Vad är det för skillnad på Kapex 120 EB-setet och Kapex 120 UG-setet?

(Man kan ju se på bild att UG-setet har hjul och ser ngt klenare/lättare ut
än EB-setet - men vad betyder detta i praktiken?)

Hade jag haft en snickarboda hemma och vet att sågen kommer att stå där skulle ja antagligen köra på EB-setet, men som de nu är så har jag inget dedikerat utrymme för just träarbeten så får jag kapexen ihopvikt och undangömd lätt och snabbt på ett stadigt stativ så tar jag hellre det. UG-setet är riktigt stabilt och kapexen sitter fast i det. Det är på hjul så de är bara att vika ihop setet så att ena U benet blir som ett handtag och rulla ut sågen. Bordsförlängningarna får du fast i själva ställningen så du behöver i princip bara gå en gång från bilen för att få in alla delar. Kör man eb setet så ska du ha sågen skilt, bordet skilt och förlängningarna skilt tror jag. Men har man en snickarbod som sågen står i så behöver man ju inte fundera på det. Plus att då kan man använda MFT bordet till andra saker med Festools smarta skruvtvingar och andra tillbehör som passar Hålen i MFT bordet. Lätt att klämma fast någon liten bit från sidan om du t.ex. behöver slipa. Båda har väl sina för och nackdelar :)

KS 88 E verkar ju vara lägre prissatt även om den har i stort sett samma spec som KS 120 EB, någon som har koll på vad man får för de extra slantarna?

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
badtastex skrev:
KS 88 E verkar ju vara lägre prissatt även om den har i stort sett samma spec som KS 120 EB, någon som har koll på vad man får för de extra slantarna?
Skillnaderna diskuterades för ett tag sedan i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=206794
I stort är skillnaderna läget för att kapa höga lister, laser och smygvinkel.

Har också luskat en del i det där. Förutom det som anges i länkade tråden + inlägget ovan så verkar 88an sakna elektronisk motorbroms och ratten för att ratta fram vinkeln på sågbladet (tiltningen alltså).

Man tappar nog allt för många funktioner för en liten prissänkning enligt mej. Har aldrig sett en ks88 heller, men flera ks120or. Smygvinkeln är också en riktigt trevlig sak. Inge räknas. Bara att ta vinkeln med den och lägg den i linje med lasern och kapa.

P
Okej!!! Ge mig några anledningar till att beställa en Kapex? velar mellan den och Dewalt DW717XPS

kan man ha Kapexen på bosch 2500 W bordet? gillar inte Festools mobila lösning.. ser så himla ranglit ut med ett enda ben på varje sida och sen för det priset

Jag har en dw717xps. Det jag gillar med den är att det är ingen laser utan ljus som lyser upp mot klingan och bildar en skugga istället. Väldigt bra. Men hur mkt skiljer det i pris mellan kapex och dewalt?

P
Dr Trä skrev:
Jag har en dw717xps. Det jag gillar med den är att det är ingen laser utan ljus som lyser upp mot klingan och bildar en skugga istället. Väldigt bra. Men hur mkt skiljer det i pris mellan kapex och dewalt?
är nog halva priset mot för kapexen är jag rädd :o så man sparar ju en slant där.. men villrådig är man :|

Jag tycker det är en helt ok såg iaf. Smidigt djupstopp om man gör urtag tex. Damsugarutblåstet verkar vara sådär när man kopplar till dammsugare. Hade gärna haft mjukstart på den. Men bra såg om listar mkt då man kan ställa listerna upp och slippa lägga dem ner.

Kapex är väl såklart stået vassare.

P
Känns nästan som att man får åka in till min lokala festool säljare och se vad han kan göra för pris... eller så kan man förlusta sig imorgon på ebay under lets dance :wow:

att DW717 saknade mjukstart och snabbstop va tråkigt men dock för det så ligger den där på köpknappen, har dewalt ens någon kap/ger med elektronik? läste att deras nya 780 hade inte det heller?

Snabbstopp har den tror jag. Klingan slutar snurra på några sekunder. Vad menar du med elektronik mer än laser?

P
Jo förmodligen mekanisk snabbbroms då. Vartalskontroll, va häftigt :) Men ska du köpa sågen privat eller som firma? Frågan är om festools verktyg tål vatten så bra? ingen maskin är väl gjord för att bada med men lite regnstänk måste den klara. Dem känns inte lika robusta som andra märken. Mer en finlir maskin som ska användas i en snickeriverkstad. Jag kan ha fel där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.