15 397 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
FESTOOL HKC 55 med skena eller alternativ till denne?
Jag har sökt men misslyckats att finna svaren på följande frågor:P pleqtiz skrev:
1. Har skenan klackar för inställning av till exempel vinkelräta snitt som på Festool?
2. Kan man lyfta med skenan när sågen sitter monterad? Det ser smidigt ut att kunna lyfta både skena och såg i sågens handtag.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Svar ja på bådaT TryBran skrev:
funkar precis som Festools maskin!
Senast idag såg jag en film på den på instagram från worlds of concrete som just nu hålls i amerikat..
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Här har du en liten jämförelse.T TryBran skrev:
Den nya BL ser ut o vara en tung rackare
https://www.metabo.com/se/sv/min-ar...600771890&anid=18_600771890&cmp_cnid=18_22873
Ser ut att vara 4 hekto mer än HKC med batteri vilket kanske är med ett större batteri än festool.P pleqtiz skrev:
Annars tycker jag att de verkar väldigt likvärdiga både i pris och siffror. Det som sticker ut mot HKC är sågdjupet vid 90 grader (66 mot 55mm) men vid 45 grader är det nästan lika (43 mot 42).
Undrar om de har behövt offra att den inte kapar vid kanten när man kör 45 grader? Den kan ju inte rotera runt kanten för då borde den klara mycket djupare (6-7mm mer) än så vid 45 grader.
57 och 66 syftar på sågdjup i mm utan skena. Vilket antagligen betyder att 66an klarar att gera reglar i 45 grader på skena (vilket hkc55 väl inte kan?).T TryBran skrev:
Edit: Ahh, den klarar inte heller att gera reglar ser jag nu från @Lovan83 s inlägg ovan vilket väl är synd.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Vid Festool; 250 skena absolut att föredra i mitt tycke, räcker i nästan alla lägen. Nån frågade om den passar till linjaler, det gör den. Man klickar en liten grunk så blir den som en sänksåg om än i lite sämre tappning.
Edit; tror det är så att det numer är 1,8 mm tjock klinga även på sänksågen- samma mao. Inte säker dock.
Edit; tror det är så att det numer är 1,8 mm tjock klinga även på sänksågen- samma mao. Inte säker dock.
Redigerat:
Kan bara hålla med. Använder nästan uteslutande 250. Säljs med 420 som standard, man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att tänka att det finns en tanke i detta...D Daniel Barnaniel skrev:Vid Festool; 250 skena absolut att föredra i mitt tycke, räcker i nästan alla lägen. Nån frågade om den passar till linjaler, det gör den. Man klickar en liten grunk så blir den som en sänksåg om än i lite sämre tappning.
Det är samma med Mafell, jag fick med 400-ishskena. Ofta bra men ibland är det störigt då det är onödigt långt vid 90-graderssnitt och skenan då tar i annat material framför på högen. För längre snitt kan man alltid ta fram en vanlig skena.jonmo skrev:
Jag fick sånt plötsligt begär till Metabo 57. Nu när min Makitadragare blir misstänkt varm och batterikapaciteten gradvis minskat kanske man skulle göra sig en kundkorg.
Någon som föreslår bästa nätbutik för Metabo? Svenskt/Tyskt att föredra.
Någon som föreslår bästa nätbutik för Metabo? Svenskt/Tyskt att föredra.
400kr skillnad naken enligt toolab. Vet inte hur prisläget på laddare och batteri är dock. Det blir nog en slant i skillnad men jag hade nog trott att det skulle vara en markant skillnad. Det är nog mest om man redan har ett batteri system.nanowire skrev:
Det var en smal undersökning. Jag sökte lite bredare och landade på ca 2kkr i skillnad och det är väl ganska markant.L Lovan83 skrev:
Jag betalade 3kkr för 2*8 Ah inkl snabbladdare förra våren. Festool 2*5-6 Ah och laddare verkar kosta ca 3-4kkr.