P pleqtiz skrev:
Metabo har nya sågar som funkar precis som Mafell och Festools dito.
Den nedre borstlös!

[länk]

[länk]
Jag har sökt men misslyckats att finna svaren på följande frågor:
1. Har skenan klackar för inställning av till exempel vinkelräta snitt som på Festool?
2. Kan man lyfta med skenan när sågen sitter monterad? Det ser smidigt ut att kunna lyfta både skena och såg i sågens handtag.

P
T TryBran skrev:
Jag har sökt men misslyckats att finna svaren på följande frågor:
1. Har skenan klackar för inställning av till exempel vinkelräta snitt som på Festool?
2. Kan man lyfta med skenan när sågen sitter monterad? Det ser smidigt ut att kunna lyfta både skena och såg i sågens handtag.
Svar ja på båda :)
funkar precis som Festools maskin!
Senast idag såg jag en film på den på instagram från worlds of concrete som just nu hålls i amerikat..

• Gilla
TryBran
  • Laddar…
Utmärkt, tack för hjälpen!
Bortsett borstlöst, har du koll på skillnaden i övrigt mellan 57:an och 66:an? 57:an går att få tag på rätt billigt nu såg(!) jag.

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
P pleqtiz skrev:
Här har du en liten jämförelse.
Den nya BL ser ut o vara en tung rackare
[länk]
Ser ut att vara 4 hekto mer än HKC med batteri vilket kanske är med ett större batteri än festool.
Annars tycker jag att de verkar väldigt likvärdiga både i pris och siffror. Det som sticker ut mot HKC är sågdjupet vid 90 grader (66 mot 55mm) men vid 45 grader är det nästan lika (43 mot 42).
Undrar om de har behövt offra att den inte kapar vid kanten när man kör 45 grader? Den kan ju inte rotera runt kanten för då borde den klara mycket djupare (6-7mm mer) än så vid 45 grader.

T TryBran skrev:
Utmärkt, tack för hjälpen!
Bortsett borstlöst, har du koll på skillnaden i övrigt mellan 57:an och 66:an? 57:an går att få tag på rätt billigt nu såg(!) jag.
57 och 66 syftar på sågdjup i mm utan skena. Vilket antagligen betyder att 66an klarar att gera reglar i 45 grader på skena (vilket hkc55 väl inte kan?).

Edit: Ahh, den klarar inte heller att gera reglar ser jag nu från @Lovan83 s inlägg ovan vilket väl är synd.

Dubbelgerade fjällpanelhörn, HK55 med kortaste skenan. 45° i horisontalplanet och 6° i vertikalplanet i ett snitt. Underbar maskin.

• Hörn av träbyggnad med dubbelgerad fjällpanel och takskiva, snitt vinklat 45° horisontellt och 6° vertikalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid Festool; 250 skena absolut att föredra i mitt tycke, räcker i nästan alla lägen. Nån frågade om den passar till linjaler, det gör den. Man klickar en liten grunk så blir den som en sänksåg om än i lite sämre tappning.
Edit; tror det är så att det numer är 1,8 mm tjock klinga även på sänksågen- samma mao. Inte säker dock.

Redigerat:
L Lovan83 skrev:
Annars tycker jag att de verkar väldigt likvärdiga både i pris och siffror. Det som sticker ut mot HKC är sågdjupet vid 90 grader (66 mot 55mm) men vid 45 grader är det nästan lika (43 mot 42).
HKC kostar väl 2000 kr mer? Ännu mer om man räknar in skillnad i batterier och laddare.

D Daniel Barnaniel skrev:
Vid Festool; 250 skena absolut att föredra i mitt tycke, räcker i nästan alla lägen. Nån frågade om den passar till linjaler, det gör den. Man klickar en liten grunk så blir den som en sänksåg om än i lite sämre tappning.
Edit; tror det är så att det numer är 1,8 mm tjock klinga även på sänksågen- samma mao. Inte säker dock.
Kan bara hålla med. Använder nästan uteslutande 250. Säljs med 420 som standard, man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att tänka att det finns en tanke i detta...

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Kan bara hålla med. Använder nästan uteslutande 250. Säljs med 420 som standard, man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att tänka att det finns en tanke i detta...
Det är samma med Mafell, jag fick med 400-ishskena. Ofta bra men ibland är det störigt då det är onödigt långt vid 90-graderssnitt och skenan då tar i annat material framför på högen. För längre snitt kan man alltid ta fram en vanlig skena.

Jag fick sånt plötsligt begär till Metabo 57. Nu när min Makitadragare blir misstänkt varm och batterikapaciteten gradvis minskat kanske man skulle göra sig en kundkorg.
Någon som föreslår bästa nätbutik för Metabo? Svenskt/Tyskt att föredra.

nanowire nanowire skrev:
HKC kostar väl 2000 kr mer? Ännu mer om man räknar in skillnad i batterier och laddare.
400kr skillnad naken enligt toolab. Vet inte hur prisläget på laddare och batteri är dock. Det blir nog en slant i skillnad men jag hade nog trott att det skulle vara en markant skillnad. Det är nog mest om man redan har ett batteri system.

L Lovan83 skrev:
400kr skillnad naken enligt toolab. Vet inte hur prisläget på laddare och batteri är dock. Det blir nog en slant i skillnad men jag hade nog trott att det skulle vara en markant skillnad. Det är nog mest om man redan har ett batteri system.
Det var en smal undersökning. Jag sökte lite bredare och landade på ca 2kkr i skillnad och det är väl ganska markant.
Jag betalade 3kkr för 2*8 Ah inkl snabbladdare förra våren. Festool 2*5-6 Ah och laddare verkar kosta ca 3-4kkr.

nanowire nanowire skrev:
Det var en smal undersökning. Jag sökte lite bredare och landade på ca 2kkr i skillnad och det är väl ganska markant.
Jag betalade 3kkr för 2*8 Ah inkl snabbladdare förra våren. Festool 2*5-6 Ah och laddare verkar kosta ca 3-4kkr.
Lägsta jag hittar metabon var för 4k på toolab?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.