Koppla ihop Dustcontrol och Festool?

Vi är igång och kopplar centraldammsugarsystem. Det drivs av dustcontrol dammsugare, har sen 80mm spånsugsrör som grenar ner till 50mm rör.

På 50mm röret passar Dustcontrol 50mm anslutningsmuff (dvs den som passar på 50mm slang). Smidigt.
Tanken är att det i varje uttag sitter en kort (säg 2m ca) dustcontrol 50mm slang som används för att dammsuga i närområdet (typiskt en maskin).

Vi två olika tillfällen vill vi dock koppla på annat på slangen.
  1. När vi dammsugar golvet. Då vill vi koppla på en lång 50mm dustcontrol slang. Jag har förstått att dustcontrol skall ha skarvrör som gör att man kan koppla ihop 2 st 50mm slangar med varandra. Oklart exakt vad jag ska ha dock, deras hemsida är inte så informativ på det området. Men det borde vara relativt lätt ordnat.
2. När vi vill köra någon handmaskin på det uttaget. Då vill vi koppla vi på en Festool 27 eller 36mm slang. Problemet är att dessa förvisso har samma anslutning....men att den inte passar med någon av dustcontrols anslutningsmuffar. Det är alltså änden på festoolslangen som skall sitta i dammsugaren jag talar om. Det är en konisk anslutning, 57,5-58,5mm på utsidan.

Nu letar vi lösningar på detta. Någon som har gjort samma resa? Det är väldigt viktigt att det är tätt och smidigt att koppla ihop och koppla isär.

Vi har övervägt att ändra våra festoolslangar så att de i "dammsugaränden" har en koppling som är kompatibel med Dustcontrol 38 eller 50mm. Men då kommer slangarna inte att passa ihop med Festooldammsugare, vilket vi gärna vill, då vi använder dem ibland också, typiskt sett ute på jobb.
Länk till dustcontrols webshop om någon är intresserad: https://webshop.dustcontrol.se/web/guest/esales...

Jag har tagit stumpan av avloppsrör i lämplig dimension och värmt med varmluftpistolen och då krympt den ngt för att passa. På det sättet har jag parat ihop min kapex med dedikerad dammsugare från bosch. När plasten började svalna och stelna, drog jag den på och av kapexen hela tiden fram och tillbaka för att få bra passform men ändå att det skulle vara lätt att ta av dammsugaren. Funkade förvånansvärt bra.

• Gilla
Barriospurer58 och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Verktygsanslutningar, adaptrar och slangdimensioner kan verkligen vara ett litet helvete, särskilt med flera olika dammsugare inblandade.
Jag försöker också ha samma anslutning på alla slangar (Dustcontrol 2115 som är bra till allmän rengöring och passar direkt på många verktyg och golvrör) och sedan sätta en liten permanent adapter på de verktyg som har mindre diameter på anslutningen. Det funkar bra, förutom till batteridammsugaren, så riktigt nöjd verkar omöjligt att bli…

Vore intressant att höra om du hittat ngn bra lösning ännu @Daniel_N ?

Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Håller med. Verktygsanslutningar, adaptrar och slangdimensioner kan verkligen vara ett litet helvete, särskilt med flera olika dammsugare inblandade.
Jag försöker också ha samma anslutning på alla slangar (Dustcontrol 2115 som är bra till allmän rengöring och passar direkt på många verktyg och golvrör) och sedan sätta en liten permanent adapter på de verktyg som har mindre diameter på anslutningen. Det funkar bra, förutom till batteridammsugaren, så riktigt nöjd verkar omöjligt att bli…

Vore intressant att höra om du hittat ngn bra lösning ännu @Daniel_N ?
Vi är inte helt framme. Mellan 2 st 50mm DC kör vi på prov 50mm avloppsrör. Verkar funka ok, om än inte optimalt. I övrigt har vi knappt kommit någonstans.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.