Har en domino men köpte tyvärr inte något kit utan enbart själva dominon, har sedan tidigare byggt en egen anslagsback för att få lite bättre stabilitet. Håller nu på med ett projekt där jag gör en massa domino-hål på samma avstånd från kanter och experimenterade därför med egna stopp med justerbar position. Låter märkvärdigare än vad det är - se bild nedan...

DominoList.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag nu gjort klart de flesta dominofräsningar inser jag att jag hade stor nytta av detta och det faktum att jag enkelt kunde ta bort ena sidan. Alla sammanfogningar är ju av typen där ena biten är liggande och den andra stående - för ena fräsningen kan man använda båda stoppen för att få en bra centrering men för den andra så måste ett av stoppen bort.

Frågan jag ställer mig är om Festools egna anslag tillåter att man tar bort ena sidan?

pvbm_fr_ladf500_493487_z_9a.png

Kan ni som har domino med detta tillbehör kika och knäppa några bilder så vore det kalas!

Man kan ta bort ena halvan, men plastbiten som den sitter monterad på ställer till det... se bild. Avståndet mellan frässtålets centrum och den störande plastbiten är 40 mm (40,5 om man skall vara petig).

domino-c.PNG
Skapa konto

Det finns tredjepartstillbehör som löser problemet: http://www.dominoguide.com/ Men det kostar en slant...

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
Tack för bra och snabbt svar!

Det borde vara tillräckligt för de allra flesta fall (upp till 81mm material) att kunna ta bort så pass mycket.

Det ser ut som att man måste ha en skruvmejsel tillgänglig för att ställa in bredden - det räcker inte att bara justera tumskruven. Vad är anledningen till att man gjort så?

De gröna tumskruvarna är det enda man man behöver pilla på när man ställer in anslagen. De "vanliga skruvarna" är inte åtspända så anslagen löper fritt under dem. Jag skulle tro att de sitter där för att eliminera/reducera brytkrafter vid tumskruvarna om man råkar stöta i med anslaget.

Tackar, har sett någon bild där man ställt in anhållet snett - för en gerad fog så det kanske finns någon funktion som man använder skruvarna till...

Har du använt din mycket? Nöjd?

Funderar på om man skulle bygga något eget eller lägga ut de där 300-400kr som det kostar.

Tillägg: hur/var är anslaget fäst i själva anhållet på dominon?

badtastex skrev:
Tackar, har sett någon bild där man ställt in anhållet snett - för en gerad fog så det kanske finns någon funktion som man använder skruvarna till...

Har du använt din mycket? Nöjd?

Funderar på om man skulle bygga något eget eller lägga ut de där 300-400kr som det kostar.
Jag har lite svårt att se hur man skulle ställa dem snett då anhållshalvorna löper i små spår för att säkerställa att de hamnar parallellt med varandra och dominohålet man fräser. Du ser spåren längst ut till höger på bilden nedan. Om du hittar bilden du hade i åtanke så lägg gärna upp den, för det skulle vara intressant att se.

Har använt den en del, men att kalla det mycket skulle vara en överdrift. Det är lite pill att ställa in den eftersom den inte är självcentrerande - det är inte bara att trycka upp anhållen mot ämnet och köra, utan i varje fall en halva får ställas in mha mått (jmfr med den jag länkade till innan). Skalorna (syns också på bilden) är inte jättetydliga, men de går att lita på. Testade för skojs skull att ställa in båda på 25 mm och mätte avståndet mellan anslagen - resultatet blev 49,97 mm. Det var förstås ren tur, men det ger i varje fall en indikering på att skalorna stämmer väl överens med verkligheten.

Värt pengarna? Tja, det är svårt att säga... hade jag inte redan haft den hade jag personligen nog hellre satsat på en "Self Centering Guide Stop" direkt utan att gå omvägen via Festools variant. Inte bara för att den är självcentrerande, utan också för de uppfällbara stoppen. Men den kostar lite mer än det dubbla...

badtastex skrev:
Tillägg: hur/var är anslaget fäst i själva anhållet på dominon?
Det syns också på bilden. Anhållet träs på Dominons anhåll och de små metallbitarna (som spänns åt med den svarat skruven) ser till att det sitter på plats.

domino-c2.JPG
Skapa konto

badtastex skrev:
...Det borde vara tillräckligt för de allra flesta fall (upp till 81mm material) att kunna ta bort så pass mycket...
En anhållshalva går inte hela vägen fram till "den störande plastbiten". Max avstånd mellan anhållen är 70 mm. Den justerbara halvan hamnar alltså max 35 mm från frässtålscentrum. Bara så att du tar med det i kalkylen...

Inser när jag tittar igen på den bild som jag hade i åtanke att det inte var så utan snarare en synvilla.

Det känns ju lite som att de tänkt fel med sitt anhåll, visst förenklar det om man skall bygga ett ryggstöd eller något liknande med en massa stående ribbor men man måste ju ändå mäta med precision på den andra biten som de skall in i. Alltså förenklar det inte 90-graders sammanfogningar.

Får fundera på om jag skall bygga något eller köpa det du länkar, fattar nog inte helt och hållet hur det funkar men jag är väl lite lagom sommartrög så här 4 veckor in i semestern antar jag. ;)

Edit: Hittade en film av half inch shy som botade all tröghet...
https://m.youtube.com/watch?v=OU-oiXI3c4Y

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.