Hej!

Jag är en lycklig nybliven ägare till ett hyfsat komplett CMS-system som jag köpte på en konkursauktion (Tools i Skövde, via www.ps.nu).

I paketet så ingick grundenheten GE, sänksågsplattan TS (inklusive anslaget WA), samt den gamla fräsplattan till OF-1010 (saknar vev, det genomskinliga skyddet/featherboardet och huven för kullagerfräsning, i övrigt samma som den nuvarande OF tror jag). Jag blev ännu gladare när det visade sig att även justerbordet ST och hyllan MT-1600 ingick i partiet.

Slutligen så följde det med ett längdanslag LA, men det visade sig tyvärr vara CS 70 LA, inte CS 50 LA. Det är alltså lite för långt för CMS-GE.

Nu till min fråga: kan någon vänlig CS 50 LA-ägare mäta längden på den "bärande" fyrkantsprofilen?

Det visar sig om man kollar i Festools reservdelskatalog att CS 70 LA och CS 50 LA består av 32 delar vardera, varav alla utom fyra är identiska. Av dessa fyra så är det bara två, fyrkantsprofilen och excenteraxeln, som verkar behöva ändras/bytas.

Jag tänkte därför försöka bygga om min LA 70 till en 50 genom att kapa profilen och kapa alt köpa en ny excenteraxel. För att kapa fyrkantsprofilen till rätt längd så vore det alltså bra att veta vad "rätt längd" är... :-)

MVH/fth

Grattis!

Jag har LA monterat på CMS:en, och mätte den "bärande" profilen till 725 mm (utan plastplopparna som sitter i ändarna förstås).

Berätta helst inte vad du fick ge för prylarna, för då kommer jag förmodligen att drabbas av sömnstörningar... ;)

Tack för hjälpen bygga_bo!

Min profil är c:a 836mm, jag skall plocka isär den imorgon för att se om även excenteraxeln kan kortas på något smart sätt, annars får jag köpa en ny sådan.

Och ja, sömnstörningar är en uppenbar risk, jag går fortfarande och småfnissar för mig själv över mitt kap. Auktionsfirman hade satt ett uppskattat marknadsvärde på 5000:- på hela partiet (jag betalade mer, men inte mycket mer... :-)

/fth

fth skrev:
...Och ja, sömnstörningar är en uppenbar risk, jag går fortfarande och småfnissar för mig själv över mitt kap. Auktionsfirman hade satt ett uppskattat marknadsvärde på 5000:- på hela partiet (jag betalade mer, men inte mycket mer... :-)

/fth
Ja, se... nu är klockan halv fem på natten (inte morgonen), och jag har fortfarande inte somnat... ;)

Sorry, det var inte min mening...

Jag kan trösta dig lite med att jag fick köra Stockholm-Skövde tur och retur i snömodden, det kostade någon tusenlapp i bensin och en semesterdag, som väl får läggas till priset...

Jag köpte även lite mer pryttlar på auktionen, ett MFT-800 (utan skena och anhåll), tre Kapex-sågblad (80-tänders), en Superjaws och två Dewalt-sågbord.

Bilen var full upp till taket, rena julafton!

/fth

Jaha det var du. Vad tror du om deras förklaring till "ca 35 kapex klingor" som blev "ca 3 kapex-klingor" var beroende på att man råkat skriva dit en femma?

Tja, det är ju svårt att veta, men jag ringde innan och kollade, det lät lite för bra för att vara sant med 35 klingor... det var nog helt enkelt en felskrivning, dom ändrade ju också informationen på nätet sedan.

Dom tre klingorna kommer ut på Tradera snart, jag har ju ingen Kapex (om jag inte använder klingorna som en ursäkt för att köpa en förstås ;-).

Jag undrar om Kapex-klingan går att använda i min Dewalt DW717XPS? Den har ju 254mm klinga, och Kapexen 260, men det borde väl finnas lite mån? Är det någon som har provat?

/fth

Jaha, det var du som ringde och tipsade dem... Klanto. ;) Jag har svårt att tro att man tänkte sig att skriva "ca 3". Antingen är det tre st eller ca många st.

Nja, det stod faktiskt allt ifrån "c:a 1" till "c:a 14000" på dom olika posterna, dom skriver nog så för att ha ryggen fri om dom skulle räkna fel.

"c:a 35 sågklingor" var nog helt enkelt en felskrivning, auktionsfirman verkade ju inte ha speciellt bra koll, klingorna verkade dom mer eller mindre betrakta som skräp som man fick på köpet med MFT-bordet.

/fth

Paul-Staffanstorp
fth skrev:
Nja, det stod faktiskt allt ifrån "c:a 1" till "c:a 14000" på dom olika posterna, dom skriver nog så för att ha ryggen fri om dom skulle räkna fel.

"c:a 35 sågklingor" var nog helt enkelt en felskrivning, auktionsfirman verkade ju inte ha speciellt bra koll, klingorna verkade dom mer eller mindre betrakta som skräp som man fick på köpet med MFT-bordet.

/fth
Ok... men då lär de kunna bli billiga om du ska släppa dem... d^_^b;)

Aha, ok. Jag förstår. Sälj en till mig. ;)

En liten uppdatering: jag har aldrig kommit till skott med ombyggnationen av min "CS 70 LA" till en "CS 50 LA", och tur är väl det. Min ursprungsidé var ju att såga ned hela anhållet, gänga om excenteraxeln etc, dvs en ganska krånglig procedur.

I helgen slog det mig att det finns en mycket enklare lösning, nämligen att flytta fram det bakre fästet (ett riktigt "slap to the forehead moment"). Det var bara att skruva isär, borra fyra nya hål, och montera ihop igen, sen hade jag ett stabilt anhåll som dessutom är bättre än "originalet" eftersom det är längre före klingan.

Se bilder nedan för detaljer!

/fth

LA1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LA2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog för att lösningar kan mogna fram, men jag hoppas att sågen inte har stått oanvänd i över två år... ;)

Oavsett vilket var det trevligt att du följde upp med en smart och enkel lösning!

Näe, inge fara, den har allt gått varm, med alla moduler (utom sticksågen som jag inte använder så ofta...).

Jag har dock varit hänvisad till WA som anhåll till mina sågmoduler (TS55 och AP85). Det funkar ju iofs hyfsat, men LA känns ju betydligt stadigare. Fininställningen är ju också rätt smutt på LA, det är ju lite meckigt att smyga fram till exakt rätt mått med WA...

Sammantaget så blev det ett rejält lyft när jag till slut fick tummen ur :D

/fth

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.