StyrmanBerg skrev:
Jag tycker det ser ut som ett trevligt vattenpass med några smarta funktioner som jag faktiskt har saknat några gånger. Däremot så tycker jag inte att det faktum att Festool står på sidan att det blir ett självklarare köp. Om Stabila säljer likadana pass med samma funktioner skulle jag antagligen köpa det istället och säkerligen spara några kronor på kuppen.
Det får ju inte bli så man blir blind bara för att det står Festool på prylarna.
Jag håller helt med dig om detta. Samtidigt så tror jag att det lätt blir så att man undermedvetet "klassar upp" ett märke som syns tillsammans med ett annat, som är erkännt för sin kvalitet, eller har någon annan god egenskap.

Jag har personligen varit mer eller mindre involverad i 6 st co-branding förslag dom senaste 10 åren. I 5 av dessa sa till slut styrelserna nej till co-branding pga risken för varumärket.
I fallet Festool-Stabila så ser jag inte ens dom stora komersiella fördelarna så stora att man kan ta ett co-branding beslut.
Sedan ska vi i ärlighetens namn säga att Festool o Stabila "skandaler" inte är något förstsides stoff hos Bild Zeitung. mao det är inget Tiger Woods nivå, mao å kan man nog ta högre risker.

Daniel_N skrev:
Jag håller helt med dig om detta. Samtidigt så tror jag att det lätt blir så att man undermedvetet "klassar upp" ett märke som syns tillsammans med ett annat, som är erkännt för sin kvalitet, eller har någon annan god egenskap.
Visst är det så men samtidigt så klassar men ner den andra parten.

Om festool skulle satsa stenhårt på att använda Lidl som försäljningskanal så klassas Lidls kvalitetsimage upp men samtidigt så ifrågasetts deras lågprisprofil samtidigt så naggas Festools kvalitetsimage plus att dom skulle sänka sitt tighta återförsäljarnätverk.

En riktig lose-lose relation mao

Nimajneb skrev:
Visst är det så men samtidigt så klassar men ner den andra parten.

Om festool skulle satsa stenhårt på att använda Lidl som försäljningskanal så klassas Lidls kvalitetsimage upp men samtidigt så ifrågasetts deras lågprisprofil samtidigt så naggas Festools kvalitetsimage plus att dom skulle sänka sitt tighta återförsäljarnätverk.

En riktig lose-lose relation mao
Jag håller med dig om detta. Dock har jag inte riktigt koll på vad stabila anses vara. Är man som hultafors i Sverige, dvs på något sätt top of the line, så blir co-brandningen mer meningsfull. Sen, som jag skrev i början av denna tråd, så är min uppfattning att festool har valt (och bör fortsätta på) en marknadsföring där man gör tydligt att man säljer en helt superb produkt, och allt annat (pris, promotion, place) är sekundärt. I det tänket passar co-branding inte in särskilt väl. Speciellt som man inte heller har någon sorts aura av att vara ett företag som är snabba på markanden/flexibla (det tog tex 25 år innan de presenterade en kap/gersåg...) utan snarare är företag med högt kvalitetstänk, där produkter släpps när de är klara etc.

Men jag tror att en stor del av nyckeln till att förstå denna co-branding är den position som stabila har på markanden, kanske speciellt i tyskland.

Mikael_L
Exempel finns det många av.
Bland, enligt min mening, sämre väljer jag (design by) Posche och Leica.

Snart står det Leica på varenda medelmåttig kompaktkamera och kameramobil.

Vad Leica har att vinna på att deras namn står på produkter med ev bra optik, men kvalitéer som ändå dränks av bildbrus från undermåliga högpixelsensorer och massiv förstörande bildbehandling för att dölja detta faktum, är mycket svårt att se.

Ev har dom helt gett upp att sälja egna produkter och ser som sin kärnverksamhet att endast sälja sitt namn, så länge det går.

edit:
Med detta menar jag nu inte att ett samarbete stabila och Festool är värdelöst.
Men jag tror att det bästa vore om dom delar viss teknologiskt kunnade med varandra och implementererar ett förhöjt värde i varandras produkter. Då blir det win-win.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Exempel finns det många av.
Bland, enligt min mening, sämre väljer jag (design by) Posche och Leica.

Snart står det Leica på varenda medelmåttig kompaktkamera och kameramobil.

Vad Leica har att vinna på att deras namn står på produkter med ev bra optik, men kvalitéer som ändå dränks av bildbrus från undermåliga högpixelsensorer och massiv förstörande bildbehandling för att dölja detta faktum, är mycket svårt att se.

Ev har dom helt gett upp att sälja egna produkter och ser som sin kärnverksamhet att endast sälja sitt namn, så länge det går.

edit:
Med detta menar jag nu inte att ett samarbete stabila och Festool är värdelöst.
Men jag tror att det bästa vore om dom delar viss teknologiskt kunnade med varandra och implementererar ett förhöjt värde i varandras produkter. Då blir det win-win.
Leica är ett utmärkt exempel där varumärekesägaren enbart kortsiktigt försöker mjölka ur så mycket som möjligt ur namnet och har gett upp produktutvecklingen o produktionen.

Vill ni att jag skall flytta den här tråden till marknadsföringsteoriforumet?

Daniel_N skrev:
Jag håller med dig om detta. Dock har jag inte riktigt koll på vad stabila anses vara. Är man som hultafors i Sverige, dvs på något sätt top of the line, så blir co-brandningen mer meningsfull. Sen, som jag skrev i början av denna tråd, så är min uppfattning att festool har valt (och bör fortsätta på) en marknadsföring där man gör tydligt att man säljer en helt superb produkt, och allt annat (pris, promotion, place) är sekundärt. I det tänket passar co-branding inte in särskilt väl. Speciellt som man inte heller har någon sorts aura av att vara ett företag som är snabba på markanden/flexibla (det tog tex 25 år innan de presenterade en kap/gersåg...) utan snarare är företag med högt kvalitetstänk, där produkter släpps när de är klara etc.

Men jag tror att en stor del av nyckeln till att förstå denna co-branding är den position som stabila har på markanden, kanske speciellt i tyskland.
Om jag tittar in i byggmarknad i Tyskland så uppfattar jag Stabila som mellanmjölk/IKEA typ. Bra grejer till vettigt pris.

Sola o BMI på topp
Stabila breddar upp i mellanskiktet
Stanley tar undre mellanskiktet

Skulle tro att om du frågade Heinz på gatan i Tyskland om att nämna ett varumärke för vattenpass så skulle han säga Stabila, vad Svenne i Sverige skulle säga vet jag inte men troligtvis Hultafors då dom täcker hela prisstegen.

Mikael_L
mattiasp skrev:
Inte så allvarligt nu, va.

Vi har bara lite för mycket tid över, så här inför jul.
Sen är det ju den där bitterheten över att företagen inte gör som vi vill, dvs det bästa för dom själva. ;)

Nimajneb skrev:
Om jag tittar in i byggmarknad i Tyskland så uppfattar jag Stabila som mellanmjölk/IKEA typ. Bra grejer till vettigt pris.

Sola o BMI på topp
Stabila breddar upp i mellanskiktet
Stanley tar undre mellanskiktet

Skulle tro att om du frågade Heinz på gatan i Tyskland om att nämna ett varumärke för vattenpass så skulle han säga Stabila, vad Svenne i Sverige skulle säga vet jag inte men troligtvis Hultafors då dom täcker hela prisstegen.
Ja, det är mycket möjligt att du har rätt i det, jag vet inte riktigt. Om det är så som du spekulerar i så tycker jag att co-brandingen är mycket tveksam.

mattiasp skrev:
Nej... vi måste ju såhär veckan innan jul veta om vi måste hålla igen på våra tillgångar in case att Festool säljer ut sitt varumärke så att vi måste börja bunkra upp Festoolprodukter här efter jul.:D

Daniel_N skrev:
Ja, det är mycket möjligt att du har rätt i det, jag vet inte riktigt. Om det är så som du spekulerar i så tycker jag att co-brandingen är mycket tveksam.
testade bara för det med att gå in på Tyska Ebay och sorterade vattenpass efter pris och om man undantar dom elektroniska varianterna så stämmer den bild jag målade upp förvånandsvärt bra.:o

Men vad jag inte hittar är vattenpass i prisklassen 150-200€ (Mao högsta prisnivån från Hultafors i Sverige). Kan vara så att Stabila tillsammans med Festool vill fylla den luckan men jag tycker det fortfarande är tveksamt från Festools sida. Stabila förstår jag då det ligger i deras affärsidee att vara tekniskt sett bäst i världen.

Redigerat:
Jag köpte Festool autoloader skruvmejseln. Finns bara ett ord: kass.
Autloader funntkionen ser ju rolig ut, men det fungerar inget vidare. Ergonomin är också helkass.
Den enda bitsmejsel som fungerar bra är Bacho/Belzer.

Så det stämme nog bra, Festool borde hålla sig ifrån extragrejorna, om det inte håller kvalitet och funktionskrav.

Jaha vad säger vi om den här brandingen då?

Är det nån som klarar av att spara annonsen till eftervärlden? Jag vet inte hur man gör.

här är festool mini (nej inte dammsugaren) sparad till eftervärlden:

• festoolmini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.