6 847 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Festool Carvex 420 eller?
Har både 420n och mafelln och jag måste säga att det är olika målgrupper på dom sågarna. Man behöver båda.
Ska mafelln vara riktigt bra måste man dessutom köpa deras svindyra blad xD
Ska mafelln vara riktigt bra måste man dessutom köpa deras svindyra blad xD
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hur det är med 85:an vet jag inte, men ditt minne rörande 135 är korrekt.bygga_bo skrev:
135:an har dammsugaranslutning om än att uppsamlingen inte är vidare effektiv.
Jag brukar oftast köra utan dammsugaren för det gör så lite skillnad på mängden spån att ha den inkopplad att det bara adderar ett störande moment med slangen.
Jag har Makitan, den gillar jag inte, den är mkt bättre än billighetssågar men den sågar inte rakt längs med fotplattan och bladet hoppar ibland ur styrrullen.
Har testat Boschen och det va helt klart ett snäpp bättre.
Mvh
Har testat Boschen och det va helt klart ett snäpp bättre.
Mvh
Ja här har jag ju helt klart tabbat mig, syns ju tydligt på bilderna att det finns dammutsug. Undrar var min far gjort av det röret...pyro skrev:Hur det är med 85:an vet jag inte, men ditt minne rörande 135 är korrekt.
135:an har dammsugaranslutning om än att uppsamlingen inte är vidare effektiv.
Jag brukar oftast köra utan dammsugaren för det gör så lite skillnad på mängden spån att ha den inkopplad att det bara adderar ett störande moment med slangen.
Glöm inte heller att montera på det medföljande plastskyddet som ska hakas fast där framme, sikten blir förstås något försämrad. Kan faktiskt inte hitta någon jättestor skillnad gentemot Festool när det gäller lösning för dammupptagning här.phl skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Den/de sticksågar det finns mest skiftande bedömningar är väl just PS400/PS420. Har själv köpt och använt 400:an, men inte prövat PS420. Vissa saker är bra, t.ex. den ledade plug-itkontakten som gör sågen lite kortare. Gillar dock inte bladstyrningen (kass, och utbytt till 300:ans på 420). Lite klen. Vet inte varför de gått ner i motoreffekt. Ömtålig och blir lätt sned i originalfoten. Har istället använt plastfoten till det mesta sågandet. Vinkelfoten är verkligen en bedrift. Den kan ju också såga i innerhörn.
Använder Mafellen så fort det är precisionskrav, eller motorstyrkekrav. Skenanslaget och cirkelanslaget till den är väldigt välkonstruerade (ffa skenanslaget). Gillar deras blad. Dyrare är de, men de är tjockare och böjs inte lika lätt heller.
Hade jag ingen sticksåg vore valet enkelt: P1cc, behövde jag en side kick till den: Bosch GST135. Ingen mer Carvex tack.
Beställde min från Miles Tools & Machinery: Mafell P1cc, för övrigt med ett hyggligt bladpaket (18+3) för tillfället. Har köpt från dem flera gånger och det har fungerat bra. Beställer man reservdelar tar det längre tid, så det ska man inte kombinera med bråttomköp.
Använder Mafellen så fort det är precisionskrav, eller motorstyrkekrav. Skenanslaget och cirkelanslaget till den är väldigt välkonstruerade (ffa skenanslaget). Gillar deras blad. Dyrare är de, men de är tjockare och böjs inte lika lätt heller.
Hade jag ingen sticksåg vore valet enkelt: P1cc, behövde jag en side kick till den: Bosch GST135. Ingen mer Carvex tack.
Beställde min från Miles Tools & Machinery: Mafell P1cc, för övrigt med ett hyggligt bladpaket (18+3) för tillfället. Har köpt från dem flera gånger och det har fungerat bra. Beställer man reservdelar tar det längre tid, så det ska man inte kombinera med bråttomköp.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har nu beställt en Mafell
verkar vara det optimala.
Funderar även på att komplettera sticksågssamlingen med en batteridriven Makita LXT, någon med erfsrenhet från denna?
Funderar även på att komplettera sticksågssamlingen med en batteridriven Makita LXT, någon med erfsrenhet från denna?