Har både 420n och mafelln och jag måste säga att det är olika målgrupper på dom sågarna. Man behöver båda.

Ska mafelln vara riktigt bra måste man dessutom köpa deras svindyra blad xD

CarlMagnus skrev:
Har både 420n och mafelln och jag måste säga att det är olika målgrupper på dom sågarna. Man behöver båda.

Ska mafelln vara riktigt bra måste man dessutom köpa deras svindyra blad xD
Vilken passar bäst till vad?

hantverkare1 skrev:
Vilken passar bäst till vad?
Om jag håller på med finsnickerier tar jag 420n och i övrigt mafelln.

SBH skrev:
bara jag som gillar makitas??
Jag gillar min Makita och tycker det är en underbart bra såg!
Iof den enda jag har använt förutom en B&D som jag köpte för halva halva reapriset vilket visade sig vara för dyrt för det skräpet...

Hur är spånuppsamlingen om man jämför mafellen och festool 300 eller 420.

Pär

Är det någon med Bosch 135 som stört sig på frånvaron av spånsugskoppling, eller är det något man inte tänker på i längden?

135:an hade väl dammsugaranslutning? 85:an saknade det däremot.

Eller har jag otur med minnet?

bygga_bo skrev:
135:an hade väl dammsugaranslutning? 85:an saknade det däremot.

Eller har jag otur med minnet?
Hur det är med 85:an vet jag inte, men ditt minne rörande 135 är korrekt.
135:an har dammsugaranslutning om än att uppsamlingen inte är vidare effektiv.

Jag brukar oftast köra utan dammsugaren för det gör så lite skillnad på mängden spån att ha den inkopplad att det bara adderar ett störande moment med slangen.

Jag har Makitan, den gillar jag inte, den är mkt bättre än billighetssågar men den sågar inte rakt längs med fotplattan och bladet hoppar ibland ur styrrullen.
Har testat Boschen och det va helt klart ett snäpp bättre.

Mvh

pyro skrev:
Hur det är med 85:an vet jag inte, men ditt minne rörande 135 är korrekt.
135:an har dammsugaranslutning om än att uppsamlingen inte är vidare effektiv.

Jag brukar oftast köra utan dammsugaren för det gör så lite skillnad på mängden spån att ha den inkopplad att det bara adderar ett störande moment med slangen.
Ja här har jag ju helt klart tabbat mig, syns ju tydligt på bilderna att det finns dammutsug. Undrar var min far gjort av det röret...

Sörj inte om du inte hittar röret, tycker precis som pyro att det knappt gör varken till eller från :(

phl skrev:
Sörj inte om du inte hittar röret, tycker precis som pyro att det knappt gör varken till eller från :(
Glöm inte heller att montera på det medföljande plastskyddet som ska hakas fast där framme, sikten blir förstås något försämrad. Kan faktiskt inte hitta någon jättestor skillnad gentemot Festool när det gäller lösning för dammupptagning här.

Poäng! Utsuget blir avsevärt sämre utan det. Dock blir sikten rätt kass med det skyddet, tycker ofta det blir reflexer och elände i det. Tacka vet jag då Mafellens utsug som är integrerat i foten/sulan.

Den/de sticksågar det finns mest skiftande bedömningar är väl just PS400/PS420. Har själv köpt och använt 400:an, men inte prövat PS420. Vissa saker är bra, t.ex. den ledade plug-itkontakten som gör sågen lite kortare. Gillar dock inte bladstyrningen (kass, och utbytt till 300:ans på 420). Lite klen. Vet inte varför de gått ner i motoreffekt. Ömtålig och blir lätt sned i originalfoten. Har istället använt plastfoten till det mesta sågandet. Vinkelfoten är verkligen en bedrift. Den kan ju också såga i innerhörn.

Använder Mafellen så fort det är precisionskrav, eller motorstyrkekrav. Skenanslaget och cirkelanslaget till den är väldigt välkonstruerade (ffa skenanslaget). Gillar deras blad. Dyrare är de, men de är tjockare och böjs inte lika lätt heller.

Hade jag ingen sticksåg vore valet enkelt: P1cc, behövde jag en side kick till den: Bosch GST135. Ingen mer Carvex tack.

Beställde min från Miles Tools & Machinery: Mafell P1cc, för övrigt med ett hyggligt bladpaket (18+3) för tillfället. Har köpt från dem flera gånger och det har fungerat bra. Beställer man reservdelar tar det längre tid, så det ska man inte kombinera med bråttomköp.

Har nu beställt en Mafell :) verkar vara det optimala.

Funderar även på att komplettera sticksågssamlingen med en batteridriven Makita LXT, någon med erfsrenhet från denna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.