4 120 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Festool C12 Li vs. C15 Li. C12 onödig?
Är lycklig ägare till två rackarns fina skruvdragare: En Festool C12 Li samt dess storebror C15 Li. C12:an är liten, lätt, stark och fantastisk för montage. C15 är något tyngre men ruskigt stark i stället - den har hittills inte gett upp någon gång pga av för hög last! d^_^b
Det enda som skiljer dess maskiner är vikten på batteriet samt momentet. Tittar man lite noggrannare på de ingående komponenterna bekräftas detta av att de enda komponenter som skiljer är motor samt styr elektronik (plus batteri då).
Om man till äventyrs stoppar i ett C12 batteri i en C15 förvandlas maskinen automagiskt till en C12:a! - det omvända låter sig dock inte göras av naturliga skäl då motorn troligtvis är avpassad för den högre spänningen.
Undringen och fundringen är nu - vad finns det för berättigande för köpet av en C12? Detta om vi bortser från att de säljs som paket med lätta C12 batterier till C12:an och lite större till C15:an (för längre drift).
Kommentarer, ideér någon?
Det enda som skiljer dess maskiner är vikten på batteriet samt momentet. Tittar man lite noggrannare på de ingående komponenterna bekräftas detta av att de enda komponenter som skiljer är motor samt styr elektronik (plus batteri då).
Om man till äventyrs stoppar i ett C12 batteri i en C15 förvandlas maskinen automagiskt till en C12:a! - det omvända låter sig dock inte göras av naturliga skäl då motorn troligtvis är avpassad för den högre spänningen.
Undringen och fundringen är nu - vad finns det för berättigande för köpet av en C12? Detta om vi bortser från att de säljs som paket med lätta C12 batterier till C12:an och lite större till C15:an (för längre drift).
Kommentarer, ideér någon?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Själv nöjde jag mig med c12 Li då jag köpte ny för en dryg vecka sedan...
Anledningen är mest att jag är mer än nöjd med CXS som montagemaskin och sen kör jag tyngre saker med makitas 18v.
Alltså blir c12 Li då ett perfekt mellanting för lättare borrningsmoment hoppas jag...
Dessutom har jag den gamla c12 nimh som nu får agera reserv...
Anledningen är mest att jag är mer än nöjd med CXS som montagemaskin och sen kör jag tyngre saker med makitas 18v.
Alltså blir c12 Li då ett perfekt mellanting för lättare borrningsmoment hoppas jag...
Fast en C15 hade ju varit allt du beskrev plus lite till. Med risk för att sticka ut hakan så kanske C15 även hade kunnat ersätta din Makita...Paul-Staffanstorp skrev:Själv nöjde jag mig med c12 Li då jag köpte ny för en dryg vecka sedan...
Klicka här för att svara