Jag upplever mer och mer irritation när jag har slangen och sladden hängandes vid sågning och fräsning. Har aldrig spekulerat på att hosta upp 2 lax för ett böjt rör och några clips men nu är det mer och mer lockande. Antingen bygga själv eller bita i apelsinen och köpa setet från "fäst verktyg". Någon som kan ge lite tips eller dela erfarenhet gällande Boom armens vara eller icke vara?

Muchos gracias, :cool:
/M

Jag byggde en egen arm av avloppsrör för att kunna använda rören istället för en lång slang. Tycker då att det underlättar arbete på och i närheten av bänken och man slipper problem med att slangen häktar fast så att man får lite bättre precision på exempelvis fräsning. Vill gärna få till någon form av kabelhållare också men då jag inte bara har Festool (med plug-it) så kräver det lite mer eftertanke för att få till.

Om du har tillgång till svets så tror jag nog att du kan bygga något ganska enkelt men det beror ju på hur man värderar sin tid. Räknar man igenom alla utlägg och tiden så blir det nog billigare att köpa det färdiga... Avloppsversionen var dock byggd på en timme och kostade väl dryga 200kr i material så den är svårslagen. Nackdelen är att den inte har riktigt samma styrsel som festools metallarm...

• Gilla
Daniel 01
  • Laddar…
Jag har löst problemet på snikigaste möjliga vis. Eftersom jag alltid har bordet och verktygen stående i garaget så skruvade jag upp några krokar i taket, mellan två av dem har jag fäst en grov ståltråd. Ståltråden får agera glidskena. Från krokar och ståltråden löper sk. shock cord, en slags elaborerad gummisnodd ner till valda ställen på festools dammsugarslang. Några buntband runt slangen och några kabinhakar här och var kompletterar arrangemanget. Kostnad 100:- kanske om man inte som jag hade grejorna hemma. Det blev inte så snyggt men funkar riktgt bra.

Jag är fortfarande nöjd med min gamla gardinstång + gummiband från Bauhaus eller Hornbach som visas på bilderna i tråden som Nimajneb länkar till. Snabbaste, enklaste och billigaste lösningen är kanske att prova något liknande medan du funderar på om du verkligen vill ha finmodellen från Festool. Skulle det fungera bra så har du ju plötsligt TJÄNAT en slant som du kan köpa något annat skojigt för. ;)

Tack pågar för eran input!
Jo att ha ngt i taket skulle ju kunna funka, det som fick mig verkligen på BoomArm linjen var att jag stod ute igår (utan tak) och irriterade mig på slang "hänget". Nu ser ju min sug anordning väldigt Scifi ut med tunna, cyklon och dyligt så jag vet inte om en Boom Arm hade hjälpt så mycket... Det verka som om jag får gnugga ingenjörsknölarna lite extra :sly:
*Edit: hittade en gammal bild som visar min nuvarande setup
BoomArm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det ngn som vet förresten vad som ingår i setet? Ingår den där 50mm slangen som sitter från dammsugaren? Slang hela vägen? Kabel? På Festools produktsida får man ingen vidare
Information, tycker jag.

Ok tack, Då får man alltså själv skaffa den däringa 50mm slangen som sitter i sugaren på bilden själv... Kostar 222€ ex moms från Tyskland

men kan man inte använda den befintliga slangen som man har på sugaren? eller är den för kort?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.