Byggahus.se

Festool AP 85 och CMS

1. F
    Medlem Nivå 6
    Hej! Jag har fått möjlighet att köpa en Festool AP 85 EB/1 med CMS-modul för (vad jag tror är) ett bra pris.

Jag använder idag min TS55 i CMSen, men sågdjupet och styrkan lämnar ibland en del övrigt att önska, och i- och urmonteringen är ju lite meckig då man vill använda sågen på skena.

AP 85 tänkte jag låta sitta mer eller mindre permanent i CMS, och fortsättningsvis bara använda TS55 med skena. TS55-modulen skulle jag ju då kunna sälja och få tillbaka en del av investeringen i AP85.

Är det någon som har erfarenhet av AP 85, i eller ur CMS, som har några tankar om detta? Finns det några problem med AP 85+CMS som jag inte ser? Hur funkar t.ex. reglering av sågdjup och vinkel jämfört med TS55-modulen (som i sig ju var ett nerköp jämfört med Basis 1A som hade överlägsen vinkelinställning samt dragsågfunktion)? Hur funkar skalan på CMS, stämmer den mellan TS55 och AP85?

En ytterligare finess med köpet skulle ju förstås vara att jag vid behov kan köra AP 85 på skena med ett sågdjup på drygt 85mm... :)

/fth

2. F
    Medlem Nivå 6
    Är det ingen som har testat AP 85 överhuvudtaget? Är den något att ha?

/fth

3. M
    Medlem Nivå 11
    Tyvärr, det enda jag kan bidra med är TS75, som är mitt emelllan. Är APn i CMSen lika bra och dessutom lite större så är det ett klipp.

--- Mats ---

4. F
    Medlem Nivå 6
    Tack Mats, jag tror jag tar en chansning på sågen. Jag fick också veta att det ingår ett vinkelanslag, då får jag ju två, som vissa här på forumet (du bland annat tror jag?) tycker är bra att ha.

Jag rapporterar när jag har fått sågen levererad och har testat den!

/fth

5. F
    Medlem Nivå 6
    Sågen kom till slut, efter diverse strul av posten som vanligt...

Jag har kört den en del idag (med den något slitna klingan som följde med) några kommentarer:

+ trevligt med mer kraft (1800W istf 1200W), det är betydligt lättare att klyva grövre virke än med TS55-insatsen.
    + sågdjupet, fixar 80/55mm vid 90/45 grader
    - sågens höjd- och vinkelinställning används på samma sätt som TS55-insatsen, lite primitivt men det funkar (Basis 1A är ju bäst hittills som sagt).
    - spånuppsamligen funkar sådär, jag kopplade bara in en slang idag (direkt till maskinen under borde) och jag tror inte 50% av spånen hamnade i cyklonen...

Totalt sett helnöjd med köpet, nu får TS55 löpa fritt och modulen gå på Blocket!

/fth

6. F
    Medlem Nivå 6
    P.S. ett ytterligare litet minus: skalan från TS55-modulen stämmer ju förstås inte alls, jag får försöka flytta den eller lösa det på något annat vis...
    /fth

7. M
    Medlem Nivå 11
    Är det höjdinställningens skala som då inte stämmer?

--- Mats ---

8. F
    Medlem Nivå 6
    Nej, bredden, till TS55-modulen följer det med en linjal som man skruvar fast i grundenheten som kalibreras sedan från klingan.

Klingan på AP85 sitter inte alls på samma plats i sidled, därför är skalan helt fel... Jag skall se om det går att kapa och flytta den skalan, eller om jag helt enkelt får sätta dit en egen linjal.

Jag testade för övrigt med dubbla slangar idag, och det blev lite bättre spånuppsamling, dock fortfarande inte lika bra som TS55.

/fth

9. M
    Medlem Nivå 11
    Det var lite spännande. Sitter klingan mer till vänster än på TS55? På gamla Precisio sitter klingan mer till vänster, och gör att Precision klarar 60 cm bredd redan på ett förlängningsbord. Med TS55 och TS75 flyttades sågen till höger, och man klarar inte 60 cm bredd utan att köpa extra tillbehör (den är dessutom flyttad så långt till höger att man bara precis kan fälla ner modulen utan att den fastnar i bordet). Det skulle kunna innebära att du kan använda Precisio skalan till AP85..

I så fall är den nu försvunna AP85 nästan lika spännande som den felande länken, den markerar den exakta tidpunkten för övergången från en idé till en annan.

Vad gäller spånuppsamling: Om man såga ofta med sågen i modulen har sågen en tendens att samla lite bråte i skyddskåpan (då den hänger upp och ner). Eftersom du köpt den begagnad kan det vara en idé att undersöka om du fått sämre uppsugning genom att det sitter skräp kvar där.

--- Mats ---

Redigerat 23 apr 2011 13:25
  10. F
    Medlem Nivå 6
    Nej, klingan hamnar c:a 25 mm till höger jmf med TS55.

Om man sätter en bordsbreddare på vänster sida så borde det väl gå att såga mer än 600mm med anhållet till vänster om klingan?

Höjdinställningen är förresten sämre än TS55, jag hade glömt att den modulen faktiskt har en ganska bra mekanism med skala och ratt som är lätt att justera. På AP85-modulen använder man bara sågens egen höjdinställning, som då förstås sitter på fel sida bordet...

Kraften är det dock inget fel på, 60mm askplank tuggar den i sig utan att hosta!

/fth

11. M
    Medlem Nivå 11
    Sågar så sällan med längdanhållet till vänster om klingan, har inte mätt, men du kan ha rätt. Trist med skalan, men sådana kan man ju köpa löst, det är värt att ha en skala som stämmer någorlunda.

Det finns ratt och skala även på TS75, men jag tror aldrig jag har läst på den skalan. Jag höjer klingan tills den är lagom hög jämfört med det jag skall såga. Dock är det bekvämt att ha ratten framtill. TS75an fungerar gissningsvis som TS55, man skjuter höjdinställningen från sågen i botten så den inte är i vägen när man vill höja klingan.

--- Mats ---

12. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har en TS 55 med CMS modul, fråga; passar AP 85 i samma modul (med ovanstående knepigheter). Eller är det en annan CMS modul för AP 85, skulle bli ett fint sågbord isf.

13. F
    Medlem Nivå 6
    Det är en annan modul, jag har den själv med en AP 85 permanent monterad, förelar/nackdelar enligt ovan i tråden.

/fth