1 806 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
festool 18v li dragare
Fick en ny festool skruvdragare på jobbet, blev nöjd som tusan i början då jag hört/läst så mycket gott om dom! Dock efter några veckors bruk så är jag inte ett dugg imponerad! den elektroniska momentinställningen eller vad man ska kalla det..är inte konsekvent utan får för sig att dra med typ dubbla kraften ibland!!?? Chucklåset/bromsen låser inte alltid utan man kan ofta snurra chucken 1/2-1 varv innan den låser... Enormt störande när man vill känna för hand med dragaren vid känsligamoment! Ett par kollegor har även dom likadana dragare av en äldre modell och när jag lånat dessa så är dessa likadana...Är det så här festooldragare för ca 5k ska vara?? i så fall förstår jag inte "hypen" om dom, känns som billig kina no name skit, dock verkar batterierna grymt bra måste jag erkänna!
Det är säkert inga större fel på Festools dragare. Har själv CXS och älskar den. Men på de större maskinerna finns det många andra märken som också gör otroligt bra produkter, så imho är inte Festool lika överlägsna där som de är på många andra produktområden.
Har ingen erfarenhet av deras 18 voltare, men deras övriga dragare tycker ja andas tysk ingenjörs-konst rakt igenom, med sån kvalite och precsion. Min favvo är deras C:12! Skulle ja tvunget välja dragare från någon annan tillverkare, skulle i dagsläget bli en Panasonic EY7440LE2S 14.4V Li-ion 
Ditt problem med momentinställningen känner jag inte igen från varken gamla C12 eller C12Li. Däremot instämmer jag lite i det som sagts -- det finns många bra tillverkare av vettiga skruvdragare nyttjar man inte de "unika" funktionerna hos Festool så kan man garanterat hitta mer prisvärda maskiner. Tänker mest på chuckarna, Centrotec samt den borstlösa motorn med extremt bra moment på låga varv.racer skrev:
Använder själv aldrig mina Festooldragare till rent byggöra, där trivs jag bättre med Makitorna. Däremot vid listning, finsnickeri eller arbete i verkstan så blir det endast Festooldragarna då de i mitt tycke brillierar till finlir.
Att jag kallade den billig skit var nog en smula förhastat, det var bara så att jag hade höga förväntningar...Maskinen känns trots allt rejäl å stabil och grym batteritid! Men momentinst och chucklåset är inte bra tyvärr..
E man riktig snickare så behöver man inte använda moment på skruvdragare. man kör på känsla. trä är ju aldrig lika hårt någonstans. de e kvista mer eller mindre tät vuxet .
Har 2st c12 och nya 18v.
Hur nöjd som helst!
Har 2st c12 och nya 18v.
Hur nöjd som helst!
Det kanske är en nyhet för dig men det går även att skruva i stål,rostfritt,koppar,mässing,bly,plast,sten,betong mm mm mm mm mm mm mm............................Men det klart sånt sysslar ju inte en riktig snickare med,han skruvar ju bara i sina träbitar å kanske en å annan skruv som lossnat från träskallen...LOLoleg skrev:
Nja, vid bygge är det nästan alltid material med varierande hårdhet, även betong varierar så jag hör också till den skaran som aldrig använder momentinställning. Är det däremot bilmek, eller arbeten där homogena material förekommer, t.ex. gipsning på stålreglar så är det givetvis bekvämt med ställbar dragare. Men när man ändå är tvungen att köra på känsla typ 90% av tillfällen så lär man sig till sist att köra helt utan även där det är homogent såvida det inte är något kritiskt som kräver rätt moment.
jag brukar använda momentbegränsningen till ankarskruv, montageskruv och när jag sätter ihop t.ex en köksdel.
Min C12 hade fungerande moment men T12:an kunde dra fullt ibland iaf.
Jag tycker som racer, en skruvdragare för 5000kr ska fungera, gör den inte det är inte lösningen en momentnyckel...........
Min C12 hade fungerande moment men T12:an kunde dra fullt ibland iaf.
Jag tycker som racer, en skruvdragare för 5000kr ska fungera, gör den inte det är inte lösningen en momentnyckel...........
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Har du samma problem oavsett hur laddat batteriet är? Hade samma problem med min 14 voltare och hörde med festool och de menade att om batterierna är på sluttampen (runt 10%) så kan den bete sig lite konstigt. Testa o ladda fullt o se om det är samma problem.
Klicka här för att svara