8 713 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Festo FS 1400 = Festool FS 1400/2
Om du kör sågen utan skena, respektive kör den med skena, och har sågen vinklad 45 grader, så måste klingan komma olika (den är bevisligen längre bort på en höjd av 50 mm annars lutar du den inte. Den lutar i själva verket en mm per mm höjd (men inte per mm sågklinga) om den är ställd på 45 grader).Daniel_N skrev:
Om vi säger den är perfekt utan skena, och skenan är 2 mm tjock, kommer den att träffa skenans överkant exakt, och underkanten 2 mm in. Träffar den skenans underkant perfekt, är den 2 mm ut ovanpå en 2mm skena.
Så ja, den kommer att vara perfekt, men inte både utan och med skena, och inte både under och över skenans kant. Det är sågens lutning och skenans tjocklek som avgör hur mycket det skiljer.
--- Mats ---
Jag menade med skena, använder i princip inte sågen utan skena.Mats Bengtsson skrev:Om du kör sågen utan skena, respektive kör den med skena, och har sågen vinklad 45 grader, så måste klingan komma olika (den är bevisligen längre bort på en höjd av 50 mm annars lutar du den inte. Den lutar i själva verket en mm per mm höjd (men inte per mm sågklinga) om den är ställd på 45 grader).
Om vi säger den är perfekt utan skena, och skenan är 2 mm tjock, kommer den att träffa skenans överkant exakt, och underkanten 2 mm in. Träffar den skenans underkant perfekt, är den 2 mm ut ovanpå en 2mm skena.
Så ja, den kommer att vara perfekt, men inte både utan och med skena, och inte både under och över skenans kant. Det är sågens lutning och skenans tjocklek som avgör hur mycket det skiljer.
--- Mats ---
Redigerat:
Är detta något som måste justeras om man alltid använder skena. Jag har den äldre TS55 och den sågar sönder listen om jag sågar 45 grader. Kan man ställa in så att den möter listen på samma ställe oavsett lutning då.
Klicka här för att svara