Ja om jag behöver en 800 skena så köper jag självklart en 3000 och kapar av 800 så får jag en liten bit över som kan vara bra att ha ha haa underbart Daniel så resonerar en festooit love it-


Mvh Pär H
 
Vill iofs minnas att Daniels skenor är Makitaskenor :)
 
Redigerat:
Ropa skrev:
När du vinklar sågen kommer snittet att hamna närmare skenan, ja. Det är så det är. Problemet har disskuterats till leda på det här forumet och söker du så hittar du bland annat en tråd om att flytta/byta gummiflärpen.
Detta problem har inte jag. Sågar på samma ställe oavsett lutning.
 
phl skrev:
Vill iofs minnas att Daniels skenor är Makitaskenor :)
Helt rätt, jag är inte någon Festoolfanatiker. Makitas skenor är billigare och har hitills fungerat lika bra.
 
Är det samma höjd på skenorna festool / makita
Pär H
 
pär h skrev:
Är det samma höjd på skenorna festool / makita
Pär H
Jepp
 
Daniel_N skrev:
Detta problem har inte jag. Sågar på samma ställe oavsett lutning.
Om du kör sågen utan skena, respektive kör den med skena, och har sågen vinklad 45 grader, så måste klingan komma olika (den är bevisligen längre bort på en höjd av 50 mm annars lutar du den inte. Den lutar i själva verket en mm per mm höjd (men inte per mm sågklinga) om den är ställd på 45 grader).

Om vi säger den är perfekt utan skena, och skenan är 2 mm tjock, kommer den att träffa skenans överkant exakt, och underkanten 2 mm in. Träffar den skenans underkant perfekt, är den 2 mm ut ovanpå en 2mm skena.

Så ja, den kommer att vara perfekt, men inte både utan och med skena, och inte både under och över skenans kant. Det är sågens lutning och skenans tjocklek som avgör hur mycket det skiljer.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om du kör sågen utan skena, respektive kör den med skena, och har sågen vinklad 45 grader, så måste klingan komma olika (den är bevisligen längre bort på en höjd av 50 mm annars lutar du den inte. Den lutar i själva verket en mm per mm höjd (men inte per mm sågklinga) om den är ställd på 45 grader).

Om vi säger den är perfekt utan skena, och skenan är 2 mm tjock, kommer den att träffa skenans överkant exakt, och underkanten 2 mm in. Träffar den skenans underkant perfekt, är den 2 mm ut ovanpå en 2mm skena.

Så ja, den kommer att vara perfekt, men inte både utan och med skena, och inte både under och över skenans kant. Det är sågens lutning och skenans tjocklek som avgör hur mycket det skiljer.

--- Mats ---
Jag menade med skena, använder i princip inte sågen utan skena.
 
Redigerat:
Är detta något som måste justeras om man alltid använder skena. Jag har den äldre TS55 och den sågar sönder listen om jag sågar 45 grader. Kan man ställa in så att den möter listen på samma ställe oavsett lutning då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.