Är det någon som vet om en Festo FS1400 styrskena är utbytbar mot en Festool 1400/2 och passar till en Festool TS55 sänksåg?
Tack på förhand! /OLle
 
Om jag inte är helt fel på det så har FS1400-skenan endast en "förhöjning" för skarvstycke medan 1400/2 har två "förhöjningar". FS1400 ska passa en TS55:a men blir lite rappligare om den skarvas med ytterligare skenor.
 
Tackar - Tolkar detta som att det endast borde vara skillnad om man skarvar två skenor?
 
Tror att den extra förhöjningen tillkom just för att lösa nämnda problem, precis som phl säger. Nu använder man två skarvstycken vid sammanfogning och får därmed en stabilare skarv. Så svaret på din fråga ovan är ja.
 
Och av forumet att döma så har inte det hjälpt nog...
 
Stämmer nog också :)
 
Nej, men tanken var ju god ;)
 
JOH skrev:
Är det någon som vet om en Festo FS1400 styrskena är utbytbar mot en Festool 1400/2 och passar till en Festool TS55 sänksåg?
Tack på förhand! /OLle
Instämmer med allt i ovan - dock så skiljer sig bredden på den sk. förhöjningen något.

Detta spelar ingen roll om detta är den enda skena du har och tänker använda. Skall du dock alternera mellan en FS och en FS/2 skena så är det mkt irriterande att behöva ställa om de därna små backarna på sågen som reglerar trycket mot den sk förhöjningen. Gör min inte det så glappar den alt. passar inte i "spåret".
 
TAck alla - nu känner jag mig tillräckligt insiktsfull! /Olle
 
Micke184 skrev:
Instämmer med allt i ovan - dock så skiljer sig bredden på den sk. förhöjningen något.
Det var en nyhet för mig, tack för infon!
 
Micke184 skrev:
Instämmer med allt i ovan - dock så skiljer sig bredden på den sk. förhöjningen något.

Detta spelar ingen roll om detta är den enda skena du har och tänker använda. Skall du dock alternera mellan en FS och en FS/2 skena så är det mkt irriterande att behöva ställa om de därna små backarna på sågen som reglerar trycket mot den sk förhöjningen. Gör min inte det så glappar den alt. passar inte i "spåret".
Fast tyvärr så har inte alla FS/2 skenor exakt lika breda upphöjningar heller, har man otur kan det skilja lite, och man får ställa om mellan olika skenor. Har inte råkat ut för det själv, men läst om det på festoolownergroup.com. Är nog mest ett problem när man skarvar skivor.
 
Daniel_N skrev:
Fast tyvärr så har inte alla FS/2 skenor exakt lika breda upphöjningar heller, har man otur kan det skilja lite, och man får ställa om mellan olika skenor. Har inte råkat ut för det själv, men läst om det på festoolownergroup.com. Är nog mest ett problem när man skarvar skivor.
Fan! ännu en sak att ligga sömnlös över...;)
 
En snickare jag känner som har ett helt gäng sänksågar, vissa av äldre sort, menar att han inte över huvud taget kan blanda skenorna till en med någon annan såg, för då blir gummiläppen kajko. Inte riktigt samma sak som nämns ovan, men ett problem för den som har lyxen att ha flera sänksågar!
 
Mr Handyman skrev:
En snickare jag känner som har ett helt gäng sänksågar, vissa av äldre sort, menar att han inte över huvud taget kan blanda skenorna till en med någon annan såg, för då blir gummiläppen kajko. Inte riktigt samma sak som nämns ovan, men ett problem för den som har lyxen att ha flera sänksågar!
det problemet finns även om man har en sänksåg .....en skena....flera klingor i olika tjocklek.

lyxen att ha flera klingor;)

Festool har iaf bättrat sig på klingtjockleken men man ska alltid vara uppmärksam
 
Vill minnas att någonstans har man diskuterat detta men jag hittar inte tråden.
Tänkte komplettera mina styrskenor med andra längder och vill gärna ha lite tips på vilka längder man bör investera i.
Beror givetvis på vad för skivstorlek man sågar men t.ex. FS1400/2 känns för liten för 1220 mm MDF-skivor. För då har man bara 9 cm på varje sida. Visst går det att använda men det känns rätt besvärligt. Vilka längder använder ni för att kapa MDF 1220 mm? De har 1900 också och denna känns rätt värdelös, FÖR lång för kortsidorna och FÖR kort för längdkapning.
Vad har ni för längder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.