8 713 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Festo FS 1400 = Festool FS 1400/2
Sida 1 av 3
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Och av forumet att döma så har inte det hjälpt nog...
Instämmer med allt i ovan - dock så skiljer sig bredden på den sk. förhöjningen något.JOH skrev:
Detta spelar ingen roll om detta är den enda skena du har och tänker använda. Skall du dock alternera mellan en FS och en FS/2 skena så är det mkt irriterande att behöva ställa om de därna små backarna på sågen som reglerar trycket mot den sk förhöjningen. Gör min inte det så glappar den alt. passar inte i "spåret".
Fast tyvärr så har inte alla FS/2 skenor exakt lika breda upphöjningar heller, har man otur kan det skilja lite, och man får ställa om mellan olika skenor. Har inte råkat ut för det själv, men läst om det på festoolownergroup.com. Är nog mest ett problem när man skarvar skivor.Micke184 skrev:Instämmer med allt i ovan - dock så skiljer sig bredden på den sk. förhöjningen något.
Detta spelar ingen roll om detta är den enda skena du har och tänker använda. Skall du dock alternera mellan en FS och en FS/2 skena så är det mkt irriterande att behöva ställa om de därna små backarna på sågen som reglerar trycket mot den sk förhöjningen. Gör min inte det så glappar den alt. passar inte i "spåret".
Fan! ännu en sak att ligga sömnlös över...Daniel_N skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
En snickare jag känner som har ett helt gäng sänksågar, vissa av äldre sort, menar att han inte över huvud taget kan blanda skenorna till en med någon annan såg, för då blir gummiläppen kajko. Inte riktigt samma sak som nämns ovan, men ett problem för den som har lyxen att ha flera sänksågar!
det problemet finns även om man har en sänksåg .....en skena....flera klingor i olika tjocklek.Mr Handyman skrev:
lyxen att ha flera klingor
Festool har iaf bättrat sig på klingtjockleken men man ska alltid vara uppmärksam
Vill minnas att någonstans har man diskuterat detta men jag hittar inte tråden.
Tänkte komplettera mina styrskenor med andra längder och vill gärna ha lite tips på vilka längder man bör investera i.
Beror givetvis på vad för skivstorlek man sågar men t.ex. FS1400/2 känns för liten för 1220 mm MDF-skivor. För då har man bara 9 cm på varje sida. Visst går det att använda men det känns rätt besvärligt. Vilka längder använder ni för att kapa MDF 1220 mm? De har 1900 också och denna känns rätt värdelös, FÖR lång för kortsidorna och FÖR kort för längdkapning.
Vad har ni för längder?
Tänkte komplettera mina styrskenor med andra längder och vill gärna ha lite tips på vilka längder man bör investera i.
Beror givetvis på vad för skivstorlek man sågar men t.ex. FS1400/2 känns för liten för 1220 mm MDF-skivor. För då har man bara 9 cm på varje sida. Visst går det att använda men det känns rätt besvärligt. Vilka längder använder ni för att kapa MDF 1220 mm? De har 1900 också och denna känns rätt värdelös, FÖR lång för kortsidorna och FÖR kort för längdkapning.
Vad har ni för längder?
