Hej, tänkte bara säga att jag var och tittade på Ferm-maskinen idag och blev inte särskilt imponerad. Bland annat var den väldigt tung.
Det slutate med att jag köpte en B&D och 5 st DeWalt-blad för metall. Totalt cirka 1700 kr. Har blivit bränd på billiga prylar så många gånger så jag gissar att samma sak gäller här som för det mesta: man får vad man betalar för.

Ferms tigersåg bullrar hemskt. Insexskruven som håller bladet brukar försvinna så skaffa reservskruv direkt. Själva glidstången som åker fram och tillbaka är glidlagrad vilket ger begränsad livslängd på lagren.
Att maskinen är tung är väl bra, då hålls maskinen stilla och bladet rör sig.
Oftast köper jag bosch 5-pack bimetall 21cm blad för metall. Finns på Jula för 244kr . Dom fungerar bra när det finns spik i virket. Det tigersågen kostar är inget
jämfört med hur mycket man slänger ut på sågblad.

Varför inte använda vinkelslip till kapningen av tanken? Borde ju vara lite smidigare. Diesel är ju inte så lättantänt och du kan ju alltid fylla tanken med lite vatten?

JLT skrev:
Varför inte använda vinkelslip till kapningen av tanken? Borde ju vara lite smidigare. Diesel är ju inte så lättantänt och du kan ju alltid fylla tanken med lite vatten?
Det känns säkrast att satsa på en metod som inte alstrar någon överdriven värme. Jag har för mig att eldningsoljans flampunkt ligger på cirka 55-60 grader. Grannen hade proffs som tog ned tanken och de använde tigersågen till att få av en gavel och sedan en rejäl nibblingsmaskin till resten. Totalt tog det bara några timmar.

perf skrev:
Det känns säkrast att satsa på en metod som inte alstrar någon överdriven värme. Jag har för mig att eldningsoljans flampunkt ligger på cirka 55-60 grader. Grannen hade proffs som tog ned tanken och de använde tigersågen till att få av en gavel och sedan en rejäl nibblingsmaskin till resten. Totalt tog det bara några timmar.
Du tänker väl inte såga i tanken utan att den är tom och ordentligt tvättad?

När jag var på Jiula häromdagen såg jag en demo på en mcyket intressant svensk maskin som heter Twinner.
Det är en typ av vinkelkap med två motroterande klingor.

Snitten blir superfina utan någon som helst tillstymmelse till grader. Dessutom är snitten kalla att ta på direkt efter kapning. Inget gnistregn, inga glödande spån. Bra avverkning.

En sån ska jag köpa nästa gång det blir något metalljobb.
Eller stenjobb.
Eller kakeljobb.

Vill ha!

KarlXII skrev:
Vill ha!
Jag också, den verkar kanon. ;) Vad ville dom ha för den? ???

1795:-

KarlXII skrev:
1795:-
:o Oj! :o Kanske bäst och vänta med köpet tills man verkligen behöver den. Har man tur, så har den hunnit bli billigare också. ;)

MathiasS skrev:
Du tänker väl inte såga i tanken utan att den är tom och ordentligt tvättad?

Nej, jag tänkte försöka få den så tom och ren som det går. Men i alla fall, "better safe than sorry" som dom säger.

Tigersågar är underbara maskiner,
vad gäller bladen så använder jag Lenox. Rekommenderas varmt, håller mycket bra.

Lenox rockar!! Lika så julas rysstiger, den låter mest , den väger mest och är nästan outslitlig tro mig jag har prövat. ;D

säger bara DEWALT

Det fanns en bensinkedja en gång i världen som erbjöd "en Tiger i tanken"! Jag säger bara en Tiger i verkstaden...... Kanon

jula har en kaptrissa som är 2 trissor som rör sig åt varsitt håll-inga gnistor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.