12 529 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Ferms/Julas tigersåg?
Sida 1 av 3
Hej,
är det någon som har erfarenhet av Ferms tigersåg som Jula just nu säljer för 399 pengar? Håller den, har den pendelrörelse, eller ska man satsa på en klassiker som B&D KS 575 E för 1895.- ?
Jag behöver den till att såga upp en oljetank vilket blir rätt tuff användning. Därefter kommer det nog att bli mycket sparsam användning, men jag skulle vilja ha en tigersåg även i framtiden, så att hyra ser jag inte som något alternativ.
är det någon som har erfarenhet av Ferms tigersåg som Jula just nu säljer för 399 pengar? Håller den, har den pendelrörelse, eller ska man satsa på en klassiker som B&D KS 575 E för 1895.- ?
Jag behöver den till att såga upp en oljetank vilket blir rätt tuff användning. Därefter kommer det nog att bli mycket sparsam användning, men jag skulle vilja ha en tigersåg även i framtiden, så att hyra ser jag inte som något alternativ.
Törs inte uttala mig om pendelrörelsen. Nog fasen pendlar den men kanske inte på det sätt du är ute efter. Jag uppfattar att den mest åker fram och tillbaka. Har aldrig hållt i en dyr Tiger så jag vet helt enkelt inte.
Pendelrörelse på bladet är rätt viktigt. Avverkninshastigheten ökar väsentligt, och man slipper få kramp i armarna av att trycka sågen mot materialet. Jämför med motsvarande funktion på en sticksåg. Att såga i trä med en pendlande sticksåg är som att skära smör med en varm kniv.
När det gäller metallsågning som att skära ner en gammal oljetank så är det viktigt att kunna köra på lägre hastighet för att inte bränna upp bladen. Det första bladet tog slut efter knappt tre decimeter för mig. Resten av tanken klarade jag på lite drygt fyra blad.
Har den hemma och problemet jag upptäckt är
den lilla rackarns insex skruven som man sätter fast bladet med. För det första så är den förb%¤¤%t
lätt att göra rund samt att den lossnar titt som tätt....
vilket blir rätt intressant när den släpper i farten och sprätter iväg och landar bland kutterspånet..... >
den lilla rackarns insex skruven som man sätter fast bladet med. För det första så är den förb%¤¤%t
lätt att göra rund samt att den lossnar titt som tätt....
vilket blir rätt intressant när den släpper i farten och sprätter iväg och landar bland kutterspånet..... >
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Du kanske vill testa min blå Boschtiger nångång...? 8)MathiasS skrev:
Det bästa med den är att man kan välja långa eller korta slag. Det blir liksom lite lättare att styra då, och det är lättare att anpassa den till olika hårda material.
Bosch har dessutom snabbfäste för bladen, bara att vika undan en liten fjäderbelastad flupp. Däremot skulle jag inte ta mig an en oljetank med den. Min är ju laddbar, 24 volt. Den funkar inte under så långa jobb som att såga upp en tank. Om man inte vilar när man laddar batterierna förstås.
Annars tror jag att Ferm gör jobbet bra. Det är som MathiasS säger, stannar den är det bara att byta.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg