A
Hej!

Jag är bonde i norra Uppsala, och som ni vet så är vattnetshårdhetsgrad väldigt hög runt 8. Jag använder inte så mycket vatten, ungefär 200 liter om dagen (endast för hushåll ,räknat nu)
Nu har jag några frågor:

1. Om man köper en kalk avhärdare, vilken är den bästa som ni skulle rekommendera mig köpa?

2. kan man installera själv sådana kalk avhärdare, eller måste man ringa en vvs-man?

3. hur mycket brukar en bra kalk avhärdare kosta?

4. kan man styra själv vattnetshårdhetsgrad sedan när allt är installerat eller går all hårdhetsgrad till 0 dH??

5. hur smakar vattnet sedan när man har installerat den? salt eller mycket godare än förr?

Tack

Redigerat:
1 man får dessvärre inte rek. Enskilda produkter här, men dom mest kostnadeffektivaste är dom som är flödestyrda. Minst salt och vattenförbrukning.

2. Det känner du bäst själv, men det kan man absolut göra.

3. Runt 15-20’

4. Ja, om man monterar den med en sk. Bypass ventil kan man låta en del av råvattnet gå förbi orenat.

5. Vattnet smakar inte annorlunda. Vattnet kan dock upplevas som ”halt” vid dusch, men det är bara att justera ner mängden tvål.

• Gilla
1
  • Laddar…
1. Köp ett som är flödesstyrt, precis som mogge_73 skriver. I vårt förra hus installerade vi ett nytt avhärdningsfilter, har för mig att det hette RC90. Det reglerade backspolningarna av sig självt och fungerade mycket bra. I vår nuvarande hus sitter ett gammalt avhärdningsfilter från uppskattningsvis 80-90-talet någon gång. Saltförbrukningen är enorm i jämförelse med det andra filtret.

2. Det går ganska enkelt att installera själv om man är någorlunda händig och har gott om utrymme att installera det på. Tänk på att sätta dit ventiler så att du kan leda vattnet förbi filtret ifall något skulle inträffa.

3. Jag tror vi gav ca 20 000 för vårt filter.

4. Det beror säkert på filter men när det gäller det filter vi köpte så kunde man ställa in hårdheten med ett vred.

5. Ingen större smakändring tyckte jag, däremot som mogge_73 skrev så upplevs vattnet annorlunda, framförallt vid dusch. Det kändes inte lika strävt i håret när man duschade.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
om en person har bostadsrätt, kan personen få rut-avdrag för detta?
te.x personen köper en avhärdare för 20 000 kr och staten betalar hälften för den???

Rut? Det är väl hushållstjänster och det klassas väl knappast ett vattenfilter som. Desstuom får du ju inte avdrag för material. Varför skulle staten betala häften av ditt filter?

ritva_1950 skrev:
om en person har bostadsrätt, kan personen få rut-avdrag för detta?
te.x personen köper en avhärdare för 20 000 kr och staten betalar hälften för den???
Rot/alt rut är bara på arbetskostnaden, aldrig material eller produkter.

Jag har köpt en avhärdare från Expondo, Uni_watersoftener_750 för 4279 kr inkl moms och frakt. Jag har precis fått hem den och manualen är endast på engelska. I manualen kan jag inte läsa ut hur den ska installeras eller ställas in. Jag har haft mailkommunikation med Expondo men de hänvisar endast till manualen. I mitt senaste mail till dem meddelade jag dem att jag kommer att returnera avhärdaren senast onsdag 28 oktober 2020 om jag inte fått installationsanvisning som en vvs-installatör kan använd. Jag får se hur det går.

Någon som har erfarenhet av Expondo vattenavhärdare?

S superplinten skrev:
Jag har köpt en avhärdare från Expondo, Uni_watersoftener_750 för 4279 kr inkl moms och frakt. Jag har precis fått hem den och manualen är endast på engelska. I manualen kan jag inte läsa ut hur den ska installeras eller ställas in. Jag har haft mailkommunikation med Expondo men de hänvisar endast till manualen. I mitt senaste mail till dem meddelade jag dem att jag kommer att returnera avhärdaren senast onsdag 28 oktober 2020 om jag inte fått installationsanvisning som en vvs-installatör kan använd. Jag får se hur det går.

Någon som har erfarenhet av Expondo vattenavhärdare?
Hej!

Jag går i tankarna om att köpa Expondo, ett UNI Watersoftener 500, så jag undrar ju självklart hur det sen blev med din avhärdare från dem. Råkar du ha kvar manualen så jag kan få titta innan jag köper?

Hej, jag fick den här manualen som jag visade min rörmokare. Jag är inte så bra på engelska och än mindre han, så vi beslöt att avbeställa avhärdaren. Nu har jag hittat en avhärdare som ska vara mer miljövänlig och som jobbar med kolsyra. Mycket intresserad av den. Så det blir nog en sådan istället.

Intressant!

Nu har jag pratat med min rörmokare som tyckte att Expondos är helt OK. Inga konstigheter med att koppla in den och tyckte själv efter att ha läst manualen, att det inte verkar vara några konstigheter.

Bra med mer miljövänligt, där jag själv tittat lite på Big Green - https://scalestop.se/products/big-green-hushall/big-green som dels har ett bra pris och som dels kör 3 år utan att byta något.

Saltavhärdare är ju kostnadseffektiva - enbart salt som behövs. Tänkte lite långsiktigt..

S superplinten skrev:
Hej, jag fick den här manualen som jag visade min rörmokare. Jag är inte så bra på engelska och än mindre han, så vi beslöt att avbeställa avhärdaren. Nu har jag hittat en avhärdare som ska vara mer miljövänlig och som jobbar med kolsyra. Mycket intresserad av den. Så det blir nog en sådan istället.
Denna manual är på följande språk:

Tyska
Polska
Tjeckiska
Franska
Italienska
Spanska

inte så konstigt att din rörmokare inte fattade ”Engelskan” :surprised::rofl:

• Gilla
superplinten
  • Laddar…
Okey, och hur vill du gå vidare?

M MiWass skrev:
Intressant!

Nu har jag pratat med min rörmokare som tyckte att Expondos är helt OK. Inga konstigheter med att koppla in den och tyckte själv efter att ha läst manualen, att det inte verkar vara några konstigheter.

Bra med mer miljövänligt, där jag själv tittat lite på Big Green - [länk] som dels har ett bra pris och som dels kör 3 år utan att byta något.

Saltavhärdare är ju kostnadseffektiva - enbart salt som behövs. Tänkte lite långsiktigt..
Spännande! Ser fram emot mer information! :-)

M MiWass skrev:
Intressant!

Bra med mer miljövänligt, där jag själv tittat lite på Big Green - [länk] som dels har ett bra pris och som dels kör 3 år utan att byta något.

Intressant! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.