När du säger alla kranar runt pumpen, menar du att stänga av båda ledningarna vid huvudavstängningen?

Det brukar vara 4 skruv insex som håller drivsidan mot pumphuset. Ser bara en på fotot strax mitt i bilden vid svarta kopplingsdosan.

• Gilla
Bassen85
  • Laddar…
B Bassen85 skrev:
När du säger alla kranar runt pumpen, menar du att stänga av båda ledningarna vid huvudavstängningen?
Varsomhelst det finns kranar, spelar ingen roll var , annars blir det dusch och allt vatten kan åka ut.

Edit det sitter ett exspantionskärl och håller trycket i systemet, därav att stänga allt som finns så det blir liksom trycklöst vid pumpen

• Gilla
Bassen85 och 1 till
  • Laddar…
Vi provar!

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Om jag inte har helt fel så är termodonen bort och då är det full fart på GV. Sätt tillbaka donen 3 st utan att ha styrningen inkopplad, då är ventilerna stängda. Men ingen garanti att dom tätar 100 %

Två don borta, men sitter nu på & varenda kran (tycker jag isf), avstängd men det kommer löpande vatten ändå. Tror jag tillkallar proffs onsite för att se vad vi kan göra.
Tackar ödmjukast för all guidning de senaste 12h

Du kan släppa ut vatten genom säkerhetsventilen till noll, då blir det trycklöst i systemet, sen fylla och lufta.

• Gilla
Bassen85
  • Laddar…
Vilken är det?

• Värmeinstallationssystem med rör, cirkulationspump, kopplingar, elektrisk värmestyrning och kablar, inomhus i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säken sitter i VP , vet inte vad du har, men den brukar sitta nertill med en röd hatt på och ett rör som går till ett avlopp någonstans. Brukar stå 1,5 bar eller 2,5 bar på den. Finns en till med 9 bar på och är för VV och har inte med systemet att göra.

• Gilla
Bassen85
  • Laddar…
Jag letar runt & återkommer m status

Ta ett foto under så kan du få veta mer.

Komplex vattenreningsanläggning med rör, filter och elektriska komponenter i ett utrymme, numrerad för visuell referens.
Skapa konto

- Stäng 1, framledning, tryck ned stiftet.
- Stäng 2, returventil, kom ihåg hur många varv du vrider ventilen om den inte är fullt öppen.
- Koppla på en slangbit på 3 samt öppna 3 för att släppa ut övertrycket i golvvärmen, samt att tömma pumpen när luftningen längst upp öppnas.

• Gilla
Bassen85
  • Laddar…
Jag kan öppna nr3 och det är snustorrt där, inte en droppe..

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
- Stäng 1, framledning, tryck ned stiftet.
- Stäng 2, returventil, kom ihåg hur många varv du vrider ventilen om den inte är fullt öppen.
- Koppla på en slangbit på 3 samt öppna 3 för att släppa ut övertrycket i golvvärmen, samt att tömma pumpen när luftningen längst upp öppnas.

”Luftning högst upp öppnas” menar du då punkt 1 el 2?

B Bassen85 skrev:
Jag kan öppna nr3 och det är snustorrt där, inte en droppe..
Har du även skruvat på ventilspindeln i underkant?
Avtappningen har både en ventil och ett täck-/skyddslock.
Metallisk BNC-koaxialkabelanslutning (königarn typ) för videosignaler med vridbar låsring och gummipackning, vit bakgrund.
Skapa konto

B Bassen85 skrev:
”Luftning högst upp öppnas” menar du då punkt 1 el 2?
Nej, rakt över 3, på andra sidan cirkulationspumpen finns en liten vit ”hatt” med kromad fyrkantig skruv i mitten, det är luftningen, sitter liknande på radiatorer, lossa den fyrkantiga skruven så kommer det in luft i systemet samtidigt som det kommer ut vatten ur 3.

• Gilla
Bassen85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.