Jag har skarvat med biltemas skarvhylsor (röd) plus krympslang med lim.

legion legion skrev:
Vad orsakar skadorna på plasthöljet?
Verkar som om rådjuren kan tycka den gröna färgen på HQ kabeln ser spännande ut. Om kabeln är synlig någonstans ser det ibland ut som om de har nafsat på den och dragit lite i den... Speciellt tidigt på våren då när allt annat fortfarande är brunt.

legion legion skrev:
Vad orsakar skadorna på plasthöljet?

Väntar själv på när min ca 600 m långa slinga ska ge upp, har lätt ett 50-tal lagningar efter 6 år av ändringar i trädgården, maskrosjärn och felriktade spadtag:oops:
Mina teorier:
1) Klipparen själv då tråden är lagd ovan mark. Marken rör sig mycket även under sommaren.
2) Sorkar, de skräms bort av klipparen, men härjar på vintern. Hittade häromåret en tråd i ett sorkhål som de gnagt på.
3) jag, när jag grävt upp och flyttat trådarna
4) markrörelser där tråden ligger mot stenar och berg

• Gilla
legion
  • Laddar…
Nu har klipparen fått jobba i 16 timmar sedan igår. Fortfarande mycket oklippt på den halvan av tomten den kör på just nu då den går in i fyrkantsklippning hela tiden och därmed klipper gräsmattan i fyrkanter från ena sidan till den andra.

Fyrkantsklippningen är ju bra om den hittar öar av oklippt gräs på en i övrigt välklippt gräsmatta, men inte så smart när den innebär att halva klippytan blir det redan klippta gräset när man har en oklippt gräsmatta.

Jag kopplade in ca 150 meter ny ledare och använde ca 50 meter av den gamla också. nu har jag dessutom lagt tredubbel ledare i en halvmeter var 20:e meter så att jag inte behöver göra dubbla skarvar ifall ledaren skulle gå av (det finns alltid en meter att hämta av i närområdet när man måste skarva).

Funderar på om jag skall rita upp en karta över hela tomten också, man glömmer från ett år till ett annat vart man har skarvarna. Jag lägger alltid in en decimeter avstickare när jag skarvar så att jag får mätpunkter runt om på tomten. På några ställen så har jag också tvinnade skarvar som jag stoppar in i 16mm rör, detta på ställen där jag ibland vill kunna göra temporära avstängningar. Även dessa används för felsökning. Eftersom jag har en bergig tomt så lägger jag alltid skarvarna så att jag lyfter jorden mot berget så att de är lätta att ta fram när man vill mäta eller koppla förbi. Ett tips är att köpa skarvarna från Tyskland, det blir mycket billigare än att köpa dem i Sverige.

Imorgon blir det att köpa 200m slingkabel till så att jag kan få igång andra halvan av tomten också, samt så att det räcker till guiden. Bara guiden på min tomt är ca 150m (hade egentligen behövt två guider, men det finns ju bara en i AM220AC, så jag går ned på ena halvan av tomten och tillbaka förbi laddstationen innan den går ut på den andra delen av tomten).

Kanske läge att byta plats på laddstationen också? Eller inte! Då måste jag nämligen lyfta på stenläggningen (som den kör över) för att få in dubbla slingor där...
...det får nog vänta till ett annat år (men jag kanske skall försöka förbereda för det i alla fall, dvs se till att jag inte gör lösningar som inte går att bygga vidare på).

Koppla in ett tidur och ett relä så kan du köra dubbla slingor till din klippare. Då kan du ju ha ena halvan med en guide slinga och nästa halva med en annan slinga och låta slingorna gå om lott vid ladd stationen.
Jag kör med den lösningen på min och grannens tomt. Funkar perfekt.

F Flygare60 skrev:
Koppla in ett tidur och ett relä så kan du köra dubbla slingor till din klippare. Då kan du ju ha ena halvan med en guide slinga och nästa halva med en annan slinga och låta slingorna gå om lott vid ladd stationen.
Jag kör med den lösningen på min och grannens tomt. Funkar perfekt.
Har funderat på det tidigare, men när jag fått ordning på min ESP8266 i klipparen (har en prototyp just nu) så funderar jag på några alternativa lösningar istället. Dels att sätta in ett relä styrt av en annan ESP8266 så att reläet bara slår om när klipparen är hemma, dels på att använda dubbla laddstationer (jag har två redan) i kombination med reläerna för att få närmare till laddning (gräsmattan är en långsmal korv som totalt täcker ca 1000m2).

pacman42 pacman42 skrev:
Har funderat på det tidigare, men när jag fått ordning på min ESP8266 i klipparen (har en prototyp just nu) så funderar jag på några alternativa lösningar istället. Dels att sätta in ett relä styrt av en annan ESP8266 så att reläet bara slår om när klipparen är hemma, dels på att använda dubbla laddstationer (jag har två redan) i kombination med reläerna för att få närmare till laddning (gräsmattan är en långsmal korv som totalt täcker ca 1000m2).
Insåg att beskrivningen blev lite kort, men vad jag är ute efter är att veta när klipparen är hemma och inte så att den hittar ut och hem på ett vettigt sätt. Skulle till och med vilja styra begränsingsslingan så att den håller sig på "rätt" sida av tomten. Trots den långsmala korven runt tomten så kan jag idag släppa klipparen på ena sidan tomten och tio minuter senare är den på den andra sidan av tomten...

Var i samma sits. En slinga som legat i backen i 10+ år. Till sist var det så mycket lagningar och nya brott varje år att det blev ohållbart. Köpte ny slinga och bytte ut all kabel.

Viktigt är att använda kopplingar som är anpassade för utomhus och ligga i mark (3M till exempel). Skippa eltejp, krympslang och annat har jag fått tips om - det kommer börja rosta och gå sönder till slut.

Jag har även en karta var jag lagt extrakabel och var jag lagat kabeln så man kan kontrollera lagningarna om man får brott på den.

M jonasba skrev:
Var i samma sits. En slinga som legat i backen i 10+ år. Till sist var det så mycket lagningar och nya brott varje år att det blev ohållbart. Köpte ny slinga och bytte ut all kabel.

Viktigt är att använda kopplingar som är anpassade för utomhus och ligga i mark (3M till exempel). Skippa eltejp, krympslang och annat har jag fått tips om - det kommer börja rosta och gå sönder till slut.

Jag har även en karta var jag lagt extrakabel och var jag lagat kabeln så man kan kontrollera lagningarna om man får brott på den.
Håller med till största delen, en koppling har faktiskt fungerat bättre än 3M och det är när jag löder och skarven inte ligger i kontakt med fukt. De skarvarna fungerar absolut bäst, även lödning i krympslang har fungerat bra. Men som sagt var så har jag tvinnat på vissa ställen för att kunna koppla om vid felsökning, dock alltid skyddat ovan mark.

M jonasba skrev:

Kan du länka till denna 3M-skarven?

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du länka till denna 3M-skarven?
Modellen heter 3M SL-314

Spännande! Finns det långtidserfarenheter med denna? Frågan är ju hur bra gelen kan motstå vätan och småkryp spm älskar gel till dessert.

T Thomas_Blekinge skrev:
Spännande! Finns det långtidserfarenheter med denna? Frågan är ju hur bra gelen kan motstå vätan och småkryp spm älskar gel till dessert.
Jag har använt dessa i tio år och har fortfarande aldrig haft problem. Inte för att någon skarv har överlevt i tio år, men sex år har jag någon skarv som överlevt utan problem. Jag har som sagt var framförallt haft problem med skador på trådarna, inte med skarvarna.

Orsaken till att jag testat andra skarvar har i huvudsak varit att dessa varit så dyra, men med de priser man får på nätet för 50st så är det inte längre något problem.

Sen är de ju fyllda med någon slags gegga som inte släpper in fukt etc så den geggan överlever nog längre än kabeln :)

Frågan är när det kommer ”GPS Only” klippare som inte kräver en slinga. De som finns idag är väl bara för att komplettera/geofencing som skyddar för stöld? Skulle vara så skönt o slippa den där slingan som går sönder förr eller senare... sist var det sorkar som bitit av min, gången innan jag som glömde bort mig när jag grävde...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.