Hej, var och felsökte hos en privatperson där jordfelsbrytaren löste ut med lite jämna mellanrum, säg att sen kanske höll i max 30min efter att man slått upp den.

Det var en gammal stor diazed central med kanske 30grupper totalt, jag började med att rycka ut alla lampor, kaffekokare etc etc, meggade 250v mellan jordskena och nollskena (plockade ut PEN), fick jätte dåliga värden(0.02Mohm)

Så jag plockade ut en nolla i taget och hade SKIT dåliga värden på TOTALT 8st grupper??

Och resten av grupperna som var kvar var det ungefär 2st där jag hade jätte fina värden och resten låg på mellan 0.25--0.5Mohm.

Det som jag tyckte var märkligt var att när jag plockat ut dom nollorna som var dåliga och gjorde en mätning mellan N - PE igen så fick jag likt förbannad ett värde som var typ 0.1Moh?

En annan grej jag reagerade på som jag inte tänk på innan var att när jag megga dom nollorna som var dåliga så ville den inte skjuta mer än typ 40v? Medan dom grupperna som var bra isolationsvärde på då skjöt den 250v?

Ska tbx dit imorgon och fortsätta felsökningen och kan inte sluta tänka på hur det kan vara fel på så många grupper för huset är typ 40år gammalt och det är första gången JFB löser...???

B Berrabus123 skrev:
Hej, var och felsökte hos en privatperson där jordfelsbrytaren löste ut med lite jämna mellanrum, säg att sen kanske höll i max 30min efter att man slått upp den.

Det var en gammal stor diazed central med kanske 30grupper totalt, jag började med att rycka ut alla lampor, kaffekokare etc etc, meggade 250v mellan jordskena och nollskena (plockade ut PEN), fick jätte dåliga värden(0.02Mohm)

Så jag plockade ut en nolla i taget och hade SKIT dåliga värden på TOTALT 8st grupper??

Och resten av grupperna som var kvar var det ungefär 2st där jag hade jätte fina värden och resten låg på mellan 0.25--0.5Mohm.

Det som jag tyckte var märkligt var att när jag plockat ut dom nollorna som var dåliga och gjorde en mätning mellan N - PE igen så fick jag likt förbannad ett värde som var typ 0.1Moh?

En annan grej jag reagerade på som jag inte tänk på innan var att när jag megga dom nollorna som var dåliga så ville den inte skjuta mer än typ 40v? Medan dom grupperna som var bra isolationsvärde på då skjöt den 250v?

Ska tbx dit imorgon och fortsätta felsökningen och kan inte sluta tänka på hur det kan vara fel på så många grupper för huset är typ 40år gammalt och det är första gången JFB löser...???
Detta kanske är sjukt flummigt men funderar på om det kan vara så att JFB har börjar bli dålig för den såg sjukt gammal ut och det var ett fabrikat som jag aldrig sett innan, och att mina mätningar blir åt helvete för att den läcker även om den är avstängd? Och att den kanske bara läcker ibland?

B Berrabus123 skrev:
Detta kanske är sjukt flummigt men funderar på om det kan vara så att JFB har börjar bli dålig för den såg sjukt gammal ut och det var ett fabrikat som jag aldrig sett innan, och att mina mätningar blir åt helvete för att den läcker även om den är avstängd? Och att den kanske bara läcker ibland?
@GK100 @Bo.Siltberg HJÄLP!

Plockade du loss alla nollor eller satte de tillbaka de mellan mätningarna?

I Intresserad22 skrev:
Plockade du loss alla nollor eller satte de tillbaka de mellan mätningarna?
Jag plockade ut en i taget, hade jag bra värde på nollan så satte jag tbx den och om det var kassa värden så lät jag den vara utanför. På det viset gjorde jag med alla nollor

B Berrabus123 skrev:
Jag plockade ut en i taget, hade jag bra värde på nollan så satte jag tbx den och om det var kassa värden så lät jag den vara utanför. På det viset gjorde jag med alla nollor
Vad menar du här? Exakt hur mäter du? Mellan den losskopplade nollan och skyddsjord?

Du skruvade väl ut säkringen för de "dåliga" grupperna också, förutom nollan, så att dessa grupper blev helt frånkopplade?
Då kan du också mäta på en helt egen grupp utan påverkan från de andra.
Om du metodisk sållar bort de dåliga grupperna en och en så bör du kunna återställa JFBn igen och börja felsöka varje dålig grupp för sig.

Kan det finnas ett fel i själva elcentralen - att N och PE ligger ihop nånstans? Skadad isolering på nån ledare? Ett fel som kommer och går när du rotar i centralen.

Kontrollera också din isolationsmätare. Kanske är batterierna dåliga? Mät mot något känt så att du vet att det är friskt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du här? Exakt hur mäter du? Mellan den losskopplade nollan och skyddsjord?

Du skruvade väl ut säkringen för de "dåliga" grupperna också, förutom nollan, så att dessa grupper blev helt frånkopplade?
Då kan du också mäta på en helt egen grupp utan påverkan från de andra.
Om du metodisk sållar bort de dåliga grupperna en och en så bör du kunna återställa JFBn igen och börja felsöka varje dålig grupp för sig.

Kan det finnas ett fel i själva elcentralen - att N och PE ligger ihop nånstans? Skadad isolering på nån ledare? Ett fel som kommer och går när du rotar i centralen.

Kontrollera också din isolationsmätare. Kanske är batterierna dåliga? Mät mot något känt så att du vet att det är friskt.
Ja, mellan losskopplad nolla + jord mätte jag.

Ja, självklart skruvade jag ut säkringen på de dåliga grupperna.

Jag är med på hur jag felsöker vardera grupp för sig, de jag tyckte var oroväckande var att de var så många grupper som var dåliga.

Hade det varit åska/blixt dagen innan så hade man ju kunnat misstänka att vädret skjutit sönder massa elektronik och att det är orsaken till att så många grupper e kassa men det har inte varit något sånt väder i södra/ mellersta Sverige...

Kan det finnas ett fel i själva elcentralen - att N och PE ligger ihop nånstans? Skadad isolering på nån ledare?
Det är nog uteslutet då jag fick väldigt bra värden på några grupper, hade det varit fel i själva centralen då borde ju alla grupper varit dåliga.

Bästa svaret

B Berrabus123 skrev:
Ja, självklart skruvade jag ut säkringen på de dåliga grupperna.
Men skruvade du ur säkringarna när du gjorde mätningen?

Resultatet du redovisar stämmer rätt bra med vad man får om du har isolationsfel på en grupp, och sedan när du mäter en annan grupp så får du ström bakvägen till den dåliga gruppen. Via någon apparat på gruppen du mäter på.

H hempularen skrev:
Men skruvade du ur säkringarna när du gjorde mätningen?

Resultatet du redovisar stämmer rätt bra med vad man får om du har isolationsfel på en grupp, och sedan när du mäter en annan grupp så får du ström bakvägen till den dåliga gruppen. Via någon apparat på gruppen du mäter på.
Så det jag ska göra är att skruva ut alla säkringar innan jag gör mätningen?

Nej, inte innan, men det beror på hur du mäter.

Man börjar normalt med att koppla samman alla tre faser före säkringarna med N-skenan, och mäta mot skyddsjord, med alla säkringar slutna. Får du då ett dåligt värde så behöver man bryta bort en grupp i taget genom att både bryta säkringen och lossa nollan. Jag börjar med att bryta säkringen, och om det ger utslag så lossar jag även tillhörande nolla. Ansluten last kan göra att felet syns från båda ändar. Överspänningsskydd kan störa mätningen.

Har man kommit så långt att alla säkringar är brutna så mäter man i praktiken endast mellan N- och PE-skena. Den enda neutralledare som ska finnas kvar är den från JFBn.

Nej, inte innan, men det beror på hur du mäter.

Man börjar normalt med att koppla samman alla tre faser före säkringarna med N-skenan, och mäta mot skyddsjord, med alla säkringar slutna. Får du då ett dåligt värde så behöver man bryta bort en grupp i taget genom att både bryta säkringen och lossa nollan. Jag börjar med att bryta säkringen, och om det ger utslag så lossar jag även tillhörande nolla. Ansluten last kan göra att felet syns från båda ändar. Överspänningsskydd kan störa mätningen.

Har man kommit så långt att alla säkringar är brutna så mäter man i praktiken endast mellan N- och PE-skena. Den enda neutralledare som ska finnas kvar är den från
oftast om jag är ute och felsöker en central så gör jag som du skriver, lägger ihop alla faser + N och mäter mot Jord. Om jag då får dåliga värden då brukar jag bara mäta mellan PE + N för att slippa riva allt för mycket i centralen. Man kan ju göra så att man plockar ut varje grupp för sig och lägger ihop fas + nolla och mäter mot jord med en spänning på 500v. Jag brukar dock föredra att dra ner mätspänningne till 250v och bara mäta mellan N + PE med huvudbryatre + JFB frånslagen såklart och då behöver jag inte ha några nollor anslutna på nollskenan förutom gruppnollorna då.

De jag gör sen är att plocka ut en nolla I taget och mäter mot enbart den nollan för att se om den är OK, är det OK så lägger jag tbx den och fortsätter likadant med alla grupper. De jag gjort fel denna gången är att alla gängsäkringar har varit i skruvade och det kan alltså vara en av orsakerna till att jag fått dåliga värden på så många grupper om jag förstått det rätt?

Tack för alla svar uppskattas väldigt mycket!

E
Jag vet inte vad du har för mätutrustning, men med en bläckfisk är det enkelt gjort att sätta en klämma på fasledaren och en på nollan och mäta med 500V mot jord.

Vid mätning av individuella grupper är det alltid bäst att koppla lös gruppen från övriga anläggningen, t.ex. genom att skruva ur eller slå av säkringen.

Det är nästan garanterat skälet till att felet visar sig på flera olika grupper. De grupper som verkade felfria kan ha haft allt bortkopplat. Mätningen blir bara fel om det finns något på gruppen som kan leda ström från nollan till fas när du mäter.

H hempularen skrev:
Det är nästan garanterat skälet till att felet visar sig på flera olika grupper. De grupper som verkade felfria kan ha haft allt bortkopplat. Mätningen blir bara fel om det finns något på gruppen som kan leda ström från nollan till fas när du mäter.
Alla säkringar till alla grupper var iskruvade när jag gjorde mätningarna. Men dom grupperna som det var "fel" på skruvade jag ut efteråt. Det jag får göra är väll att skruva ur alla säkringar innan jag gör mätningen. Förstår dock inte hur det kan leda tillbaka på fasen som du beskriver:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.