1 732 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Felsöka luft/luftvärmepump LG D09TR som inte ger tillräcklig värme
Hej!
I vårt fritidshus så har vi en luft/luftvärmepump från LG. Modellen heter D09TR och köptes ny 2020 och installerades samtidigt.
Jag tycker inte att den ger tillräckligt mycket värme. Huset är litet, ca 40 m2 så pumpen ska räcka. Jag har element som backup.
Jag har ställt in pumpen på 30 grader. Under en kortare tid, ca tio minuter från att jag ställde pumpen på 30 grader så går elförbrukningen upp till drygt 1 kW, för att sedan gå ned till 0.5-0.6 kW. LG-appen visar att inomhustemperaturen är 23.5 grader C och det blir inte varmare än så.
Jag har rengjort filtret på inomhusdelen, det var inte speciellt dammigt. Jag gick även ut och kollade utedelen. Vi har ett "hus" för utedelen, det lyfte jag bort nu på kvällen för att se om det skulle göra något men jag upplever inte att det har påverkat något.
Vad kan vara felet?
I vårt fritidshus så har vi en luft/luftvärmepump från LG. Modellen heter D09TR och köptes ny 2020 och installerades samtidigt.
Jag tycker inte att den ger tillräckligt mycket värme. Huset är litet, ca 40 m2 så pumpen ska räcka. Jag har element som backup.
Jag har ställt in pumpen på 30 grader. Under en kortare tid, ca tio minuter från att jag ställde pumpen på 30 grader så går elförbrukningen upp till drygt 1 kW, för att sedan gå ned till 0.5-0.6 kW. LG-appen visar att inomhustemperaturen är 23.5 grader C och det blir inte varmare än så.
Jag har rengjort filtret på inomhusdelen, det var inte speciellt dammigt. Jag gick även ut och kollade utedelen. Vi har ett "hus" för utedelen, det lyfte jag bort nu på kvällen för att se om det skulle göra något men jag upplever inte att det har påverkat något.
Vad kan vara felet?
Det är mörkt ute så jag får ta en bild imorgon. Huset som vi har heter "Pyry värmepumpsskydd" men hittar den inte längre på nätet. Om jag skulle jämföra med andra utedelsskydd på nätet så skulle jag säga att vårt är något luftigare (dvs smalare träbrädor)..Jonatan79 skrev:
Har du kört med full fläktpådrag inomhus och kanske med luftstyrningen svepande upp och ned så att det blir lite bättre luftomblandning i rummet ??.
Har märkt att det skiktar sig väldigt lätt och blir allt tydligare ju kallare utomhus det här - kort sagt orkar inte innerdelens fläktar att blanda om luften tillräckligt bra eller tillräckligt långt ned mot golvet och ju kallare det är ute, ju högre upp vänder varmluften ur innerdelen och stiger mot taket igen och golven förblir kalla. varmluften som samlas i taknivå gör också att det lurar innerdelen och med den insugna varmare takluften tror att det är varmare än vad det är i nivån som vi rör oss i.
Kör man på låg och mellanfart inomhusdelen så kan inte LLVP avger samma värmemängd som när den går på högsta fart då om temperaturen på innerdelen blir för hög för att fläktpådraget är litet så dras kompressorhastigheten ned för att matcha bättre i hur mycket värme som avges vid en max högsta temperatur i värmepaketet...
Har märkt att det skiktar sig väldigt lätt och blir allt tydligare ju kallare utomhus det här - kort sagt orkar inte innerdelens fläktar att blanda om luften tillräckligt bra eller tillräckligt långt ned mot golvet och ju kallare det är ute, ju högre upp vänder varmluften ur innerdelen och stiger mot taket igen och golven förblir kalla. varmluften som samlas i taknivå gör också att det lurar innerdelen och med den insugna varmare takluften tror att det är varmare än vad det är i nivån som vi rör oss i.
Kör man på låg och mellanfart inomhusdelen så kan inte LLVP avger samma värmemängd som när den går på högsta fart då om temperaturen på innerdelen blir för hög för att fläktpådraget är litet så dras kompressorhastigheten ned för att matcha bättre i hur mycket värme som avges vid en max högsta temperatur i värmepaketet...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
LG värmepumpar är tyvärr kända för problem, fel och kvalitetsbrister. Nästa gång så jaga inte efter lågpris utan satsa på något bra fabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att du blir en nöjd ägare.
Ja, har testat fullt ös inomhus. Luftvärmepumpen känner till att det inte är så varmt (egen termometer) men det är som att den inte förstår att jag har valt högre värme som måltemperatur..X xxargs skrev:Har du kört med full fläktpådrag inomhus och kanske med luftstyrningen svepande upp och ned så att det blir lite bättre luftomblandning i rummet ??.
Är alla de fem lika bra skulle du säga eller finns det en rangordning?J Josth skrev:
En viss mindre skillnad finns det. Många skulle nog säga att Toshiba är allra bäst men också dyrast. Mitsubishi är ett stabilt val. Mycket beror också på att man har en duktig installatör som gör sitt jobb rätt. Köper man lågpris på nätet riskerar man ofta att få en sämre installation jämfört om man anlitar en märkesanknuten lokal firma.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden