9 580 läst ·
117 svar
10k läst
117 svar
Felsöka elementuttag
Du kan säkert fundera lite till och eventuellt läsa på så att du förstår uträkningarna också. Angående din andra fråga. Varför fråga när du redan vet? Då använder man ett annat instrument som är lämpligt för uppgiften.E El-Löken66 skrev:
Varför taggar du mig i detta mess? Jag har inte snackat strömmätningar alls.E El-Löken66 skrev:Så kan man använda instrumentet.
Men är det där en starkströmsanläggning?
Nu tänker jag mig mer som i exemplet här där tråd skaparen vill mäta på en vanlig trefas anläggning 400 V.
Hur går du @Nissens tillväga då och varför?
Detta går säkerligen att få till säkert, men tillbaka till ditt vägguttag Perilex 3x16A, hur kopplar du då och varför är det bättre än att använda ström tång?
Men nu får du väl ändå ge dig? Ingen har sagt att en vanlig multimeter är det optimala verktyget för att mäta ström i en starkströmsanläggning, men det går. Om man använder den för att mäta till hela centralen är man korkad. Ännu dummare vore man om man använde den direkt på Forsmark. Hur långt ska du dra det här?E El-Löken66 skrev:
Hej.
Man lägger inte radiatorkretsar i tvåfas grupper däremot kopplas elementen tvåfasigt men detta är något helt annat. Faktum är att @Nissens enda mätning säger mindre än inget om hur stor effekten i denna trefas grupp är, men sak samma nu börjar det bli OT, och ja, jag såg att hen även nämnde enfas grupp i sitt exempel.
Jag tror inte vi kommer längre här utan det blir en delning i två läger, de som troligen skruvar mycket elektronik använder multimetern till alla mätningar, förhoppningsvis på ett säkert sätt, och de som jobbar i detta som har behov av riktiga instrument.
Förstår att man vill få ut så mycket som möjligt ur sitt instrument, en Fluke som vissa stoltserar med kostar en del pengar och behovet att strömmäta hemma är ofta inte större än att man känner hur pass heta propparna är eller avläser värmepumpens ström vakter så det hela är egentligen en ickefråga.
Man tänker sig kanske mäta läckströmmar med sin multimeter och kan då genom seriell koppling få hög upplösning och noggrannhet men väldigt omständligt, helst på momentana fel. Det räcker sällan att enbart mäta vad jordledare läcker utan man vill istället exakt få ut vad de strömbärande ledarna håller och differensen dessa emellan, en inte helt trivial uppgift, med läckströmtången mäts detta snabbt och enkelt.
Man lägger inte radiatorkretsar i tvåfas grupper däremot kopplas elementen tvåfasigt men detta är något helt annat. Faktum är att @Nissens enda mätning säger mindre än inget om hur stor effekten i denna trefas grupp är, men sak samma nu börjar det bli OT, och ja, jag såg att hen även nämnde enfas grupp i sitt exempel.
Jag tror inte vi kommer längre här utan det blir en delning i två läger, de som troligen skruvar mycket elektronik använder multimetern till alla mätningar, förhoppningsvis på ett säkert sätt, och de som jobbar i detta som har behov av riktiga instrument.
Förstår att man vill få ut så mycket som möjligt ur sitt instrument, en Fluke som vissa stoltserar med kostar en del pengar och behovet att strömmäta hemma är ofta inte större än att man känner hur pass heta propparna är eller avläser värmepumpens ström vakter så det hela är egentligen en ickefråga.
Man tänker sig kanske mäta läckströmmar med sin multimeter och kan då genom seriell koppling få hög upplösning och noggrannhet men väldigt omständligt, helst på momentana fel. Det räcker sällan att enbart mäta vad jordledare läcker utan man vill istället exakt få ut vad de strömbärande ledarna håller och differensen dessa emellan, en inte helt trivial uppgift, med läckströmtången mäts detta snabbt och enkelt.
Jag vet inte vad du går på, men nu taggar du mig igen i ett sammanhang jag inte är med i. Det vore bra om du kan sluta med det.E El-Löken66 skrev:Hej.
Jag har inte skrivit något om någon strömmätning....
På 200 området visar den Max 199.9 , på 300 området får du mäta Max 250V men en siffra mindre noggrannhet. Så båda områdena behövs liksom.P ptk skrev:
Instrumentet duger till det man får göra själv med enfas 230V prylar.
Så länge man mäter på 12V, bilel, kollar batterier, 9V, 1.5V, vill mäta kontinuitet/Ohm, kontrollera resistansen i ett spänningslöst element eller glödlampa, så duger instrumentet ypperligt.
Storebror xx-830B har ett område på 600V eller 1000V isf 300V området och hade väl varit ett bättre val för Europa, men mätsladdarna är ändå inte speciellt lämpliga för 400V mätningar.
JO, det händer att man bara kör tvåfasgrupp för värmen, ja det är ovanligt men det händer.E El-Löken66 skrev:
I TS bild så ÄR det bara två faser framdragna och vidarematade, det finns ingen tredje fas i TS bild.
För att mäta på alla tre faserna så behövs tre enfasiga mätinstrument (oberoende om det är multimeter i serie med mätobjektet/apparaten eller om det är strömtång), men allra bäst är givetvis en mätutrustning som har tre strömtänger.
Nu överdriver du väl ändå lite med alla decimalerna..Demmpa skrev:
Men okej, du har gått i den högre skolan två gånger och rätt ska vara rätt.
@Demmpa! Jag vill inte ens se hur den kopplingen ser ut men okej, du vinner har jag ju sagt. Du kommer aldrig tro på konceptet med strömtång och det är fine.Demmpa skrev:
JO, det händer att man bara kör tvåfasgrupp för värmen, ja det är ovanligt men det händer.
I TS bild så ÄR det bara två faser framdragna och vidarematade, det finns ingen tredje fas i TS bild.
För att mäta på alla tre faserna så behövs tre enfasiga mätinstrument (oberoende om det är multimeter i serie med mätobjektet/apparaten eller om det är strömtång), men allra bäst är givetvis en mätutrustning som har tre strömtänger.
Varför man nu skulle behöva 3 strömtänger är lite bortom mig men jag kan se hur 3 multimetrar krävs för 3 fas kretsar.
Men nu släpper vi det.
Jag kopierade bara det räknaren svarade med.E El-Löken66 skrev:
Å nej, jag har inte köpt alla mina mätinstrument, har bara köpt Fluke 117, medans Fluke 337 & 289 samt två Honeywell 2020 har jag fått från jobbet (skrotade, gick inte att justera in så att kalibreringarna blev godkända).