Hej!
Har fått med ett trasigt diesel-elverk med ett sommarstugeköp (lugn, det kostade inget o säljaren var ärlig med skicket).
Enligt förre ägaren fungerade det fint förra sommaren men nu i år så startade inte det inte utan det ryker från några elkablar inne i verkets konstruktion när han försöker köra igång det.
Jag har inte försökt starta det själv men kan se att isoleringen på åtminstone en svart kabel är bortbränd.
Elverket är av märket "Fast Power D70-3". Har försökt markera kabeln som ser dålig ut på bilden.
Har tyvärr inte så mycket mer info att komma med i nuläget men tar gärna tips om hur jag kommer igång med felsökning och ev reparation / reservdelsjakt.
Jag är väl åtminstone "halvhändig" och kan hantera en multimeter och tycker det vore ett spännande projekt att försöka få snurr på monstret igen.
Tack på förhand för svar!
Har fått med ett trasigt diesel-elverk med ett sommarstugeköp (lugn, det kostade inget o säljaren var ärlig med skicket).
Enligt förre ägaren fungerade det fint förra sommaren men nu i år så startade inte det inte utan det ryker från några elkablar inne i verkets konstruktion när han försöker köra igång det.
Jag har inte försökt starta det själv men kan se att isoleringen på åtminstone en svart kabel är bortbränd.
Elverket är av märket "Fast Power D70-3". Har försökt markera kabeln som ser dålig ut på bilden.
Har tyvärr inte så mycket mer info att komma med i nuläget men tar gärna tips om hur jag kommer igång med felsökning och ev reparation / reservdelsjakt.
Jag är väl åtminstone "halvhändig" och kan hantera en multimeter och tycker det vore ett spännande projekt att försöka få snurr på monstret igen.
Tack på förhand för svar!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ett tips kanske kan vara James Condons Youtube-kanal, han har hundratals klipp med felsökning och reparation av elverk. Nu är det ju mer i formatet reality-TV än instruktionsfilm, så kanske inte enklaste/snabbaste sättet att ta till sig kunskapen, men du kanske kan hitta nåt där som leder dig rätt.
https://youtube.com/playlist?list=PLoj6DvbhMTzvqu3FM9zXgKefFZ_uYmtp2
https://youtube.com/playlist?list=PLoj6DvbhMTzvqu3FM9zXgKefFZ_uYmtp2
Kan du se om grejen kabeln sitter i är en oljetrycksgivare eller om det är någon form av värmare?
Jag tycker det var lite svårt att se på din bild.
Om det är en oljeteycksgivare så är något fel i skyddskretsarna som skall slå av verket vid låg oljenivå. Men det är oftast enklare att fixa än brända lindningar eller liknande.
Jag tycker det var lite svårt att se på din bild.
Om det är en oljeteycksgivare så är något fel i skyddskretsarna som skall slå av verket vid låg oljenivå. Men det är oftast enklare att fixa än brända lindningar eller liknande.
Tack för svar! Inser att jag tagit alldeles för lite och för dåliga bilder.
Men jag tror att den svarta kabeln går till den här skruven på motorblocket:
Jag får ta nya bilder och lägga upp här när jag varit i stugan nästa gång. Kan dock dröja någon vecka eller två.
Tack för visat tålamod
Men jag tror att den svarta kabeln går till den här skruven på motorblocket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får ta nya bilder och lägga upp här när jag varit i stugan nästa gång. Kan dock dröja någon vecka eller två.
Tack för visat tålamod
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden