7 771 läst ·
85 svar
8k läst
85 svar
Felsöka Brilix värmepump som inte värmer
1 grads delta ska väl vara optimalt.
Frågan är dock om du inte kan få effektivare uppvärmning om du stryper ut och förbi.
Vattnet går lättaste vägen, du ökar alltså flödet genom värmepumpen genom att strypa nyss nämnda. ☝️
Ändrar du dom är det inte otänkbart att du behöver justera in lite.
Frågan är dock om du inte kan få effektivare uppvärmning om du stryper ut och förbi.
Vattnet går lättaste vägen, du ökar alltså flödet genom värmepumpen genom att strypa nyss nämnda. ☝️
Ändrar du dom är det inte otänkbart att du behöver justera in lite.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Nu kan vi dra nya slutsatser.
Kondenseringstrycket är rimligt, däremot är en avgivna värmeenergin troligtvis väldigt låg (låg temperatur från kondensor).
Förångaren börjar även isa igen. Alltså är förångningstemperaturen orimligt låg. Nu vet inte jag vad värmepumpen är dimensionerad för, men att jobba med minusgrader på förångarsidan ser jag som uteslutet.
En troligtvis korrekt slutsats är att värmepumpen går med köldmediebrist. Det förklarar varför värmepumpen verkar leverera väldigt lite värme (även COP kan du räkna med är väldigt låg).
Visst det kan även tyda på dålig expansionsventil, men utan mätutrustning är omöjligt att veta. Men oddsen är låga på att det är köldmediebrist.
Kondenseringstrycket är rimligt, däremot är en avgivna värmeenergin troligtvis väldigt låg (låg temperatur från kondensor).
Förångaren börjar även isa igen. Alltså är förångningstemperaturen orimligt låg. Nu vet inte jag vad värmepumpen är dimensionerad för, men att jobba med minusgrader på förångarsidan ser jag som uteslutet.
En troligtvis korrekt slutsats är att värmepumpen går med köldmediebrist. Det förklarar varför värmepumpen verkar leverera väldigt lite värme (även COP kan du räkna med är väldigt låg).
Visst det kan även tyda på dålig expansionsventil, men utan mätutrustning är omöjligt att veta. Men oddsen är låga på att det är köldmediebrist.
Tror inte jag har det som mätvärde i panelen...returen skrev:
Det finns några parametrar, som enligt manual är
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A Manual adjustment steps of electronic expansion valve
B Inlet water temperature
C Outlet water temperature
D Condenser temperature under heating mode
E Gas return temperature
F Ambient temperature
G Condenser temperature under Cooling mode
H Actual steps of electronic expansion valve N * 5
För tillfället har jag:
A 70
B 21 denna och nästa brukar jag titta på för in och ut temp
C 22
D 11
E 25 oklart vad detta är. Kan ju inte gärna vara temp i hetgasröret..
F 17 känns lite låg för att vara utetemp, om det inte blivit något litet lokalt köldhål runt den
G --
H 94
Med tanke på att det alls finns is i den fläktade evaporatorn i sommartemperatur och banding med strängar av is så håller jag med att det luktar köldmedelsbrist, eller att allt har sammlats upp i kondensorn (plattvärmeväxlaren) och inte släpps iväg i tillräcklig takt av expansionsventilenR Real-House skrev:Nu kan vi dra nya slutsatser.
Kondenseringstrycket är rimligt, däremot är en avgivna värmeenergin troligtvis väldigt låg (låg temperatur från kondensor).
Förångaren börjar även isa igen. Alltså är förångningstemperaturen orimligt låg. Nu vet inte jag vad värmepumpen är dimensionerad för, men att jobba med minusgrader på förångarsidan ser jag som uteslutet.
En troligtvis korrekt slutsats är att värmepumpen går med köldmediebrist. Det förklarar varför värmepumpen verkar leverera väldigt lite värme (även COP kan du räkna med är väldigt låg).
Visst det kan även tyda på dålig expansionsventil, men utan mätutrustning är omöjligt att veta. Men oddsen är låga på att det är köldmediebrist.
Kondenstrycket för R410A vid 21 grader C ligger på 14,8 Bar absoluttryck - så det är ganska långt ifrån 30 Bar absoluttryck vilket då skulle motsvara en kondensationstemperatur på +50 grader C, vilket är nog mer i området man ser på LLVP vid full värmeproduktion och inte i en poolvärmare.
Så vi har ett läge med för kall evaporator som isar och ligger vid säg -5 grader C och då ca 7 bar absoluttryck (vid 20 grader med välfungerande evaporator i 22 graders omgivningsluft och korrekt fylld mängd med R410 så borde evaporatortrycket ligga runt 14 bar absoluttryck) och vi har att kondensationstrycket ligger kring 20 Bar (vet inte om den visar i absoluttryck) vilket motsvarar ca 32 grader C i kondensationsvärme medans vattnet genom värmeväxlaren är mellan 20 -> 21 grader C...
Det fins helt klart en del att fixa och med nuvarande körning har du mindre än halva upptagen värmekapacitet ur luften mot vad som är förväntat,
Med stor temperaturdriff som uppskattade -5 grader C i den lilla skvätten gas kvar i evaproatorn som kokar, mot kondensortemperaturen av ca +30 grader C ger en betydligt lägre COP än förväntat.
---
Att det är +10 grader diff mellan kondenstemperatur och genomströmmande vattnets temperatur plattvärmeväxlaren är i mina ögon problematiskt och bör lösas innan man börja fundera med fyllning av systemet med ny R410A-gas. - en tanke är att expansionsventilen är styrd stypt av någon orsak och bara lite av kondensatet går till evaporatorn (och därmed går magert med isbildning som följd) och plattvärmeväxlaren arbetar med i stort helt fylld med kondensat och bara en liten del är med gasutrymme där kondensation sker, skulle förklara det relativt höga kondenstrycket och motsvarande temperatur trots relativt kall vatten i plattvärmeväxlaren.
Skulle det gå att forcera expansionsventilen med mjukvara och får den att öppna mer i något testläge så skulle man kanske kunna se om det är reglerproblem eller köldmedelsbrist.
Börja med att kontollera att alla sensorvärdens temperaturer (om man kan se de i mjukvara) stämmer med fysiska temperaturer där sensorn sitter med extern K-sensor termometer, och att inte någon sensor lossnat från sitt fäste.
- en reglersystem som blir matad med fel temperaturvärden pga felaktiga sensorer eller har ramlat av sina platser kommer att reglera expansionsventilen fel.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
F visar suggastemperaturen. Den är alldeles för hög, men inte konstig om det är köldmediebrist.J jahallåja skrev:
För att gissa lite, med tanke på att förångaren börjar frysa så kanske förångningstempersturen är -5 grader. Med din suggas på 25 grader har du alltså en överhettning på 30K. Normal överhettning är omkring 4K.
Du värmepump fungerar inte särskilt väl kan man lätt säga. Kompressorn borde vara extremt varm.
H94 säger inte så mycket när man inte vet hur många steg expansionsventilen jobbar med. Med tanke på överhettningen så borde 94 steg vara max.
Det jag lättast kan mäta är i isen på baksidan och där är det ca -9. Det finns en tempsensor där och möjligen är det den som rapporterar 11 grader, enligt tidigare inlägg. Och det stämmer ju inte...
Tempen har inte stigit till mer än 21 under dagen och det kan väl nästan lika gärna vara solens förtjänst, så nu får den ta igen sig lite.
Tempen har inte stigit till mer än 21 under dagen och det kan väl nästan lika gärna vara solens förtjänst, så nu får den ta igen sig lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är -9 grader C (förmodligen ännu kallare) så är absoluttrycket nere på 6 bar absoluttryck i evaporatorn och det kanske skall ligga på typ 14 bar normalt om den håller nära 20 grader)...
Det är inte lämplig att köra maskinen tills detta är utrett då kompressor frestas mycket med låg kylning (liten gasmassa som sugs igenom) och hög kompressonsfaktor (värmer gasen mycket) och går väldigt varmt trots att värmekapaciteten är låg på pool-pumpen
Har inte koll alls på hur sådana här elektriskt styrda expansionsventiler fungerar - om det är analog eller PWM-styrning till den eller mer intelligens i den via tex. CAN-buss
Hur eller hur så skulle man vilja får den i annan inställning än i det här fallet kanske i ett ändläge (som betyder stängt eller fullt öppet?) så att man ser om det blir en förändring och att expansionsventilen faktiskt fungerar och man kan se att den styr flödet.
På elektroniska styrventiler i bil-AC med kompressor med variabel kompression så är det PMW-styrning med pulståg mellan 0 och batterispänning vid några kHz (kommer inte ihåg längre) till något som ökar/minska ventiltrycket på något sätt, hur eller hur inte så lätt att mäta med enkla multimetrar utan behöver sådana mäter med RMS även på likströmsidan och tål tillräckligt hög frekvens eller så fick man gör något själv via en motstånd och konding för att se resulterande genomsnittsspänningen av PWM-pulserna.
Det är inte lämplig att köra maskinen tills detta är utrett då kompressor frestas mycket med låg kylning (liten gasmassa som sugs igenom) och hög kompressonsfaktor (värmer gasen mycket) och går väldigt varmt trots att värmekapaciteten är låg på pool-pumpen
Har inte koll alls på hur sådana här elektriskt styrda expansionsventiler fungerar - om det är analog eller PWM-styrning till den eller mer intelligens i den via tex. CAN-buss
Hur eller hur så skulle man vilja får den i annan inställning än i det här fallet kanske i ett ändläge (som betyder stängt eller fullt öppet?) så att man ser om det blir en förändring och att expansionsventilen faktiskt fungerar och man kan se att den styr flödet.
På elektroniska styrventiler i bil-AC med kompressor med variabel kompression så är det PMW-styrning med pulståg mellan 0 och batterispänning vid några kHz (kommer inte ihåg längre) till något som ökar/minska ventiltrycket på något sätt, hur eller hur inte så lätt att mäta med enkla multimetrar utan behöver sådana mäter med RMS även på likströmsidan och tål tillräckligt hög frekvens eller så fick man gör något själv via en motstånd och konding för att se resulterande genomsnittsspänningen av PWM-pulserna.
mycket felaktigheter i denna textenX xxargs skrev:Med tanke på att det alls finns is i den fläktade evaporatorn i sommartemperatur och banding med strängar av is så håller jag med att det luktar köldmedelsbrist, eller att allt har sammlats upp i kondensorn (plattvärmeväxlaren) och inte släpps iväg i tillräcklig takt av expansionsventilen
Kondenstrycket för R410A vid 21 grader C ligger på 14,8 Bar absoluttryck - så det är ganska långt ifrån 30 Bar absoluttryck vilket då skulle motsvara en kondensationstemperatur på +50 grader C, vilket är nog mer i området man ser på LLVP vid full värmeproduktion och inte i en poolvärmare.
Så vi har ett läge med för kall evaporator som isar och ligger vid säg -5 grader C och då ca 7 bar absoluttryck (vid 20 grader med välfungerande evaporator i 22 graders omgivningsluft och korrekt fylld mängd med R410 så borde evaporatortrycket ligga runt 14 bar absoluttryck) och vi har att kondensationstrycket ligger kring 20 Bar (vet inte om den visar i absoluttryck) vilket motsvarar ca 32 grader C i kondensationsvärme medans vattnet genom värmeväxlaren är mellan 20 -> 21 grader C...
Det fins helt klart en del att fixa och med nuvarande körning har du mindre än halva upptagen värmekapacitet ur luften mot vad som är förväntat,
Med stor temperaturdriff som uppskattade -5 grader C i den lilla skvätten gas kvar i evaproatorn som kokar, mot kondensortemperaturen av ca +30 grader C ger en betydligt lägre COP än förväntat.
---
Att det är +10 grader diff mellan kondenstemperatur och genomströmmande vattnets temperatur plattvärmeväxlaren är i mina ögon problematiskt och bör lösas innan man börja fundera med fyllning av systemet med ny R410A-gas. - en tanke är att expansionsventilen är styrd stypt av någon orsak och bara lite av kondensatet går till evaporatorn (och därmed går magert med isbildning som följd) och plattvärmeväxlaren arbetar med i stort helt fylld med kondensat och bara en liten del är med gasutrymme där kondensation sker, skulle förklara det relativt höga kondenstrycket och motsvarande temperatur trots relativt kall vatten i plattvärmeväxlaren.
Skulle det gå att forcera expansionsventilen med mjukvara och får den att öppna mer i något testläge så skulle man kanske kunna se om det är reglerproblem eller köldmedelsbrist.
Börja med att kontollera att alla sensorvärdens temperaturer (om man kan se de i mjukvara) stämmer med fysiska temperaturer där sensorn sitter med extern K-sensor termometer, och att inte någon sensor lossnat från sitt fäste.
- en reglersystem som blir matad med femperaturvärden pga felaktiga sensorer eller har ramlat av sina platser kommer att reglera expansionsventilen fel.
om den blir glödhet snabbt är det en av följande ting som hänt, akut gasbrist eller intern gas läcka i kompressornJ jahallåja skrev:
du har definitivt ingen plattvärmeväxlare och troligen ingen expansionventil utan kapilärör dessutom visar manometern HP och inte LP som någon vill lurs i dig
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Kompressorn kommer fortfarande bygga upp ett tryck när det är köldmediebrist. Enligt driften av ditt kylaggregat saknas en större del av köldmediumet. Oftast syns det kladd från olja vid läckaget. Hittar du något ställe med misstänkt läckage kan du pensla på en diskmedelblandning för att bekräfta läckaget.J jahallåja skrev:
Vanliga platser för läckage kan vara serviceutttag. Jag gissar att det finns sådana i din värmepump. Förångaren (batteriet som blir kallt) kan du inspektera. Läckage här syns ofta att du har en del av batteriet som blir täckt av olja och samlar på sig smuts.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Ja det är det troligaste.
Du har helt klart ett horn i sidan på mig, men tycker du att jag har helt fel så får du gärna precisera vad jag har gjort för tankegroda istället för att skriva sådana uttalande som denna som inte inbjuder till någon dialog - det är ju mer än en gång numera.returen skrev:
Själv tror jag att vi egentligen tänker rätt lika men är på olika spår på skivan i resonemanget sas. och det missuppfattas eller att ena sidan har info eller specifik produktkännedom som den andra inte har.