Hjälper en granne att felsöka hans automower och blir inte klok. Till slut köpte han en grimsholm kabelbrottdetektor som vi nu provade. När man kopplar ihop begränsningskabel vänster och höger så är det ingen kontakt vilket innebär ett brott någonstans. När vi sedan kopplar jord samt begränsningskabel vänster och börjar felsöka med instrumentet i läge tone så är det ton hela vägen runt till ändan på begränsningskabel höger. Hur kan det vara så här? Missar vi något?
Vad är det som säger det är fel på slingan? Hur beter sig klipparen?M Marlin11 skrev:Hjälper en granne att felsöka hans automower och blir inte klok. Till slut köpte han en grimsholm kabelbrottdetektor som vi nu provade. När man kopplar ihop begränsningskabel vänster och höger så är det ingen kontakt vilket innebär ett brott någonstans. När vi sedan kopplar jord samt begränsningskabel vänster och börjar felsöka med instrumentet i läge tone så är det ton hela vägen runt till ändan på begränsningskabel höger. Hur kan det vara så här? Missar vi något?
Om du ohm mäter vänster och höger, vad får du då? Oändligt =kabelbrott.
Blinkar blått. Sen står det på klipparen också har jag för mig. Tack, kan kolla med Ohm imorgon. Men när jag nu använde test utrustningen och får ton i andra ändan så kan det väl inte vara ett kabelbrott? Då borde det ju inte pipa, eller tänker jag fel..
Nu har jag mätt. Det blir oändligt som väntat. Enda kombinationen där det visar något annat är mellan G2 och BV (Begränsningskabel vänster) så den slingar är ju hel. Men vi lyckas inte lokalisera var brottet är. Nu tolkar jag det som att det måste vara två brott, på RÖD och SVART sträcka. Om brottet hade varit på RÖD så skulle det väl gå att koppla ihop G1 med BV/G2 och få signal. Eller tänker jag fel?K kanonkula skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 140 inlägg
Med all sannolikhet har ni inget helt brott, alltså att kabeln är helt delat. Antagligen är det skador på plasthöljet som gör att kabeln rostar sönder, alternativt leder ut signalen i marken. Det finns alltså kontakt, men det är för svagt för att laddstationen ska tycka det är tillräckligt för att skicka ut klipparen. Därför funkar det inte att felsöka med kabelbrottsdetektorn. Detta orsakas oftast av att klipparen skurit av plasten någon sommar, sen har det ärgat under åren och till slut hamnat där ni är nu. Se bifogad bild över hur det kan se ut när du väl hittar kabeln.M Marlin11 skrev:Nu har jag mätt. Det blir oändligt som väntat. Enda kombinationen där det visar något annat är mellan G2 och BV (Begränsningskabel vänster) så den slingar är ju hel. Men vi lyckas inte lokalisera var brottet är. Nu tolkar jag det som att det måste vara två brott, på RÖD och SVART sträcka. Om brottet hade varit på RÖD så skulle det väl gå att koppla ihop G1 med BV/G2 och få signal. Eller tänker jag fel?[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är helt rätt ute med din felsökning. Bra att rita upp kablarna och grönmarkera alla sträckor efterhand som du upptäckt att de fungerar. Nu finns det bara ett sätt att lösa det och det är att "halvera" och testa tills du hittar brotten. Du vet att G2-BV funkar, så grönmarkera nu den på din ritning. Gör sedan som så att du klipper av begränsningsslingan på mitten ungefär och lämnar begränsningskabel BV i stationen. Ta nu en lång kabel som du kopplar på BH och lägg denna på marken och tvinna ihop med kabeln nu nyss klippte av, se om det fungerar. Om det lyser grönt vet du att det funkar till den punkten. Om det däremot fortfarande lyser blått så vet du att det är brott på den sträckan. Testa då med samma lösa kabel och koppla på andra sidan ditt klipp samt koppla om BH (i stället för BV) till kontakten i stationen i stället för att se om det funkar åt det hållet. Gör hela tiden noteringar / markeringar på papper så du inte ska glömma bort vad du testat samt resultatet.
Fortsätt med den metodiken, halvera, halvera och halvera. Till slut hittar du det. Jag har gjort detta säkert 10 gånger efter klippare som skadat plasthöljet och problemet uppkommer vanligtvis efter flera år. När du väl får in metodiken så kommer du hitta det på ett par timmar. Sedan tillkommer ju även arbetet med att lägga ner ny, hel slinga. Det blir även en massa skarvar pga klippandet så se till att köpa billiga skarvar, typ dessa: https://www.reservdelaronline.se/ma...ower-mfl.html?search_query=skarvdon&results=2
Lycka till, det är faktiskt inte så jobbigt som det låter när ni väl kör igång. Det är ju tyvärr enda sättet så det är bara att köra igång
Tack! Ne kabelbrottdetektorn var ju inget att ha i det här fallet. Sen har nog inte klipparn skadat kabeln då den är nedgrävd men det har plockats maskrosor så är nog det s skadat den.Z Zachtionman skrev:Med all sannolikhet har ni inget helt brott, alltså att kabeln är helt delat. Antagligen är det skador på plasthöljet som gör att kabeln rostar sönder, alternativt leder ut signalen i marken. Det finns alltså kontakt, men det är för svagt för att laddstationen ska tycka det är tillräckligt för att skicka ut klipparen. Därför funkar det inte att felsöka med kabelbrottsdetektorn. Detta orsakas oftast av att klipparen skurit av plasten någon sommar, sen har det ärgat under åren och till slut hamnat där ni är nu. Se bifogad bild över hur det kan se ut när du väl hittar kabeln.
[bild]
Du är helt rätt ute med din felsökning. Bra att rita upp kablarna och grönmarkera alla sträckor efterhand som du upptäckt att de fungerar. Nu finns det bara ett sätt att lösa det och det är att "halvera" och testa tills du hittar brotten. Du vet att G2-BV funkar, så grönmarkera nu den på din ritning. Gör sedan som så att du klipper av begränsningsslingan på mitten ungefär och lämnar begränsningskabel BV i stationen. Ta nu en lång kabel som du kopplar på BH och lägg denna på marken och tvinna ihop med kabeln nu nyss klippte av, se om det fungerar. Om det lyser grönt vet du att det funkar till den punkten. Om det däremot fortfarande lyser blått så vet du att det är brott på den sträckan. Testa då med samma lösa kabel och koppla på andra sidan ditt klipp samt koppla om BH (i stället för BV) till kontakten i stationen i stället för att se om det funkar åt det hållet. Gör hela tiden noteringar / markeringar på papper så du inte ska glömma bort vad du testat samt resultatet.
Fortsätt med den metodiken, halvera, halvera och halvera. Till slut hittar du det. Jag har gjort detta säkert 10 gånger efter klippare som skadat plasthöljet och problemet uppkommer vanligtvis efter flera år. När du väl får in metodiken så kommer du hitta det på ett par timmar. Sedan tillkommer ju även arbetet med att lägga ner ny, hel slinga. Det blir även en massa skarvar pga klippandet så se till att köpa billiga skarvar, typ dessa: [länk]
Lycka till, det är faktiskt inte så jobbigt som det låter när ni väl kör igång. Det är ju tyvärr enda sättet så det är bara att köra igång
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 140 inlägg
Grävdes den ner från dag 1 vid installation? Jag lade min kabel på marken enligt instruktionsboken och spikade fast den. På sikt ska den ju "gräva ner sig själv". Men tydligen hade det blivit en massa små snitt i min kabel första sommaren och problemen uppstod först 3 år senare.M Marlin11 skrev:
Nu är det min granne jag hjälper men är rätt säker på att den grävdes ner direkt. Han hade firma som gjorde det.Z Zachtionman skrev:
Liknande trådar
-
Automower 310 (2023) begränsningskabel avstånd
Robotgräsklippare -
Automower - blått blinkande - felsökning?
Robotgräsklippare -
Automower 310 - Felsökningsproblem av begränsningskabeln
Robotgräsklippare -
Dra begränsningskabel från laddstation automower 105
Robotgräsklippare -
Glappkontakt mellan begränsningskabel och laddstation Husqvarna Automower
Robotgräsklippare