Jag bor I bostadsrätt och har nu blivit tvungen att renovera mitt badrum pga fuktskador... föreningen vägrar att ändra på det stamrör som kommer rakt ut ur väggen och som det ej får lov att göra idag för att det ska vara godkänt. Röret går rakt igenom väggen och in I grannens badrum, bör väl inte ligga på mitt ansvar? De vägrar även att byta golvbrunn. vad gäller? Försäkringsbolaget får jag ingen hjälp utav för att de anser att badrummet är för gammalt, (våtrumsmatta från 90 talet) Tacksam för svar!

Bifogar en bild ---->

badrum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom föreningen vägrar flytta på röret så får de skriva på ett intyg om att de tar ansvar för skador som orsakas av att de inte flyttar på röret, inklusive självrisken och andra kostnader för dig eller senare hyresgäst. I annat fall blir du ansvarig och det vill du ju definitivt inte bli...

Vad är problemet för föreningen?

Golvbrunner måste du ju byta ändå och att flytta den borde inte ge något problem.

Många föreningar har som policy att vid badrumsrenoveringar, så står föreningen för kostnaden med brunnsbyte. Men det finns inget obligatoriskt i det.

Föreningen håller dig skyldig att hålla ytskiktet i badrummet fungerande. Om du för att kunna fullfölja din skyldighet, blir tvungen att byta brunn, dra om stamledningar osv. Så liggr det rent formellt på dig. Enl. ett strikt synsätt. Sedan att många föreningar väljer en lite mjukare linje är en annan sak.

Är problemet att föreningen inte vill ta kostnaden för en estetiskt motiverad flytt av golvbrunn är det ju ett problem som borde vara enkelt att hantera, genom att du helt enkelt tar kostnaden.

Golvbrunnen ser ut att sitta för nära väggen, enl regelverket. Så det är nog inte (bara) en estestisk flytt.

Jag tycker att huset ser ut att vara från 1940-50 talet om det är så, tror jag inte föreningen är intresserad av att någon enstaka bostadsrättsinnehavare börjar mecka med gamla rör och avlopp. Då det oftast är fråga om ett större projekt som stambyte av både vatten och avlopp.
Det vore intressant hur TS tänkt sig att göra hos grannen eftersom vattnet påstås gå vidare dit. Men framför allt så är det här fråga om ingrepp i huset som troligtvis inte alls är bostadsrättsinnehavarens område.

Sedan skall brunnen bytas ändå för att jobbet skall bli godkänt. Jag hade samma problem I en bostadsrätt för 10 år sedan, men jag stod på mig och krävde att föreningen skulle ta allt ansvar - då bytte de golvbrunnen...

Fastigheten är byggd på sent 1920 tal..och det stammer att dusch ej fans I lägenheterna tidigare, men detta har instalerats I lägenheterna för c:a 25 år sen..

nedan ser ni svaret som jag fick av styrelsen då jag ville att de ska ändra om stamröret, för ett stamrör är det när det förgrenar sig över flera lägenheter, inte sant?

"styrelsen har ikväll beslutat att inte ändra på några rör. där din dusch är idag var endast toastol och vask tidigare, rör från vägg har satts dit av annan boende I din lägenhet för att skapa en dusch. detta innebär att det inte är ett stamrör. Därför ligger detta ansvar på den som köper lägenheten."

Det låter ju som att styrelsen säger att du får ansvara för att ändra rördragningen, men att föreningen inte tänker ta kostnaden för det.

Vilket rör är det som är problematiskt på bilden?

Röret som kommer rakt ut från väggen.. upp till höger på bilden..det går rakt igenom väggen och ut I grannens toa/badrum.

Går det att bygga ut en låda och skarva på nått snyggt sätt, med inspektionsmöjlighet?

Har frågat fackfolk ang detta men det är ej möjligt då röret ej får vara skarvat när man bygger in det..inspektionslucka fans det ingen som passade detta utrymme..

Byggis1976 menar nog att du ska bygga ut den redan befintliga trumman och sedan sätta en inspektionslucka på den väggen som blir

Det skulle gå att mura in röret i en låda, som även skulle kunna fungera som en hylla för schampo mm. Då måste du kapa och flytta duschrören också (likväl som röret till grannen måste göras om).

Golvbrunnen måste oavsett bilas upp och bytas. Inga golvbrunnar från 90-talet är godkända idag. Föreningen kan dock ha rätt iom att de hävdar att ombyggnationen inte är godkänd av föreningen. Jag skulle dock ligga på hårt ändå. De försöker ofta ta sig undan sitt ansvar, det försökte min förening att göra för tio år sedan också!

Försäkringsbolaget måste ju ta ansvar för torkningen och sanering av badrummet. Däremot så tar de naturligtvis inget ansvar för så gamla ytskikt. Ej heller för sådant som är föreningens ansvar.

Förresten, har du tillräckligt bra ventilation i badrummet? Om inte så kommer du att få problem snart igen. Det var nämligen orsaken till min vattenskada för tio år sedan - två vuxna som duschar varje dag var inte badrummets fuktskydd och ventilation dimensionerat för när det byggdes på 50-talet och renoverades på 80-talet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.