Hej!

Har precis installerat en luftvärmepump.

Ibland har man ju inte huvudet med sig, lätt att känna sig som en idiot efteråt. Eller hur?

Ge mig gärna tips och råd hur jag ska gå vidare.

Jag har 2 plans hus med källare.
Jag bifogar en enkel ritning på mellanplan där luftvärmepumpen är monterad.

Jag upplever katastrofalt dålig värmespridning. Jag medger att den sitter knasigt monterad, vad gör jag nu?

Är det värt att sätta fläkt mellan vardagsrum och sovrum för att flytta på luften? Eller ska man flytta hela värmepumpen?

Jag har köpt installationen och har tegelfasad. Ritning över mellanplan med luftvärmepump, visar rumsfördelning inklusive vardagsrum, sovrum, kök, WC och hallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den långsiktiga lösningens skulle hade jag bitit i sura äpplet och flyttat den, antingen i vardagsrummet så att den pekar rakt mot stora hallen, eller i stora hallen.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
För den långsiktiga lösningens skulle hade jag bitit i sura äpplet och flyttat den, antingen i vardagsrummet så att den pekar rakt mot stora hallen, eller i stora hallen.
Eller, om det finns utrymme, hade man kunnat investerat i en pump till, som sitter i köket och pekar mot stora hallen och sovrummet.

Vi har en primär LLVP som sitter i hallen. Efter vi satte en till, lite enklare pump i köket, blev det ett helt annat hus, med helt annan värmekomfort.

Även strömförbrukning ökade inte, då båda pumpar går på låg effekt.

• Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Eller, om det finns utrymme, hade man kunnat investerat i en pump till, som sitter i köket och pekar mot stora hallen och sovrummet.

Vi har en primär LLVP som sitter i hallen. Efter vi satte en till, lite enklare pump i köket, blev det ett helt annat hus, med helt annan värmekomfort.

Men du tror inte på att använda en värmeflyttare/luftflyttare rakt framför lvp till sovrummet? Sen sätta ytterligare en ventil ovanför dörren i sovrummet till hallen.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Skulle göra 2 lösningar. Det ena som du är inne på en ventil med fläkt för att flytta värme till sovrummet.
Sedan antingen kanalfläkt eller en takfläkt placerad vid dörren till hallen så du trycker ner ut ut värmen där.
Alternativt då om ekonomi och plats finns komplettera med ytterligare 1 pump.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fläktar låter en del och det kanske man inte vill ha i sovrummet.
Finns stora schabrak som är rätt tysta med bra flöde men då kostar det istället!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H he-peter skrev:

Intressant! Det beror såklart på planlösning, placering av köksbordet etc, men är det inte jobbigt att ha en i köket?

Flytta pumpen!

Flytta den till hallen.
Hur tänkte du och installatören?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Här känns ju som att installatören/säljaren borde ha rekommenderat en annan placering, men det är väl som vanligt nu mer, många hantverkare som inte bryr sig riktigt om resultatet utan bara gör vad man blir ombedd.

• Gilla
Tummen86 och 1 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Flytta den till hallen.
Hur tänkte du och installatören?
För min egna del så ja. Dålig tankeverksamhet.

Gällande installatören så ställer jag mig väldigt frågande hur det kunde bli så här.

tveksamt tveksamt skrev:
Här känns ju som att installatören/säljaren borde ha rekommenderat en annan placering, men det är väl som vanligt nu mer, många hantverkare som inte bryr sig riktigt om resultatet utan bara gör vad man blir ombedd.
Verkligen. Jag blir frustrerad.

Detta är ifrån installatörens hemsida.

"X är mer än bara en
tjänsteleverantör; vi är en
partner som är engagerad i
att säkerställa att din
luftvärmepump installeras
korrekt och effektivt. Varje
installation genomförs med
högsta precision, och vi
säkerställer att varje system
är optimalt anpassat for att
maximera effektiviteten och
leva upp till kundens
förväntningar"

torparavgrund torparavgrund skrev:
En röst för flytt mittemot dörren. Torde vara relativt enkelt. Dottern bor i suterränghus och deras sitter så på botten planet och hela huset värms väldigt bra utav den.

Vad händer om du riktar luftvärmepumpen så att den blåser nedåt mot mitten av rummet? Det kanske hjälper litegrann. Går det kanske du kan sätta en till i köket närmast hallen.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
P PeGeCo skrev:
En röst för flytt mittemot dörren. Torde vara relativt enkelt. Dottern bor i suterränghus och deras sitter så på botten planet och hela huset värms väldigt bra utav den.
Hej!

Inget som är omöjligt såklart.
Problemet i det är ju att en installatör behöver komma ut igen.
Samt att jag har tegelstensfasad, då vill jag återställa den helt med nya stenar isåfall.
Svåra är väl att få tag på exakt samma stenar.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.