Fairlane
Hej,

Utanför vår tomt så har vi en gata där man inför parkeringsförbud på båda sidor av vägen. Tidigare var det tillåtet att stå mittemot vår utfart, men när folk parkerade sina bilar där blev det svårt för oss att komma in på vår tomt. Med släp eller liten lastbil var det helt omöjligt. Stod det vanliga bilar där kunde man ta sig in, men det var tillräckligt trångt för att bland annat svärmor inte ville försöka.

Igår när jag kom hem såg jag att något ställt en grävmaskin med larvfötter på någon form av transportplatta, Ikväll när jag kom hem stod den kvar. Jag hittar ingen information om vem som äger den, så hur gör man om man vill få bort eländet? Kommunen?

Isbergav?

Fairlane
JA

Scary vilken koll du har

Grävmaskiner brukar också ha en regskylt, ska sitta framtill på traktor/motorredskap, sen kan man diskutera vad som är fram på en runtomsvängande grävmaskin?

Fairlane skrev:
JA

Scary vilken koll du har
haha, åker där varje dag....

Fairlane
Uppdatering: Jag hittade aldrig någon registreringsskylt och inget telefonnummer till någon ägare. Kommunen kunde inte göra något. de kunde skicka en trafikvakt, men denne skulle inte kunna göra något ändå.

Jag hittade till slut en liten skylt med serienumret och en klisterlapp "såld av EMS Group". Jag ringde EMS Group och frågade om de utifrån serienumret kunde få fram vem de sålt till och det gick bra. Jag fick ett telefonnummer och ringde till firman som köpt den. De i sin tur hyrde ut maskinen till en firma som hyrde ut maskinen, så de visste inte vem som hade grävaren nu. De lovade att ringa till uthyrningsfirman och se vad de kunde göra. 3-4 timmar senare kom en lastbil och plockade upp maskinen och körde iväg. Slutet gott, allting gott.

Fotografen skrev:
Grävmaskiner brukar också ha en regskylt, ska sitta framtill på traktor/motorredskap, sen kan man diskutera vad som är fram på en runtomsvängande grävmaskin?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett speciellt många grävmaskiner med regskylt, här nedan finns förklaringen. Speciellt bandgrävare lär ju falla in under Motorredskap Klass II, då de inte går speciellt fort...
Motorredskap
Ett motorredskap är inrättat för att huvudsakligen vara ett arbetsredskap eller för kortare förflyttning av gods. Motorredskap indelas i motorredskap klass I och motorredskap klass II.
Motorredskap klass I
Motorredskap som är konstruerad för en högsta hastighet som överskrider 30km/h och får fram- föras i max 50 km/h.
Registrerinspliktigt.
Motorredskap klass II
Motorredskap som är konstruerade för en hastighet av högst 30 km/h.

Motorredskap klass II
Motorredskap klass II behöver normalt ej vara registrerat. Dock skall även ett motorredskap klass II vara registrerat om det används för transport av av gods på en väg som inte är enskild d v s används som trafiktraktor.
Följande undantag från denna registreringsplikt gäller om maskinen används på allmän väg uteslu- tande eller så gott som uteslutande (s k ringa omfattning, 10 % av totala körtiden) för:
-transport av förnödenheter för eller produkter från lantbruk, skogsbruk m m;
- transport av endast maskin med förare; - godsbefordran vid passage över väg;
- befordran vid färd till eller från arbetsplats, försäljningsställe eller dyligt av redskap som skall drivas av maskinen, eller sådant gods som behövs för drift av maskinen eller redskapet eller sådant som behövs för dess förare samt användning inom uteslutande inhägnat område.

Fairlane
Ja, det var en Take-Job tb285 så den klassas nog som Motorredskap klass II skulle jag tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.