Hej!

MIn pelletsbrännare startar inte och får felmeddelande "brännare ej monterad". Som förklaring till detta finns "Brännaren har stoppat pga. att brännaren och pannan har separerat. Brännaren kan återstartas med START när den är korrekt monterad igen. När givaren återställs försvinner larmtexten".

Vidare står "brännarens givare placeras i dykröret som finns på höger sida"

Ingen bild finns så om det nu skulle hjälpa att återställa givaren så vet jag inte var den finns eller hur man återställer den.

Luckan till brännaren är förstås ordentligt stängd och microbrytaren verkar fungera eftersom man kan höra hur pannan börjar jobba när luckan stängs.

Är det inte bara glapp i microbrytaren då? Låter som det är den som slår ifrån i alla fall.

R
Även jag har letat efter någon bild som säger något men tji .
Kanske bättre att gå in här och fråga på skogsforum lätt att bli medlem och gratis
skogsforum.se/forum.php

Tack för svaren. Jag tror inte det är glapp i microbrytaren eftersom när luckan är öppen så fungerar inte elpatronerna i pannan, när jag sedan stänger luckan och microbrytaren känner av detta så börjar elpatronen värma vattnet, däremot står felmeddelandet (larmet) kvar i displayen till själva pelletsbrännaren. Larmet verkar inte gå att kvittera bort som man kan göra med andra larm.

Vedbrännare i grönt och gult med mekaniska komponenter och brännskål.
Ser brännaren ut såhär?

Menade microbrytaren till brännaren,inte brytaren till luckan på pannan.

Japp det är den brännaren, det finns en termokontakt på den som utlöser vid bakvärme, är det den du menar?

Nej.
Delar av en brännare med numrerade komponenter, fokus på nr 19 som är en microbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag menar nr19 på denna bilden. Har aldrig hållit på med en ecotec, så vet inte exakt hur den är gjord som. På brännaren jag har är det en stång som trycker mot pannluckan , som påverkar microbrytaren. På din ser det mer ut som den är integrerad i låset.

Tack Dof! Det var nr 19. Ett långt böjt bläck som ska ligga an mot en skruvskalle hade halkat av när jag dammsög vid storsotning. Anledningen till storsotningen var ett annat problem som är grundproblemet, det har jag fortfarande kvar, tändningsfel, den lyckas inte sätta fyr på pelletsen och om man efter tändningsförsöken gör nya tändningsförsök så svämmar koppen över med pellets, kan det vara nivåvakten som inte fungerar? Optovakten är rengjord och hålet den tittar i är fritt från koksbitar. Fläkten kör.

Det verkar vara något fel på tändelementet. Optovakten reagerar på ljus när man testar med lampa genom röret den tittar i så fungerar och inget är i vägen. Pellets är helt obrända när jag kontrollerar efter några tändningsförsök. Den verkar inte försöka tända alls.

Tändelement kan du räkna som förbrukningsvara. Har du en multimeter kan du kolla om det är avbrott i den annars byt bara. Har du kollat ev säkringar till tändelementet?

Ja det finns ström fram så långt jag kommer åt att mäta. Dags att beställa ett nytt tändelement gissar jag. Det ser inte jättesvårt ut att byta.Ca 9000 timmar registrerad gångtid på brännaren.

Till skillnad från de flesta andra brännare så har ecotec sedan början av 90-talet underhållsfyr mellan stopp o start och funkar bra vintertid men som vid sommareldning ställer stora krav på slussvingarnas täthet. På senare modeller A4, bioline introducerades varmluftständning men likt andra brännarfabrikat som använde eltändare av "backertyp" blev tändelementen inte långlivade. Mestadels klaras eldningen utmärkt av genom sedvanlig manuell tändning och sedan låta underhållsfyren sköta driften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.