17 618 läst ·
33 svar
18k läst
33 svar
Felkopplat digitalt DIN-kopplingsur?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Köp en annan, för denna var uselt dokumenterad. Du borde skicka den till Rutab för gratis utbyte...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
TS trodde det var en utgång...och jämför man med symbolen för reläutgången till höger kan man tro det, eller ska man kanske koppla in en växlande "reläkontakt" där tro?
Jag köpte ett Rogy på http://www.elbutik.se/product.html/timerjvt3-16d?category_id=1819 Hmm, rea hade de nu åxå, synd att man inte väntade en vecka eller två innan man beställde :-/
Också ett billighetsur. Får se om det funkar, ska styra lite belysning med det.
Vad skiljer på ett kvalitétsur tro?
Hittade bara ett värsing från Hager för runt 1600 kr på elbutik, då kändes 212 kr bättre. Och nu 169 kr på rea...
Hittade bara ett värsing från Hager för runt 1600 kr på elbutik, då kändes 212 kr bättre. Och nu 169 kr på rea...
Jag rekommenderar ett riktig uttagsbox med timer och tempsensor, tex Garos, http://www.garo.se/produkter/keluttag-foer-bil-och-camping/kompaktuttag.html#c451Jannela skrev:
Självklart en annan prisgrupp men den funkar galant, enkelt att ställa avresetiden, går igång tillräckligt i tid, man behöver inte räkna ut hur långt i förväg den måste gå igång, den känner av rådande temperatur där den sitter och startar 30 min till 3 timmar innan inställd avresetid, startar inte om det är varmare än ca 5 grader.llehs skrev:
Det klokaste hade nog varit att köpa en likadan nu när du vet hur den fungerar. Risken är ju stor att du inte begriper nästa schema heller.
För mig som inte är insnöad på de facto-standarder (hej elektriker) så är kopplingsschemat övertydligt. Även om det är lite "lustigt" med en batterisymbol för 230 V. Är det vanligt utomlands med polariserade kontakter kanske?
För mig som inte är insnöad på de facto-standarder (hej elektriker) så är kopplingsschemat övertydligt. Även om det är lite "lustigt" med en batterisymbol för 230 V. Är det vanligt utomlands med polariserade kontakter kanske?
Men förutom batterisymbolen, är det inte lite knasigt att schemat i ena fallet visar kretsen utanför kopplingsuret (dvs driftspänning och strömbrytare) och i andra fallet kretsen inuti kopplingsuret (reläutgången) ritade på samma sida om plinten?Nyfniken skrev:
OK, nu är det ju ett kopplingsur så man kan ju dra lite intelligenta slutsatser, men ändå. Kunde vara mycket tydligare tycker jag.
Tja, men du må väl hålla med om att dokumentationen ändock brister en del, även om förvisso går att lista ut vad som menas !?elmont skrev:
Ett till utseendet 100% likadant men med ett annat namn än Rogy köpte jag också från elbutik för ett par år sen.-PC- skrev:Jag köpte ett Rogy på [länk] Hmm, rea hade de nu åxå, synd att man inte väntade en vecka eller två innan man beställde :-/
Jag har även sett exakt likadant under ännu fler namn, jag är rätt säker på att du hittar det där tiduret på någon kinesisk site, typ alibaba, där du får välja tryck på kåpan bara du beställer minst 1000st.
Men mitt funkar helt OK, det sitter nu i gruppcentralen och styr tillsammans med ett skymningsrelä utomhusbelysningen på ett föredömligt sätt.
Inte helt omöjligt att förstå sig på programmeringen heller.
Och det går lätt att försätta det i manuell mode med knappen på tiduret, vilket är en liten fördel för oss, som vi har det installerat.
Vad som skiljer mot ett dyrt, förutom priset då, har jag inte så mycket koll på.
Än så länge har jag inte direkt saknat något eller märkt någon nackdel som skulle motiverat att ens kasta ut 10 spänn till.