C
Hur allvarligt är det att göra en nödlösning av följande slag: Ett rör innehåller fyra trådar, jag behöver fyra trådar, röret är krångligt draget så jag vill inte dra om i onödan, men trådarna har förstås fel färg. Trådarna är två gröna och två gula. Vem slår ihjäl mig om jag sätter färgad tejp med de färger trådarna helst skulle haft på de befintliga trådarna? Jagmenar, jag vet att man inte får, men hur allvarligt anses det vara (gällande framförallt skyddsjord då, dom andra är väl inte så allvarligt..)?

om jag kapar röret i framtiden för att nyttja det till annat så kan jag få klia huvvet ganska länge om färgerna inte stämmer med "funktionen"! Ex kan en gulgrön i ett rör förväntas vara jord men om den är tejpad i ändarna så kan den ju vara vasomhelst, fas, tändtråd etc.. Detsamma om en brun är tejpad till G/G i ändarna så är den ändå brun i mitten, där jag öppnar taket och eftermonterar en dosa för ev belysning! :( Trisst!

Jag pratade med elsäkerhetsverket idag. De tyckte att en behörig elektriker skulle göra en besiktning och dokumentera de brister som upptäcks. De var även intresserade att få veta vem som gjort installationen. Är bristerna dokumenterade och "bevisade" är det aktuellt att gå igenom andra hus där samma installatör varit verksam. Dessutom skulle ev. indragning av installatörens behörighet (om sådan finnes) behandlas.

hempularen skrev:
För att vara lite pragmatisk här så skulle jag nog föreslå att du börjar med att kontakta den elfirma som gjort jobbet. Kräv att den som är behörig personligen kommer ut och kontrollerar hela installationen i huset. Samtidigt så skadar det ju inte att du kontaktar elsäkerhetsverket.

Om vi nu antar att den behörige är någorlunda kunnig så bör du kunna lita på att han fixar alla fel, men håll koll på att han verkligen öppnar alla dosor och kontrollerar, plus att han verkligen kontrollmäter allt.
Fast om jag som villaägare ska kunna kontrollera den som kontrollerar måste jag vara minst lika kunnig. Det är just det man inte är och det var därför TS anlitade en "kunnig" elektriker. Det blir ett moment 22, man måste lita på den behörige vars firma redan bevisat att den inte gick att lita på :O
Jag skulle vilja ha nån annan som kollar även om jag inte kan kolla dom heller iofs :S

mr.Ola skrev:
om jag kapar röret i framtiden för att nyttja det till annat så kan jag få klia huvvet ganska länge om färgerna inte stämmer med "funktionen"! Ex kan en gulgrön i ett rör förväntas vara jord men om den är tejpad i ändarna så kan den ju vara vasomhelst, fas, tändtråd etc.. Detsamma om en brun är tejpad till G/G i ändarna så är den ändå brun i mitten, där jag öppnar taket och eftermonterar en dosa för ev belysning! :( Trisst!
Om du kapar röret så lär kablarna bli för korta, så du måste dra nya från någon av dosorna ändå:P

Man ska följa färger men om man jobbar i ett elsystem så vet man aldrig innan man mätt..

det är bra att du tog kontakt för det är många så kallade elektriker som gör livsfarliga anläggningar som borde åka dit

Tycker att ledarna ser klena ut. En vanlig FK1,5 har en ytterdiameter på ca 3mm
(Den svarta och grå ledaren ser ut att båda kunna rymmas i skruvhålet som borde vara M4)
Hoppas för din skull att jag ser fel ;)

Jag menar att om man som lekman kontrollerar att elektrikern som kommer ut och undersöker anläggningen faktisk undersöker alla kopplingsutrymmen så bör man kunna förutsätta att en kompetent elektriker också registrerar och åtgärdar de fel han hittar.

Om det är elfirmans behörige som utför kontrollen så känns det osannolikt att han skulle lämna ngt. fuskjobb efter sig. Däremot så bör man nog hålla koll på att alla utrymmen faktiskt kontrolleras.

Om de däremot skickar ut en obehörig montör för kontrollen så kan man inte veta om det är en lika okunnig montör som den som fuskat från början, eller tom. samme person.

Tiger79 Om jag kapar röret så kan det finnas någor hörn att gena på utan att trådarna blir för korta! Så har då min verklighet sett ut imellanåt!

Det är väl mycket värre att använda grön/gul till något annat än att använda brun till jord, eller?

Kan det inte t.o.m vara tillåtet att använda annan färg till jord?

Jag frågar för att jag är okunnig.

nimhed skrev:
Det är väl mycket värre att använda grön/gul till något annat än att använda brun till jord, eller?

Kan det inte t.o.m vara tillåtet att använda annan färg till jord?

Jag frågar för att jag är okunnig.
Jorden är Gul/Grön, ev Gul/Grön med blå tape i ändan.

Om man kommer till en anläggning och det finns något annat anslutet till den Gul/Gröna måste man ifrågasätta hela anläggningen och ta det väldigt försiktigt.

De enda gångerna jag sett något annat än gul/grönt som jord, är när det varit grova oisolerade kopparledare som man kopplat ihop stativ och jordstag. Ledarna har då legat helt öppet och det har inte varit någon tvekan till vad de använts för.

För skyddsjord är det gul-grön som gäller i normala fall. Onormalla fall är om ledarens läge och beskaffenhet gör dess funktion tydlig.

Annan jord än skyddsjord (t.ex. funktionell jord för avstörning) får _inte_ vara gulgrön.

Trevligt att se att andra också har problem med blandade färger.

I mitt hus har förra ägaren hittat varenda färg som finns, går inte att förstå något utan måste mäta för att hitta rätt.

Ett ställe var det röd som jord, ett annat gulgrön som fas och helgrön som nolla m.m.m.m

Jo ett ställe så hade han skarvat, samma färger i båda kablarna bara det att han kopplat blå till brun och gulgrön till blå osv.....:P

Kan man gissa att det är sånadär flexslangar med fördraget 3st FK, blå-brun-gulgrön, och en sån slang går till en dubbel strömbrytare och då "blev" den gulgröna använd som en tändfas?

I mitt tycke är såntdär klart faligare än sånt som uppenbart är fel/mystiskt. Hellre att *alla* ledare har samma färg eller att jorden är röd än att man gjort fel i en installation där gulgrön faktiskt förekommer!

Är det en flexslang så finns det ingen som helst anledning att använda gul/grön som tändtråd för den kan bytas. Är det däremot en (utanpåliggande) kabel så finns det risk att folk fuskar, speciellt om den är kort, från kopplingsdosa rakt ned till strömbrytare. Byggvaruhusen borde ha ett bättre sortiment med 3-ledare (utan jord).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.