Vi har bytt ut våra vattenburna element. Nu verkar de vara kopplade så att om jag drar ned termostaten i sovrummet så stryps även värmen i vardagsrummet. Är något fel i installationen?

2-rörskoppel kopplade som 1-rörssystem kanske?
Har du några bilder?

useless useless skrev:
2-rörskoppel kopplade som 1-rörssystem kanske?
Har du några bilder?
Här kommer några bilder. Bild 2 är sovrummet, bild 1 vardagsrum.

• Radiatorkoppling i ett rum med synliga kopparrör och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutning i ett hörn med termostatventil och kopparledningar mot parkettgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
Ervin123
  • Laddar…
Förmodligen kan man ställa om kopplingen nedtill mellan 1- och 2-rörs. Ring firman som kopplade in dom och be dom åtgärda felet.

useless useless skrev:
Förmodligen kan man ställa om kopplingen nedtill mellan 1- och 2-rörs. Ring firman som kopplade in dom och be dom åtgärda felet.
Är nog ts som kopplad in elementen utifrån använt material, min gissning. Om det är ett 1-rörsystem och du köpt kopplingssats för 2-rör så får du de här problem.
Så kolla vad du har för system och vad du beställt för kopplingssats.
Sedan finns kopplingar som du istället skulle använda som gör installationen betydligt snyggare.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är nog ts som kopplad in elementen utifrån använt material, min gissning. Om det är ett 1-rörsystem och du köpt kopplingssats för 2-rör så får du de här problem.
Så kolla vad du har för system och vad du beställt för kopplingssats.
Sedan finns kopplingar som du istället skulle använda som gör installationen betydligt snyggare.
Tack för tips. Vi hade en rörmokare men tycker också att kopplingarna blev fula. Ska be dem komma och rätta till problemet.

Kanske anstränga sig och svänga runt korsande rör, typ:

• Vitmaalade rörformationer med kopplingar och böjar korsar varandra.
    Skapa konto
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Min åsikt är att en "riktig" VVS-firma inte gör sådana kopplingar, för nu kan jag ju säga att det ser för jävligt ut. ;)

A AndersS skrev:
Min åsikt är att en "riktig" VVS-firma inte gör sådana kopplingar, för nu kan jag ju säga att det ser för jävligt ut. ;)
Instämmer.

Krilleman
Jösses vilken avsaknad av yrkesstolthet! Är det en lärling som varit i farten utan tillräcklig guidning av utbildad montör?

Gör om och gör rätt.

Tydligen har dom som redan nämnts även missat att det är ettrörssystem. Men det finns även färdiga koppel till detta.

Ring och reklamera både utförandet och 2-rörskopplena!

Det bör räcka med att byta ut "fördelaren" från tvårörs till ettrörs-varianten.

http://www.mma.se/produkter/fordelare-fafea/

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.