Varför kan jag inte mäta upp någon spänning här när termostaten lyser och alltså borde signalera med 24V AC att det golvvärmen ska öppna upp?
Jag har bytt ut alla termostat för jag trodde att de gamla var trasiga och orsaken till att golvvärmen inte fungerade..
Multimeter visar 0.0V med testspetsar anslutna till termostat, röd lampa på kopplingslåda tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort och trådar inuti en golvvärmetermostat med lysande ON-indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av en kopplingslåda ansluten till en 24V AC termostat för golvvärme, utan synlig spänning.

Min kopplingslåda: http://www.roth-nordic.se/se/files/005 - Roth-Nordic-SE/Golvvarme_Cable.pdf
Mina nya termostat: http://www.roth-nordic.se/se/files/005 - Roth-Nordic-SE/Basicline_traaddragen_golvvarmereglering_installation_termostat.pdf

Får du fram 24V någonstans, tänkte på om din multimeter fungerar?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Får du fram 24V någonstans, tänkte på om din multimeter fungerar?
Japp, mellan orange och blå, alltså de två längst till vänster.

Ser ut som kretskortet har en halvvågslikriktare. Testa att mäta med DVM:en inställd på V(DC) för att se om den styr ut med 24Vdc.

A anis16 skrev:
Ser ut som kretskortet har en halvvågslikriktare. Testa att mäta med DVM:en inställd på V(DC) för att se om den styr ut med 24Vdc.
Testat, men icke, och enligt spec ska den ju jobba med 24 V AC.

Är det nya termostater. Är den isf NC? Normalt stängd.

Nya termostater, som ska vara NC, och det blir ju ingen spänning när termostaten släcker/stänger.

Är du säker på att den har ett vanligt relä för styrning? I manualen visas hur den kopplas till en större kontrollbox. Kanske är det någon annan typ av signalering mellan termostat och styrbox?

Problemet löst, ”N” på kopplingslådan ska kopplas till (är samma sak som) ”24V” på termostaten.

H hakaninorr skrev:
Problemet löst, ”N” på kopplingslådan ska kopplas till (är samma sak som) ”24V” på termostaten.
Det där låter fel i mina öron, men funkar det så funkar det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.