Har köpt en astronomiskhjul och låtit en elektriker koppla in den, men han kunde inte programmera den och efter många timmar av försök gav jag också upp. jag misstänker att den är felkopplad i centralen. Jag undrar om ni kan hjälpa mig och se om det är rätt kopplad.
har själv ritat in hur om jag tolkar det rätt hur det ska se ut men den verkar inte vara så inkopllad i centralen.
det är bara en grupp lampor som ska tändas och släckas tillsammans?
tänker jag rätt

• Elektrisk kopplingsschema för ett astronomiskt hjul med märkta ledningar och anslutningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre om du visar hur det är kopplat. Och om du bara kopplar in det du ritat med bruna och blå linjer funkar det inte, lägg allt som i originalschemat men inget till C2:3 upptill om du bara använder en kanal.

GK100 skrev:
Bättre om du visar hur det är kopplat. Och om du bara kopplar in det du ritat med bruna och blå linjer funkar det inte, lägg allt som i originalschemat men inget till C2:3 upptill om du bara använder en kanal.
Tog 2 bilder hoppas det kan hjälpa

Elektriskt kopplingsskåp med tidsrelä och anslutna kablar.
Skapa konto

Elcentral med säkringar och en timer, omgiven av kablar och anslutningar.
Skapa konto

om det är rätt kopplad är det ch1 eller ch2 som är inkopplade?

Om nu inte bilderna luras så verkar detta vara ett väldigt tråkigt utfört jobb. Uret ser inte ut att vara inkopplad och det ser ut som grova skador på kardelerna på de ledare som är anslutna.

Skulle ni orka rita in med linjer hur ska det se ut.
Vad är kardelar?

Den ska kopplas in enligt anvisningen du har i #1 - den kan inte bli tydligare. Det saknas anslutning till A2 enligt bilden. Om endast kanal 1 ska användas så ska du helt rätt endast avvända kontakten på undersidan.

Kardeler är en tunna kopparledarna. Dels syns de för mycket vilket kan bero på att de inte är anslutna tillräckligt bra eller att ledaren har skalats för långt. Och dels ser det ut att vara skador från skaltången på dessa kardeler?

Det är CH1 som är använd. Men inkopplingen är inte komplett du saknar nolla till urets A2 alltså en kort blå tråd mellan A2 och den blå plinten precis under. Fasen brun till A1 och vidare till matning av CH1 är riktig och sen verkar grå och orange gå ut till förbrukarna.

Kardeler är de koppartrådar ledningen är tillverkad av och som du ser sticker det fram lite onödigt vid anslutningarna, det är slarvigt och ska inte behöva se ut så. Och för att göra detta helt riktigt får du ta en bild över hela centralen så att det stämmer som jag skrev tidigare med blå plinten dvs så det inte finns flera uppdelade nollpintar där.

Elektrisk kopplingsschema för installationsguide med markerade kablar och komponenter.
Skapa konto

OK. nu börjar jag fatta.
ska vara inkopplad så?

Nej, ta bort alla dina egna streck så funkar det.

Utan att veta hissar jag att matningen skall ske på a1och a2?
A2 är tom... Dvs ingen matning på kanal två.
Jag förstår inte varför du ritar in nolla på ritningen?

Kablarna på C2/3 och /2 har skalats för djupt, dvs kardeler/trådar har kapats. Exakt hur dumt det är vet andra bättre, jag nöjer mig med att det är tillräckligt dumt för att vara värt att göra om.

Det du saknar är som sagt bara en nolla till A2, om du skiftar färger på din skiss så blå går dit är det tom likt hur det ska se ut. Utan nollan kan uret inte manövrera sin utgång och därför får du det inte att funka även om du ställer in allt rätt. Märkligt att du inte fick det korrekt gjort för du hempular väl inte. :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ring till elektrikern och be honom/henne göra om och göra rätt.;)

Nope hempular inte själv inte med elcentral i alla fall😀 .elektriker måste väl ha glömt koppla in nollan, stressade honom nog lite för mycket 😀. Men har en annan ur som elektriker kommer och kopplar in sen. Och den blir jag sugen på att att leka med innan den stoppas in i centralen. skala lite kablar och testa med nån lampa och se om jag får igång den

Stämmer in i kören med övrigt folk.

Du saknar nollan som skall vara på A2.

Dessa ur (utan astrofunktion) har jag kopplat in på en mängd ställen där dom tjänar som avfrostningsur. Hemma styr ett ur motorvärmaren till min bil.

Den elektrikern hade inte jag anlitat f.ö ;)

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.