6 749 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
feldimensionerad framledning
Ja. Suck. Och inte alls gratis dessvärre. Men firman kommer att göra om det. Skit bara att ledningen nu måste dras i taket Till skåp nummer två. Ytan är 140 m² och nu när det blivit LITE kallt kan jag intyga att det inte fungerar Alls....
Hej,corre skrev:
vad är PEX? ett annat material? från pannan ser det ut som jag har kopparrör. gissar att med 22 mm rör blir det ca 18 mm innerdiameter? Hur mycket blir i så fall ett 25 mm PEX? i innerdiameter.
Buggaren
Pex är plaströr, slang finns med skyddshölje utanpå kallas då rör i rör. Dras i bjälklag, väggar, gjutes in osv. 22mm cu räcker i de flesta fall till en gv fördelare, 25 pex slang blir cirkus 20-21mm invändigt, är ett bångstyrigt h_lv__e enligt mig i rör i rör utförande. Är det långa sträckor mellan fördelare och panna så kan man gå upp i dn som corre nämner. Eller en väldigt stor fördelare som behöver kräm.
Mvh
Mvh
PEX är plast som spekerök nämner, det har dessutom engenskapen att det vid samma dimension flödar lite mer än cu, pga lägre friktion.Ska rören monteras synligt så bör det vara koppar eller elförzinkad stålrör, det är ända sättet att få raka och snygga synliga installationer. Är det en dold förläggning är rör i rör (pex) att föredra för man får ett läckagevarningssystem på köpet så vattnet kommer följa yttre röret till änden och rinna ut i pannrummet tex. Det går mkt snabbare att lägga RiR, så bevaka hantverkarna så dom inte fular och drar pex synligt. Det är småkrokigt mest hela vägen då.sepani skrev:
Jag har ca 3.5 meter golvvägen. Men genom taket blir sträckan snarare 5 meter från panna till fördelarskåpet längst bort. Men bara så att jag är säker förstå det rätt, jag har alltså Ingen nytta gå upp till högre dimension än vad som kommer från pannan?
Vad har rörfirman för förklaring? En yrkesmontör ska inte kunna göra ett sådant misstag utan att veta följderna. Ungefär som om däckfirman skulle satt skottkärrhjul på bilen.sepani skrev: