Hej alla!

Jag vill dela med mig av ett problem jag stött på i samband med vår renovering av badrum och gästtoalett. Jag får börja med att erkänna att jag och min partner inte var riktigt så “hands on” som vi kanske borde ha varit, eftersom vi fick vårt andra barn mitt i renoveringen. Allt blev lite rörigt, och vi förlitade oss mycket på entreprenören. Jag är den första att erkänna att jag inte har någon större koll på branschregler och standarder. Min kommunikation med arbetsledare osv har hela tiden varit att jag vill att saker och ting ska ske på rätt sätt.

Bakgrund
En vattenskada ledde till ett försäkringsärende där vi fick ersättning för att renovera badrum och gästtoalett.
Badrummet är L-format, tillsammans med gästtoaletten är ytan kvadratisk så att säga.
Vi renoverade badrummet först, därefter gästtoaletten.
I det ursprungliga utförandet byggde man uppenbarligen ett rum som sedan delades av med väggar, golvvärmen låg dragen under väggen och vidare in till gästtoaletten.
Entreprenören (som rekommenderades av Folksam) föreslog att man skulle göra på ett liknande sätt nu. Att det skulle sitta en termostat i badrummet och att slingan går vidare in till gästtoaletten. Arbetsledaren sa att han skulle ha gjort samma lösning om han själv gjorde det hemma.
Plattsättaren la denna nya elslinga, och elektrikern kopplade in den i elcentralen.
Termostaten är en Ebeco.

Problem
När gästtoaletten var klar (eller snarare - en månad efter att gästtoalettens plattor var lagda) slog jag på golvvärmen.
Termostaten var inställd 21 grader för både badrummet och toaletten.
Badrummet ligger på cirka 30 grader i golvtemperatur vid uppvärmning, men inne på gästtoaletten ligger golvytan på 45,5 grader!
Jag gick tillbaka till mina bilder från renoveringen och såg att CC-måttet(avståndet mellan slingorna) är runt 10 cm i badrummet, men bara runt 3,5 cm inne på toaletten. Jag reagerade på detta när plattsättaren la slingan, att det var mycket tätare, och sa det till honom men jag fick då till svar att det inte gick att göra på något annat sätt eftersom kabeln inte kan kapas. Jag tyckte att det lät konstigt men samtidigt så tänkte jag att kabeln kanske kan känna av det eller att det "konfigureras" på något sätt.

Bilder
Tre bilder visar: (1) IR-termometer i badrum; (2) IR-termometer i gästtoalett; (3) Ebeco-termometer inställd på 21 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturskillnad mellan rummen

Bild av pågående renovering av badrumsgolv, med elslingor synliga under ett lager cement och en spackel placerad på golvet.
Skapa konto

Slinga badrum

Golv i badrum under renovering med synlig värmekabelslinga och rörinstallation på väggarna.
Skapa konto

Slinga toaletten (enda bilden jag har, men fortsatte lika tätt)

Funderingar

Jag har nu läst att läggning av elslingor betraktas som en elinstallation, vilket gör mig osäker på om plattsättaren överhuvudtaget får utföra det arbetet. Enligt vad jag läser i manualen så är det inte tillåtet att lägga slingorna med ett CC-mått under 5 cm.

Finns det någon rimlig lösning på detta som inte innebär att man måste riva ut allt och börja om från början?

Vilket ansvar har egentligen försäkringsbolaget i det här fallet, det är trots allt dom som på sätt och vis gått i god för den här entreprenören och skickat mitt ärende vidare till dem.

Att det skiljer ett par grader i golvet hade jag kunnat svälja. Men 15 grader är lite i överkant, vill jag hävda.

Jag tar tacksamt emot alla råd och erfarenheter. All hjälp är välkommen – jag vill gärna undvika en stor konflikt men behöver samtidigt få ett hållbart och korrekt slutresultat.

Tack!

Nej det går inte att göra något utan att riva....
Ja det borde varit elektrikern som la kabeln..
Men vad är det för temperatur i rummen? Är det ett problem?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Nej det går inte att göra något utan att riva....
Ja det borde varit elektrikern som la kabeln..
Men vad är det för temperatur i rummen? Är det ett problem?
Det blir extremt varmt i luften inne på gästtoaletten. Har ingen siffra men säkert närmare 30 grader. Lite bastu-feeling.

• Ledsen
Kardan79
  • Laddar…
R Roundish skrev:
Hej alla!

Jag vill dela med mig av ett problem jag stött på i samband med vår renovering av badrum och gästtoalett. Jag får börja med att erkänna att jag och min partner inte var riktigt så “hands on” som vi kanske borde ha varit, eftersom vi fick vårt andra barn mitt i renoveringen. Allt blev lite rörigt, och vi förlitade oss mycket på entreprenören. Jag är den första att erkänna att jag inte har någon större koll på branschregler och standarder. Min kommunikation med arbetsledare osv har hela tiden varit att jag vill att saker och ting ska ske på rätt sätt.

Bakgrund
En vattenskada ledde till ett försäkringsärende där vi fick ersättning för att renovera badrum och gästtoalett.
Badrummet är L-format, tillsammans med gästtoaletten är ytan kvadratisk så att säga.
I det ursprungliga utförandet byggde man uppenbarligen ett rum som sedan delades av med väggar, golvvärmen låg dragen under väggen och vidare in till gästtoaletten.
Entreprenören (som rekommenderades av Folksam) föreslog att man skulle göra på ett liknande sätt nu. Att det skulle sitta en termostat i badrummet och att slingan går vidare in till gästtoaletten. Arbetsledaren sa att han skulle ha gjort samma lösning om han själv gjorde det hemma.
Plattsättaren la denna nya elslinga, och elektrikern kopplade in den i elcentralen.
Termostaten är en Ebeco.

Problem
När gästtoaletten var klar (eller snarare - en månad efter att gästtoalettens plattor var lagda) slog jag på golvvärmen.
Badrummet ligger på cirka 30 grader i golvtemperatur vid uppvärmning, men inne på gästtoaletten ligger golvytan på 45,5 grader!
Jag gick tillbaka till mina bilder från renoveringen och såg att CC-måttet(avståndet mellan slingorna) är runt 10 cm i badrummet, men bara runt 3,5 cm inne på toaletten. Jag reagerade på detta när plattsättaren la slingan, att det var mycket tätare, och sa det till honom men jag fick då till svar att det inte gick att göra på något annat sätt eftersom kabeln inte kan kapas. Jag tyckte att det lät konstigt men samtidigt så tänkte jag att kabeln kanske kan känna av det eller att det "konfigureras" på något sätt.

Bilder
[bild]

[bild]
Slinga badrum

[bild]

Funderingar
Jag har nu läst att läggning av elslingor betraktas som en elinstallation, vilket gör mig osäker på om plattsättaren överhuvudtaget får utföra det arbetet. Enligt vad jag läser i manualen så är det inte tillåtet att lägga slingorna med ett CC-mått under 5 cm.

Finns det någon rimlig lösning på detta som inte innebär att man måste riva ut allt och börja om från början?

Vilket ansvar har egentligen försäkringsbolaget i det här fallet, det är trots allt dom som på sätt och vis gått i god för den här entreprenören och skickat mitt ärende vidare till dem.

Att det skiljer ett par grader i golvet hade jag kunnat svälja. Men 15 grader är lite i överkant, vill jag hävda.

Jag tar tacksamt emot alla råd och erfarenheter. All hjälp är välkommen – jag vill gärna undvika en stor konflikt men behöver samtidigt få ett hållbart och korrekt slutresultat.

Tack!
Ja, det där ser inte bra ut. Har du kontrollerat minimimavstånd för den aktuella värmekabeln?

Har ni golvgivare? Borde definitivt inte bli 30 grader om termostaten är inställd på 21.

K
R Roundish skrev:
Hej alla!

Bakgrund
Termostaten är en Ebeco.

Problem

Bilder
[bild]

[bild]
Slinga badrum

[bild]

Funderingar

Tack!
Kan inte rimligen vara ditt ansvar att behöva förklara för en fackman att denne är på väg att anlägga bastu och badrum, alt. wc och kallbadhus.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu är det några år sedan jag kollade, Men minimum avståndetför en EBECO kabel har jag för mig är 10 cm. Kabeln kommer att brännas av relativt snabbt om den ligger med det lilla avståndet. Detta måste göras om.

Och som sagt den som lägger kabeln skall känna till monteringsinstrukltionerna, eller låta bli.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Låter inte detta som att givaren inte fungerar? Borde som sagt stängas av om rummet blir för varmt…

Jo men om givaren sitter i badrummet, och så tillför man 3ggr så hög effekt per kvm på toaletten, så kan det nog bli väldigt varmt där.

Leker man med tanken: Antag 0 grader utomhus, du tillför elvärme i badrummet som håller +20 grader. Du tillför 3ggr så mycket värme till toan. Rent hypotetiskt skulle det då ge en temp på +60 grader där inne. Nu funkar det som tur är inte riktigt så, Värmen läcker ut åt andra håll än mot ytterväggar, så det blir inte fullt så varmt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men om givaren sitter i badrummet, och så tillför man 3ggr så hög effekt per kvm på toaletten, så kan det nog bli väldigt varmt där.

Leker man med tanken: Antag 0 grader utomhus, du tillför elvärme i badrummet som håller +20 grader. Du tillför 3ggr så mycket värme till toan. Rent hypotetiskt skulle det då ge en temp på +60 grader där inne. Nu funkar det som tur är inte riktigt så, Värmen läcker ut åt andra håll än mot ytterväggar, så det blir inte fullt så varmt.
Vilket för övrigt är den temperatur som krävs för att äggvita ska gå från transparent till vitt. Barnet i mig, och en inte oansenlig del av det vuxna i mig, vill testa om det går att steka ägg på badrumsgolvet. Men man kanske ska vänta till kvällen innan det då eventuellt rivs...

• Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K
R Roundish skrev:
Vilket för övrigt är den temperatur som krävs för att äggvita ska gå från transparent till vitt. Barnet i mig, och en inte oansenlig del av det vuxna i mig, vill testa om det går att steka ägg på badrumsgolvet.
🤣🤣🤣

R Roundish skrev:
Men man kanske ska vänta till kvällen innan det då eventuellt rivs...
Har du varit i kontakt med firman som gjort renoveringen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Roundish skrev:
Lossa termostaten och titta om det sitter golvgivare ansluten, https://www.ebeco.se/dokument/eb-therm-205-manual-1035.pdf

K Kane skrev:
Har du varit i kontakt med firman som gjort renoveringen?
Ja, jag skickade bilderna för 2 veckor sedan och dom har lovat komma hit. Nån gång. Dom känns inte så sugna på att komma hit ärligt talat. Uppdaterar när dom varit här. Sagt att dom får ta och komma hit innan helgen.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.