Har en snickare som skulle hjälpa mig lite i badrummet. Han hade hört att det var cc60 på vattengenomföring men ifrågasatte inte diametern när han borrade... Jag hade några lk väggdosor som jag tänkte använda. problemet är bara att utrymmet mellan dosor a blir helt fel och blir svårt att sätta tätskikt på. Det skall eg vara 60mm mellan insidorna på rören. Detta sitter dock bakom en kommod så jag överväger att bara ta en anmärkning på detta, kleta på redigt med flytande tätning och låta det vara eftersom det känns väldigt osannolikt att man skulle få in vatten där bakom.

Hur hade ni agerat?
kan eventuellt dra efter slang och sätta pistoler istället men då får jag ju jättestora hål att laga och utrymmet i väggen är 56mm så det rymms inte heller med pistol om jag skulle "laga" med skivor. ett riktigt jobbigt alternativ är att lossa skivorna, laga och vända dem upp och ned. Men då blir det många fler hål att laga också.

• Felplacerade hål för rör i gipsvägg med för litet avstånd mellan de två väggdosorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två LK väggdosor monterade för nära varandra på en trävägg med flexibla anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kan du ens få dit anslutningskoppling när det sitter sådär tight?

Jag mätte.. Det var inte en chans. suck. Hur lagar jag detta på bästa vis? såga ur en större fyrkant ur plyfan. rita av den och såga till en ersättning som man kan fästa med "ram" av plyfa runt genomföringarna. sedan en lite mindre av gips? på så vis kan man ju laga utan att öka bygghöjden där det är tight samtidigt som man förskjuter gipsskarven

Svårt i text men såhär fast du använder k-plywood istället för gips

B
1. Skruva fast en fyrkantig plyfa bit bakom.

2. Ta fram hålsågen och borra en mall i en annan plyfa bit

3. Ta bort centrumskruven i hålsågen.

4. Använd nu mallen för att göra runda bitar med hålsågen i dels plyfa och dels gips.

5. Sätt dit de runda bitarna med en skruv och/eller limm mot plyfabiten i steg 1.

Tack på er. Har tagit bort och mätt nu. tyvärr är det ett avloppsrör på ena sidan och det andra röret på andra sidan. borrar jag ett nytt hål i mitten så är det mesta jag kan åstadkomma 50mm istället för 60mm mellan rören (inte cc mått) . tror ni detta skulle utgöra ett problem för montering av tätskikt där reglerna säger 60mm?

Krilleman
F Frikost skrev:
Tack på er. Har tagit bort och mätt nu. tyvärr är det ett avloppsrör på ena sidan och det andra röret på andra sidan. borrar jag ett nytt hål i mitten så är det mesta jag kan åstadkomma 50mm istället för 60mm mellan rören (inte cc mått) . tror ni detta skulle utgöra ett problem för montering av tätskikt där reglerna säger 60mm?
Har du en seriös besiktningsman på plats som besiktar detta så är det 60mm fritt som gäller.

Allt annat ger avvikelse.

• Gilla
Frikost
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.