Duschutrymmet har börjat släppa klinkers.
Ocab har fuktmätt och dokumenterat, han tyckte det såg "rätt" ut.
Hade hem en plattsättare några dagar senare för att måtta rummet och han tyckte det såg tokigt ut runt brunnen.
Skulle gissa badrummet är gjort i slutet på -90 - början av -00
Vad säger ni?
Ocab har fuktmätt och dokumenterat, han tyckte det såg "rätt" ut.
Hade hem en plattsättare några dagar senare för att måtta rummet och han tyckte det såg tokigt ut runt brunnen.
Skulle gissa badrummet är gjort i slutet på -90 - början av -00
Vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fuktmätt"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag är dålig på att se fabrikat och status på klämringar, dukar m.m, men jag kan direkt se att man använt silikon runt plåten (sluktristen), vilket är fel. Vattnet ska kunna rinna obehindrat längs med tätskiktet under plattorna. Med silikon blir det stående för länge. Istället ska det vara vanlig fog. Denna släpper genom vattnet. Den möglar inte heller. Dock är säkert detta inte enda anledningen till släppen.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det första jag ser är att den sitter för nära väggen. Brunnen skall sitta minst 20 cm från väggen. Det som ser ut att vara rollat tätskikt har krullat ihop sig ovanpå klämringen. Det ser väldigt skumt ut, om det verkligen är tätskiktet så är det fel, och kan innebära att det läcker. Det sitter visserligen på en gummiduk, om det är rätt gjort.
Brunnen ser ut att vara en Jafo med skruvad klämring. Jag ser inga tydliga fel där. Men om plattor lossnar runt brunnen, så kan man misstänka att brunnen rör sig. Det kan antingen bero på en vattenskada så att spånskivan i golvet sväller, eller så är brunnen inte korrekt fixerad i bjälklaget. Det är en vanlig punkt för fusk. Att fästa brunnen i spånskivan, inte i bjäklaget. Och der ger med tiden att det börjar röra på sig, vilket efter ett tag skadar tätskiktet osv...
Nu har jag antagit att du har träbjälklag med spånskiva. Har du betongbjälklag får man resonera lite annorlunda.
Brunnen ser ut att vara en Jafo med skruvad klämring. Jag ser inga tydliga fel där. Men om plattor lossnar runt brunnen, så kan man misstänka att brunnen rör sig. Det kan antingen bero på en vattenskada så att spånskivan i golvet sväller, eller så är brunnen inte korrekt fixerad i bjälklaget. Det är en vanlig punkt för fusk. Att fästa brunnen i spånskivan, inte i bjäklaget. Och der ger med tiden att det börjar röra på sig, vilket efter ett tag skadar tätskiktet osv...
Nu har jag antagit att du har träbjälklag med spånskiva. Har du betongbjälklag får man resonera lite annorlunda.
