Ska om ett par veckor flytta in i den nyköpta villan (eluppvärmd,130m^2) .
Enligt prospektet låg elförbrukningen på 18500kwh.

Vi tyckte det lät lite lite och frågade om detta, men mäklaren sa bara att det baserades på säljarens uppgifter.

Idag ringde jag elbolaget för att be dom koppla in el åt oss i nya villan och råkade då komma in på förbrukning och fick då reda på att husets årsförbrukning låg på nära 29000kwh.

Visserligen hade vi räknat med en förbrukning som var högre än angivet, men det här känns nästan absurt. En förbrukning som är 57%(!) högre än vad som angivits.

Har mailat mäklaren om hur vi ska gå vidare med det här.

Vad kan man göra åt situationen?
Hur ska man kunna värdera den värdeminskning av huset som det faktiskt rör sig om (jämför med hur man anpassar sina bud efter månadsavgift vid lägenhetsköp) ?

Mest av allt vill jag bara sätta åt dom, för så här ska man inte få göra :@...

Nu KAN det ju vara en felaktig uppg. från nätleverantören. De uppgifter de förtrycker på fakturorna som prognos (och det kan vara en sådan du fått) är ofta grovt felaktiga. De bygger i många fall på ngn. sorts medelvärde över många år bakåt. Ägaren av huset kanske har vidtagit besparingsåtgärder och har en faktisk förbrukning som ligger lägre än elverkets prognos.

Enligt elbolagets kundtjänst så var det 29000kwh i beräknad årsförbrukning och lika stor när dom kollade från 1aug 2009-1aug 2010.

Villan har inga energibesparande åtgärder förutom treglas. Har för mig att dom var ett par år gamla, men det är jag faktiskt inte 100% på. Svårt att se att det skulle spara 10000kwh dock :P

Samtidigt så är den information du får från prospektet endast vägledande information. Ser inte hur du ska kunna "sätta åt dem" mer än att eventuellt försöka förhandla och annars hota med att försöka träda ur köpet.

Förvisso så bör de ange så korrekt som möjligt men samtidigt har du möjlighet att undersöka dessa uppgifter om du finner dem viktiga för dig. Det föreligger inte ett juridiskt fel i fastigheten bara för att förbrukningen är högre. Det är inte att likställa med lägenhetsköp även om jordabalken till viss del innehåller liknande lagtext så tillämpas den på ett köparstriktare sätt.

Så jag är inte alls lika säker att du kan göra någonting annat än att försöka bråka med säljare och mäklare.

MVH Lorant

@kinglolle: Jag förstår vad du säger, men det känns lite absurt ändå att man kan skriva lite vad som helst.
Elbolagen lämnar ju inte heller ut sådana uppgifter, så enda chansen man skulle haft skulle isåfall varit att kräva att säljaren visade sina fakturor ("ja, ni säger 18500kwh, men jag tror ni ljuger så jag vill se era fakturor").

Blir till att skriva 5000kwh när vi säljer då så att vi pressar upp priset lite :rolleyes:

Säljarna kanske odlade marijuana på fritiden och har räknat bort energiförbrukningen för detta när de uppgav 18.5mWh? ;)

Vissa elbolag visar månadsförbrukning bakåt i tiden även efter ett ägarbyte. När jag fick min första räkning från fortum kunde jag tex se vad de tidigare 11 månadsförbrukningarna låg på hos tidigare ägarna. Kändes fel att se uppgifterna men samtidigt tacksamt att ha något att jämföra med första vintern

Oj!

Uppvärmningen har tagit 10 000 kWh.
Deras duschande 19 000 kWh!

HUr ska man veta hur många personer varit i hushålet?
Gäster? Kanske 7 personer som duschar 3 ggr om dagen?

Det kanske är ett snitt man skulle förbrukat om det vare 2 personer
med normala vanor!!!

Tänk om. Alla använder vi olika mycket värme som varmvatten!
Min familj förbrukade 2 familjers el !!!

Dom som flyttade in efteråt förbrukade 1/3 del!

Jo, det är klart att olika familjer använder olika mycket, det är inte det.

Det jag blir upprörd över är att dom skrivit en siffra som uppenbarligen inte stämmer någonstans och som inte stämmer med så himla mycket.

Jag gillar inte när folk försöker att lura mig, framför allt inte när dom lyckas! :P

Om säljaren uppger 18500kWh när den är 29000kWh är ju bedrägligt, vid husförsäljning SKALL numera energideklaration göras av säljaren. Denna kan ju inte gärna baseras på säljaren uppgifter utan måste väl kontrolleras av den som tar betalt för jobbet att dela årförbrukning på antalet kvadratmeter...?
Dock låter 29000kWh otroligt mkt för 130m2, dessutom med 3glas.
Vi hade en villa på 154m2 från -73, utan 3-glas, 90mm isolering i väggar och 120 i tak, denna drog 23000kWh med 4 i hushåller, alla duschade alla dagar i veckan. Efter installation av luft/luft pump så minskade vi förbrukningen till 15500kWh/år. (Kontrollerat värde mellan mars 09 till mars 10. Alltså inkl den tuffa vinter som var nu sist)

O
Själv har jag alltid tagit de uppgifter som säljaren anger med en nypa salt... eller 2 då en säljare gärna råkar glömma lite...
Men elverket anger beräknad årsförbrukning, det är inte samma som faktisk.... Dessutom så kan de vara så att de hade nånting ett värme aggregat i garaget som drog 10000 x-tra men som de räknat bort då de tar med sig denna....

mordrek skrev:
Enligt elbolagets kundtjänst så var det 29000kwh i beräknad årsförbrukning och lika stor när dom kollade från 1aug 2009-1aug 2010.
har man redan glömt att det var en ovanlig hård vinter då? Många har överskridit sin medelförbrukning under den perioden och vill helst glömma elräkningen från den perioden :).
Innan du känner dej riktigt lurad så kan du kanske fråga om statistiken från de 5-10 sista åren? Tror inte de uppgifter är säkerhetsbelagda.
En vargavinter är inte särskild representativ när man är intresserad av genomsnitet ...

El-villan byggdes tydligen då elen var billig och man isolerade sparsamt (med dagens mått) på den tiden för isoleringen skulle inte betala sej. Du kan ändra på det nu när huset är ditt.
gaia

I ett besiktningsprotokoll tas bara uppvärmningsenergin med. Den kanske var 18500 och resterande förbrukning är vanlig hushållsel.

Hur räknar man ut ett faktiskt uppvärmningsförbruk? Att man kan uppskatta det förstår jag, men det betyder ju isåfall att protokollet inte är värt pappret det är skrivit på.

mordrek skrev:
Elbolagen lämnar ju inte heller ut sådana uppgifter, så enda chansen man skulle haft skulle isåfall varit att kräva att säljaren visade sina fakturor ("ja, ni säger 18500kwh, men jag tror ni ljuger så jag vill se era fakturor").
Jag har köpt och sålt ett par hus under min livstid. Vid varje köp/försäljning har de senaste årens förbrukningsfakturor visats upp - det trodde jag var en självklarhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.