1 657 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Felaktig takläggning
Hej
2004 hade jag en firma som lade nytt plåttak på vår villa. Nu har jag upptäckt en vattenskada längs hela gaveln och jag misstänker att man inte följt tillverkarens anvisning vid läggande av plåten. Firman har ansvarsförsäkring och jag undrar om det fortfarande gäller efter 7 år och om ni anser att firman borde stå för reparationskostnaderna.
2004 hade jag en firma som lade nytt plåttak på vår villa. Nu har jag upptäckt en vattenskada längs hela gaveln och jag misstänker att man inte följt tillverkarens anvisning vid läggande av plåten. Firman har ansvarsförsäkring och jag undrar om det fortfarande gäller efter 7 år och om ni anser att firman borde stå för reparationskostnaderna.
10 års garanti om DU kan påvisa att de verkligen gjort fel. Detta är en oerhört svår och kostsam process.
Beroende på skadan skulle jag drivit det. men det behövs mer fakta. Man måste ställa detta mot risken att förlora en tvist. Vad kostar det att åtgärda med annan firma osv.
//Anders
Beroende på skadan skulle jag drivit det. men det behövs mer fakta. Man måste ställa detta mot risken att förlora en tvist. Vad kostar det att åtgärda med annan firma osv.
//Anders
Jag förmodar att man inte lagt plåten ända ut mot gaveln alternativt att man inte vikt upp plåten närmast gavelm med på följd att vattnet i kombination med stark blåst pressats ut mot gaveln och där letat sig in i råsponten med skada som följd. Har tyvärr inte kunnat syna taket från utsidan, utan har bara sett skadan från insidan. Kan väl knappast finnas någon annan förklaring?
Att förmoda saker är inte bra när det gäller hus, det kostar liksom pengar, så upp och se var problemet ligger, fota gärna.
/Kent
/Kent
Ja det gör det. Kravet är att det är ett fel i juridisk mening på utförandet och bevisbördan åligger klagande part alltså dig...
Så kan du bevisa att de gjort ett jobb i strid mot konsumenttjänstlagen så gäller försäkringen
Så kan du bevisa att de gjort ett jobb i strid mot konsumenttjänstlagen så gäller försäkringen
Klicka här för att svara