Hej intresserade

Jag anlitade en firma för att installera 2 takfönster. Firman hittade jag via Velux hemsida där dom rekommederar att man inte försöker sig på jobbet själv (fick offert från tre olika firmor). Firman gjorde jobbet förhållandevis snabbt och vi betalade då allt såg rätt ut. Några veckor senare regnade det och blåste lite mer än vanligt och jag noterade några droppar vatten på golvet under ett av fönstren. Under några dagars tid så försökte jag kontaka firman där jag till slut fick informationen om att de var på semester. Hur som helst så tyckte jag inte att jag kunde vänta på att dom skulle komma och fixa så jag lyfte på takpannorna runt ovandelen på installationen och jämförde jobbet med det som Velux instruktion visar. Tyvärr så var det inte gjort enligt instruktionen och för att inte få in mer vatten så rättade jag till felet själv. Någon vecka senare ringer hantverkaren tillbaka för att höra vad som står på och jag beskriver hela soppan. Nu till min fråga:

Jag vill inte ha dit denna hantverkare igen då han inte verkar förstå hur man följer en instruktion men han vill inte säga okay till att jag fixat problemet utan vill komma och besiktiga. Ska man låta honom komma och se över situationen och ska jag kräva kompensation, och i så fall vad (pengar är väl hopplöst)?

Ps. det känns som om hantverkare är som snabbmat: överprissatt och med tveksam kvalitet men man får käket snabbt...

Har också monterat takfönster från Velux. Är nöjd med installationen och inga problem än så länge. Anlitade av Velux auktoriserad installatör efter att ha jämfört två offerter. Firman jag anlitade gjorde utsidan och sedan gjorde jag fönstersmygen och innertaket.

Kan inte förstå hur någon inte lyckas läsa monteringsinstruktionerna själv. De är hur tydliga som helst. Jag var med och tittade när installationen av mina fönster gjordes.

Din hantverkare kanske inte vill saga ok till att du har rättat till felet själv utan vill ha en chans att göra det då din 10-åriga garanti annars inte kommer att gälla. Villkoret för att garantin skall gälla är att man anlitar en av Velux auktoriserad firma.

Om du redan betalat allt och nu själv rättat felet så skulle jag bara lägga ner. Men det är min personliga uppfattning. En lärdom kan ju vara att på något fördjupat sätt besiktiga arbetet innan betalning. Vi besiktigade ett velur fönster av veluxinstallatör vilket kostade nån tusenlapp. Väl värt!

Om han nu vill komma och titta på vad du gjort så bör du nog låta honom göra det. Kan ju finnas risk att dte blir strul med garantin annars.

Om han vill ändra något (som du då inte är övverens om) så neka, och koppla in Velux.

Vad gäller kompensation så blir det nog svårt, såvida du inte har någon list som skall upp någon annanstans i huset, som han kan få spika upp som kompensation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.