Hej!

Vi har fått flytspackling samt montering av matta gjort för några veckor sent av en firma, i övrigt har vi gjort allt själva i badrummet. Allt såg bra ut då han hade spacklat och lagt golvmatta. Men efter några dagar så ser vi att golvspacklet runt brunnen har sjunkit en aning? Ser precis ut som att spacklet har satts sig runt monteringsplattan. Bilden visar på hur det ser ut runt duschen, men det finns även tendenser av detta runt badkarsbrunnen, om än inte lika mycket. Har reglat i golvet runt plattan och sedan skruvat den och spånskivan i reglarna.

Golvläggaren har aldrig sett något liknande och kan inte förstå vad som har hänt. Någon som har en gissning?

/Mathias

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

Tycker det ser ut som att plattan har gett sig och spacklet likaså - Med andra ord så var det nog otillräcklig regnig gjord kring brunnen och dess platta.
Hur såg infästningen ut? Man skall kottla in mellan golvreglar för brunnsplattan och det räcker inte att bara skruva i golvspånet...
Sviktar brunnen om man trampar lätt på den?

Har väldigt svårt att tro att plattan ska ha gett sig. Har kottlat runt hela plattan så att den är skruvad runt om, samt att plattan/golvbrunnen står på golvåsen (se bilder).

Allt är stumt, sviktar ingenting när man ställer sig på det!

Kan dom har primat dåligt så att spånskivan har sugit mycket fukt och svällt?

Runt badkarsbrunnen
3.jpg
Skapa konto

Runt duschbrunn (hade ej reglat klart när jag tog denna bild.)

4.jpg
Skapa konto

Satt det nån distans mellan röda plattan och vita golvbrunnen? Ser ut som om brunnen ligger kloss an mot plattan i din sista bild. Brukar väl vara en 12mm distans där så att armeringsnätet kan gå ända in mot brunnen över hela plattan.

Fanns det nått armeringsjärn?
Gick det isåfall ut över röda plattan?
Har du själv sett att mattan såg bra ut första dagen eller är det nått som golvläggaren påstår?

Redigerat:
Ja, vi har satt en 12 mm förhöjningsring!

Angående armeringen så körde dom på någon typ av glasfiberarmering. Frågade om dom skulle sätta vanlig nätmatta med då sa han att dom skulle sätta glasfibermatta som är självhäftande, rätt eller fel? Har ej sett någon bild på hur dom gjorde med armeringen kring brunnen.

Har tagit bilder på hur det såg ut direkt då han hade flytspacklat och då såg det bra ut, sen vet jag inte hur det såg ut då han började sätta mattan. Men har väldigt svårt att tro att han skulle ha satt mattan om det såg ut såhär under, är en välkänd och bra firma som brukar göra bra jobb.

Flytspackla på glasfibermatta låter ju lite konstigt. Lägger man glasfibermatta över den röda plattan känns det som att bara vatten kommer droppa igenom och det blir ihåligt under glasfibermattan (och poröst över) när vattnet torkar bort.

Det kan inte vara så att en del flytspackel har läckt ner via springorna mellan monteringsplattan och golvspånet och gett upphov till detta? Vet att jag tätade dessa själv för att undvika läckage när jag gjorde mitt badrum.

T
para skrev:
Flytspackla på glasfibermatta låter ju lite konstigt. Lägger man glasfibermatta över den röda plattan känns det som att bara vatten kommer droppa igenom och det blir ihåligt under glasfibermattan (och poröst över) när vattnet torkar bort.
Inte konstigt alls, brukar köra med denna variant. likvärdig med vanlig armering:

http://www.schonox.com/se/spackel/?pc=262&p=3981

Nä, tror inte det heller eftersom han hade tätat runt springorna mellan monteringsplattan och spånskivan.

Angående armeringen så vet jag inte hur dom har gjort kring plattan, ska man armera på den eller ska man sluta med armeringen runt monteringsplattan? För i plattan så finns det ju upphöjningar som jag tycker borde kunna fungera som armering i sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.