Vi hade en rörmokare hemma igår som skulle utföra en del jobb i vårt kök som är under renovering. Han skulle bl a dra fram nya ledningar i källaren fram till ny placering av diskbänk och montera samt koppla in den nya köksblandaren på den nya diskbänken. Bägge sakerna - blandare och diskbänk hade vi redan införskaffat.

Diskbänken är av den här typen:
http://www.ifosanitar.com/product_details.aspx?id=132&epslanguage=SV&prodID=17479

Och blandaren är en FMM 9111 som är ganska hög och svängd, liksom bågformad.

När jag kommer hem från jobbet är allt klart, men jag tycker snart att det är något som känns konstigt. Han har placerat blandaren alldeles galet. På sidan jag länkar till ovan finns en måttskiss där hålets placering är utmärkt (på den upphöjda delen av diskbänken). Det syns även på fotot hur blandaren ska sitta. Han har satt blandaren framför den upphöjda delen av diskbänken på det lilla tomma utrymmet i rundningen på hoarna!! Följden är:

1. Det ser helt idiotiskt ut.
2. Vattenstrålen kommer för långt fram i hoarna så den liksom träffar framför det stora silen i sköljlådan.
3. Det känns som om kranen och handtaget är väldigt mycket i vägen.

Vi diskuterade aldrig blandarens placering eftersom jag tog för självklart att han skulle placera den enligt tillverkarens intentioner!
Kan jag hävda att han gjort fel? Om han inte visste hur blandaren skulle placeras borde han väl tagit kontakt med mig och frågat? Jag tycker inte det är fackmässigt utfört alls! Kan jag hävda att han borde gjort som måttskissen visar även om inte jag hade någon sådan och visade. Jag tycker att en fackman borde veta eller kolla om han inte vet.

Och om det är fel, kan jag hävda att han ska göra om det? Alltså - att han får skaffa en ny diskbänk (den är inte fastmonterad än) och göra ett nytt hål i?

Någon som har ett råd? Dessutom har vi arbeten kvar som är tänkt att han ska göra och har inte fått räkningen på det här jobbet ännu. Om han går med på att göra om, så blir det ju svårt för oss att kolla att han inte tar ut kostnaden för diskbänken på något annat vis i stället. Min käre sambo begärde naturligtvis inte någon prisuppgift i förväg...

Hej, och välkommen till forumet!

Det är möjligtvis inte "vår" rörinstallatör som varit hos dig också..?
Vi fick nämligen också kranen monterad som du beskriver.
Jag gillar det inte alls. Framför allt är den i vägen när man skall diska större föremål.
Men visst tar man för givet att en utbildad (för det antar jag att han är) rörinstallatör har stenkoll på en sådan sak som var en blandare skall placeras..?
För fråga, det nedlåter de ju inte sig till...

Hur tydliga var tillverkarens intentioner som du skriver om? Bild på hemsidan? Bifogad installationsinstruktion? Märke på diskbänken?

Tyvärr är min erfarenhet efter snart två års husrenoverande att jag gör så mycket jag någonsin kan själv, och om det måste dit en hantverkare så lämnar jag inte honom ur sikte.. Det är bedrövligt, men det är tyvärr dagens verklighet!

Det visar sig med all önskvärd tydlighet på måttskisserna till Er diskbänk var blandaren ska monteras.

En juste entreprenör rättar till sina misstag utan gnäll.

Lycka till.

• Gilla
pythea
  • Laddar…
RoKe skrev:
Det visar sig med all önskvärd tydlighet på måttskisserna till Er diskbänk var blandaren ska monteras.

Även om han inte fått någon måttskiss av mig?
Rörkillen jag köpte grejerna av (som tyvärr inte kunde bistå med installation)
säger att som han placerat den knappast kan vara vedertaget.

Och även om jag inte sagt hur jag ville ha det?

GoForIt skrev:
Hej, och välkommen till forumet!

Det är möjligtvis inte "vår" rörinstallatör som varit hos dig också..?
Vi fick nämligen också kranen monterad som du beskriver.
Jag gillar det inte alls. Framför allt är den i vägen när man skall diska större föremål.
Men visst tar man för givet att en utbildad (för det antar jag att han är) rörinstallatör har stenkoll på en sådan sak som var en blandare skall placeras..?
För fråga, det nedlåter de ju inte sig till...

Hur tydliga var tillverkarens intentioner som du skriver om? Bild på hemsidan? Bifogad installationsinstruktion? Märke på diskbänken?
Det var alltså ingen installationsinstruktion bifogad men uppgifterna finns på hemsidan och i deras produktblad m m.

Klagade ni på er installation då? Och hur gick det i så fall?

Mataharia skrev:
[quote author=RoKe link=1130953096/0#2 date=1130958024]Det visar sig med all önskvärd tydlighet på måttskisserna till Er diskbänk var blandaren ska monteras.

Även om han inte fått någon måttskiss av mig?
Rörkillen jag köpte grejerna av (som tyvärr inte kunde bistå med installation)
säger att som han placerat den knappast kan vara vedertaget.

Och även om jag inte sagt hur jag ville ha det?[/quote]

Du som kund och lekman förväntas inte tala om för entreprenören var och hur blandaren ska monteras.
Beställaren kanske inte alltid kan allt. och därför behöver leja bort till yrkesfolk som begriper sig på hur man utför uppdrag inom sitt område på ett fackmannamässigt riktigt sätt.

Mataharia skrev:
[quote author=GoForIt link=1130953096/0#1 date=1130956759]
Det var alltså ingen installationsinstruktion bifogad men uppgifterna finns på hemsidan och i deras produktblad m m.

Klagade ni på er installation då? Och hur gick det i så fall?[/quote]
Jag vet inte om just denna sak kom upp bland alla andra saker som gick fel..
Behöver jag säga att denna rörinstallatör inte sätter sin fot i närheten av vårt hus..

Det är inte möjligen så att den blandare du valt sticker ut för lång bakåt, så att den inte kan monteras så nära väggen.

När vi köpte blandare så var det nära att jag gjorde det misstaget.

Håller med föregåend talare eller att själva bänken har en allt för kraftig kloss i bakkanten som diskbänken ligger på som gör att inte blandaren kan monteras där.

/Mario

Troligen får du inget gehör för ny diskbänk. Men om nu blandaren verkligen får plats enligt skissen finns en möjlighet för rörisen att göra om jobbet och på rätt plats. Det finns snygga platta rostfria/kromade plattor som kan dölja det nuvarande hålet. Visserligen ingen rolig lösning (och väldigt irriterande för er) men troligen bättre än att blandaren sitter alltför långt fram med dagligt skvättande.

Och så har du lärt dig att aldrig förutsätta att proffs kan ... Att alltid vara på plats och dirigera ... att veta allt själv bäst ...

Guuu - vad har jag själv gett mig in på ... ett helt hus ska uppföras ... på generalentreprenad ...  :-?

Okej. Det kan finnas omständigheter som gör att blandaren inte kan monteras på avsedd plats.
I så fall hamnar saken i ett annat läge. Men en dialog med kunden är aldrig fel.
Har trådskaparen fått någon förklaring till den valda platsen för blandaren?

Blandaren (fmm 9111) ser ju ut att kunna monteras nära vägg:http://www.smarthem.se/product_520.html

Mario skrev:
Håller med föregåend talare eller att själva bänken har en allt för kraftig kloss i bakkanten som diskbänken ligger på som gör att inte blandaren kan monteras där.

/Mario
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade? Det är en rättså tunn träram runt hela diskbänken och den kan nog inte vara något hinder. I diskbänksskåpet som den står på är det en träram i bak- och framkant (ett IKEA Faktumskåp) men den kan inte heller vara något hinder. I framkant fick vi såga bort en bit för att hoarna skulle gå ner och han hade kunnat göra lika i bakkanten. Det hade inte gjort något.
Och som synes på bilden härovan så är det inga problem med att blandaren får plats bakåt heller.

RoKe skrev:
Okej. Det kan finnas omständigheter som gör att blandaren inte kan monteras på avsedd plats.
I så fall hamnar saken i ett annat läge. Men en dialog med kunden är aldrig fel.
Har trådskaparen fått någon förklaring till den valda platsen för blandaren?

Blandaren (fmm 9111) ser ju ut att kunna monteras nära vägg:[länk]
Nej, jag har inte pratat med honom ännu. Min sambo har varit bortrest och jag tänkte han skulle få se eländet först - sen hoppas jag han törs klaga..för jag är ju så mesig..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.