27 310 läst ·
93 svar
27k läst
93 svar
Felaktig information vid husköp, extra kostnader
Hade jag fått rätt information hade jag aldrig köpt huset så hade ni kunnat lovprisa den bruna fasaden i fred.Minnie Mesola skrev:
Huset
Ludde Jakobsson skrev:
Problem? Nej så skall han inte göra. Bara för att grannen har målat vitt så behöver inte Ts hus vara vitt. Men om grannen fått bygglov för vissa ändringar på sin fasad så kan dom inte neka ts ansöka ., såvida det är K-märkt vilket jag betvivlar. ts måste dock säkerställa att huset fortfarande är tidstypiskt för områdets karaktär färg och form .
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 232 inlägg
Men det var inte det du frågade och jag svarade på. Om några år kanske du istället glädjs åt den färgglada bruna fasadenErik Lövstav skrev:
Egentligen har du faktiskt ett blått hus. Eller hur?
Minnie
Jodå. Jag hade verkligen inte gillat att köpa ett vitt hus som jag inte fick liva upp med lite glad brun färg. Men jag tycker att det är på det hela bra att viss bebyggelse är skyddad från de värsta avarter sprugna ur den senaste modeflugan. Tycker inte du det också?Nötegårdsgubben skrev:
Minnie
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 232 inlägg
Enligt kontraktet som är branschgemensamt från mäklarsamfundet så på:
8§ "Myndighetsbeslut,rådighets-inskränkning,anslutningsavgifter" så GARANTERAR säljaren att annat åläggande från miljö- och hälsoskyddsnämnd eller annan myndighet inte föreligger än vad som angivits i detta kontrakt.
Samt svarat NEJ på den konkreta frågan "Är byggnaden en sådan värdefull byggnad som avses 8§ 13 PBL?"
Sjukt trist situation..
8§ "Myndighetsbeslut,rådighets-inskränkning,anslutningsavgifter" så GARANTERAR säljaren att annat åläggande från miljö- och hälsoskyddsnämnd eller annan myndighet inte föreligger än vad som angivits i detta kontrakt.
Samt svarat NEJ på den konkreta frågan "Är byggnaden en sådan värdefull byggnad som avses 8§ 13 PBL?"
Sjukt trist situation..
Och renovera elen är också riktigt intressant med lösa trådar i taklisterna i porslinssocklar.Niclas Gustafsson skrev:
det märks att du aldrig försökt renovera ett mockfjärdshus. Att de gick i konken är ingen överraskning… masonit istället för golvåsar, fuskbyggt, skarvat och rätt värdelöst designat ifrån grunden och upp… hos oss Blåser Det In i knutarna. Rakt in. Värdelöst. Alla rör är inbyggda. Livrädd för att något ska börja läcka. Då rinner det rätt ner emot betongplattan och kan rinna i veckor utan att vi vet om det. Väggarna är öppna upptill och nertill. Man ser in i angränsande rum om inte listen sitter på. Vårt hus har 5cm frigolit som isolering emot betongplattan. Golvet håller 13-14 grader när rummet är 20… värdelöst skitbygge. Bör jämnas med marken eller renoveras från grunden och upp. Inte ens garaget lyckades de bygga rätt. Det står på en gjutram i trä som lämnats kvar efter gjutningen. Och taket är så platt att vattnet rinner rakt in i garaget och droppar ner på golvet…..vi flyttar så snart vi får råd.
Självklart finns det vackra och bevarandevärda 60-talshus, det tror jag vi alla redan är överens om. Men att just TS hus skulle vara det är väl att ta i. Huset måste ju i sig ha något extra arkitektoniskt värde, inte bara vara en i raden av typ små kataloghuslådor som massbyggdes i nya radhusområden. Självklart är det väl säkert bra rent byggnadshistoriskt att dokumentera även denna typ av byggnation medelst foton och beskrivningar, men att kräva att den ska stå kvar orörd känns ju fullständigt orimligt.Minnie Mesola skrev:
Samtidigt pratas det om att K-märka miljonprogramshus. De har inte heller särskilt högt skönhetsvärde. När det gäller konst och arkitektur så gäller oftast desto fulare desto bättre. Om det är något 'pöbeln' uppskattar anses det ofta dåligt ur ett konstnärligt perspektiv. Typ man måste ha en viss bildning så man uppskattar det som är fultkomakino skrev:
Haha, sant! Jag tänkte dock mer att det också gärna får vara något unikt. Massproducerade Mockfjärdshus borde ju vara relativt väldokumenterade redan i termer av sparade byggritningar, foton av originalhusen från försäljningskatalogen etc. Särskilt från 60-talet som ju ändå är relativt modern tid. Känns lite väl elakt att en stackare i varje svensk stad också måste få sitt hus belagt med renoveringsförbud.L lbgu skrev:Samtidigt pratas det om att K-märka miljonprogramshus. De har inte heller särskilt högt skönhetsvärde. När det gäller konst och arkitektur så gäller oftast desto fulare desto bättre. Om det är något 'pöbeln' uppskattar anses det ofta dåligt ur ett konstnärligt perspektiv. Typ man måste ha en viss bildning så man uppskattar det som är fult![]()
Nu får du vara försiktig. Då, när sekelskiftesvillorna fick sina spegeldörrar ersätta med släta Gabonditon med plasttryck, var det just för att försköna huset med såååå snygga och moderna dörrar. Samma öde mötte kakelugnar, kök, möbler och inte minst fasader. Ut med gammalt och fult. In med snyggt och modernt. Låter det bekant?L lbgu skrev:
Minnie
Jag bor i ett område som också består av Mockfjärds elementhus och omfattas av ett sånt program för bevarande av kulturmiljö. Dock verkar varken Kommun (Gävle) eller de boende ta allt för hårt på det. Ursprungligen var det 20 likadana hus. Herrgårdsgula med mörkbrun grund och taksarg. Idag är det nog bara 4st som har kvar orginalfärgerna och kanske bara 2 som dessutom har kvar orginaldeltaljer som teakdörrar och fönster med teaklister.Erik Lövstav skrev:
Hej!
Jag och min sambo har köpt vårt första hus som vi tillträder i början på mars.
Vi har läst skräckhistorier om allt möjligt som kan gå fel och därför ansträngt oss och gjort en ordentlig undersökning kring allt som berör huset.
Vi har begärt ut handlingar från byggkontoret i kommun, vi har lusläst detaljplan,mäklarprospekt,energideklaration,ställt frågor till länsstyrelsen, allt såg bra ut..
Vi började planera vad vi skulle göra med huset och tyckte att grannen med ett exakt likadant hus har gjort fint och tänkte göra likadana renoveringsåtgärder.
Men i det förberedande arbetet när jag kontaktade kommunens bygglovsavdelning och skulle ta reda på vilka åtgärder vi behövde lov för, så visar det sig att huset har blivit upptaget i kommunens "bevarandeprogram för kulturmiljö". Där man pekar ut fasad,ytterdörr,skärmtak,trappräcke,färgsättning som viktiga karaktärdrag. Det gör att vi nu eventuellt inte kommer få renovera och fullfölja planerna vi hade när vi bestämde oss för att köpa huset.
Huset är byggt 1961 och är ett mockfjärds elementhus med aluminiumfasad som är 0.7mm tjockare än en pet-burk. Vidare är fasadplåten direktmonterad mot trä utan luftspalt så att den är att likna vid en enstegstätad fasad. Den är omöjlig att demontera utan att förstöra den.
Länk till inventeringen:
[länk]
Färgsättningen är anskrämlig mörkbrun / ljusblå som inte passar in i området.
Det finns inga estetiska, hantverksmässiga, materialspecifika kvalitéer som är önskvärda att spara eller skapar ett mervärde för oss eller allmänheten.
Med den nya informationen så vet jag inte om vi över huvud hade velat köpa huset/museet, vi hade absolut inte lagt samma bud eftersom informationen i allra högsta grad påverkar priset/värdet på huset.
Vidare medför det massor med kostnader i form av experthjälp för att kunna tekniskt motivera att vi ska få byta/ändra fasad.
Jag har frågat mäklare och säljare om detta men dom hänvisar till att dom inte visste om det och att det hamnar under vår undersökningsplikt.
Men nu i morse läste jag energideklarationen som är i form av en mall upprättad av Boverket och utförd av certifierad besiktningsman. Där framgår det att huset INTE ska vara upptaget/utpekat som särskilt värdefull byggnad enligt 8kap 13p PBL.
Så oavsett om vi nu har fått reda på att huset är inventerat och upptaget I bevarandeprogrammet, så har vi fått intygat att så inte var fallet i samband med köpet.
Vi gillar huset generellt men merkostnaderna som uppstår och utgångspriset hade vart annorlunda om rätt information hade framkommit vid köpet.
Vad ska vi göra, hur ska vi tänka?
Jag börjar känna mig som William Foster i falling down.
Hoppas ni orkar läsa, vi är oerhört tacksamma för alla råd.
/Erik
Flera av huset har målats om de senaste åren, bytt fönster mm. Utan protest från kommunen. Känner dock bara till ett grannhus där de faktiskt bad kommunen om lov, men även där var det inga konstigheter. En bygganmälan om ändring av fasadkulör, underskrifter från de närmaste grannarna och en avgift för det såklart. Men för övrigt inga konstigheter
Produkter som diskuteras: "Herrgårdsgula"
Linoljefärg Herrgårdsgul Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Vi bor i en fastighet som står som ”kulturminnesvärdig” eller liknande. Skulle inte få bygga attefallshus eller attefallstillbyggnad. Skulle inte få bygga ut pga prickad mark. Efter många samtal med kommunen har vi nu rätt till allt detta. Skulle tro att de går att resonera med! Och diskutera ärenden i sin grupp. Inga jurister eller annat bara tid och många samtal och resonerande.
Vi har områdets fulaste och minsta hus och tyckte det var helt orimligt. Vår fastighet är avknoppad på 60-talet från tjusig gammal fastighet så var troligen därifrån beslutet kom.
Vi har områdets fulaste och minsta hus och tyckte det var helt orimligt. Vår fastighet är avknoppad på 60-talet från tjusig gammal fastighet så var troligen därifrån beslutet kom.
Jo, men ändå är det väl de "vanliga tråkiga" husen som brukar förändras och inte anses värda att bevara, samtidigt som det är de som fanns överallt och finns med i folks minnen av barndomen och sånt. Sedan blir de få som till slut finns kvar orörda unika och speciella på grund av det.komakino skrev:
Haha, sant! Jag tänkte dock mer att det också gärna får vara något unikt. Massproducerade Mockfjärdshus borde ju vara relativt väldokumenterade redan i termer av sparade byggritningar, foton av originalhusen från försäljningskatalogen etc. Särskilt från 60-talet som ju ändå är relativt modern tid. Känns lite väl elakt att en stackare i varje svensk stad också måste få sitt hus belagt med renoveringsförbud.
Jag känner med TS, men samtidigt är det väl liiite kul att ha ett hus som inte ser ut precis som alla andras?
Vid försäljning stylar ni med typiska 60-talsprylar, lite snygg 60-talstapet och låter mäklaren trycka ordentligt på att det är ett retrohus med originaldetaljer, helt UNIKT och med tidstypisk ALUMINIUMFASAD! Med lite tur kommer retrofantasterna flockas, visa upp det på sina retrobloggar och slåss om att få flytta in och fylla det med stringhyllor och Mari Simmulson-keramik!
(Nej, TS, försök inte, jag vill inte ha det! Det ligger i Västerås, där vill inte jag bo.)
Upplösningen i härvan blev följande: vi fick pruta 5.5% av köpeskillingen då vår energideklaration innehöll en konkret utfästelse enligt vår jurist, om att huset inte skulle vara ett sådant som avses i 8:13 PBL.
Vidare fick vi efter kilometervis med mailtext, samlande av argument, massor med telefonsamtal till allt från kontaktcenter, länsstyrelsen, byggnadsnämndens ordf, länsmuseet igenom bygglov för dom insatser vi önskade utföra.
Ha en fin sommar!
Vidare fick vi efter kilometervis med mailtext, samlande av argument, massor med telefonsamtal till allt från kontaktcenter, länsstyrelsen, byggnadsnämndens ordf, länsmuseet igenom bygglov för dom insatser vi önskade utföra.
Ha en fin sommar!