2 188 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Felaktig grund. Firman har kursat
Vi har under vår tid i huset upptäckt att plattan i huset är allt annat än jämn. Man kunde inte se det med blotta ögat men nu när golvet kommit på så känns det ju att det sviktar på sina ställen. Även garageplattan krävdes det en vinter för att upptäcka att fallet är fel. Firman som utförde jobbet har gått i konkurs. Vad gör man? Har man några rättigheter någonstans? Alla tips tas tacksamt emot.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det borde väl vara i just denna situation som byggfelsförsäkringen skall gå in.
Men hur har entrepenaden gått till? I princip så skall ju inte golv läggas om inte underlaget har rätt jämnhet, och det kontrollerar man inte bara genom att titta på underlaget.
Men hur har entrepenaden gått till? I princip så skall ju inte golv läggas om inte underlaget har rätt jämnhet, och det kontrollerar man inte bara genom att titta på underlaget.
Jo det är där problemet kommer in. Vi klagade ganska snabbt och dom skulle komma ut och kolla sas det. Firman var väldigt svår att nå mest hela tiden. Till slut var vi tvugna att flytta in och då i den vevan kursade han. Sen har vi trott att det inte finns någon hjälp att hämta och försökt att inte låtsas om problemen. Fungerar sådär :Shempularen skrev:
Pratade med dom som har hand om byggfelsförsäkringen (Garbo) men dom hävdar att eftersom felet uppdagade såpass tidigt så täcks inte det av försäkring. Låter i mina öron konstigt men det kanske är så det är?
Normalt så täcker Garbo från år 2 - år 10 efter slutbesiktning. Garantin eller försäkringen täcker även om firman ifråga går i konkurs eller liknande fram till år 2.
Två-års besiktningen gäller endast fel som upstått efter slutbesiktning
Man har normalt ett basbelopp i självrisk per "fel/skada" dvs om du har ett läckande tak och ett trasigt golv med kostnad på 50.000 samt 40.000 att reparera så är det självrisk (basbelopp) på tak, och sedan samma självrisk (basbelopp) på golvet.
Mer exakta villkor hittar du i ditt försäkringsbrev.
Man har normalt ett basbelopp i självrisk per "fel/skada" dvs om du har ett läckande tak och ett trasigt golv med kostnad på 50.000 samt 40.000 att reparera så är det självrisk (basbelopp) på tak, och sedan samma självrisk (basbelopp) på golvet.
Problemet är väl att Garbo hävdar att vi upptäckt felet för tidigt. Då säger dom att det inte täcks. Skall ärligt säga att jag inte riktigt förstår villkoren riktigt. Och kan inte heller förstå hur tidpunkten för upptäckten kan spela någon roll.timmelstad skrev:Normalt så täcker Garbo från år 2 - år 10 efter slutbesiktning. Garantin eller försäkringen täcker även om firman ifråga går i konkurs eller liknande fram till år 2.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Låter som att det är fel som upptäckts före eller under slutbesiktningen. I så fall så är huset inte färdigbyggt, entrepenören är strikt ansvarig för att bygga klart. Om entrepenören inte kan det pga. konkurs så borde det vara färdigställandeskyddet som går in och betalar.
Viktigt tror jag också är att ni inte har betalt i förväg innan allt är klart.
Viktigt tror jag också är att ni inte har betalt i förväg innan allt är klart.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Där är problemet, ett arbete av den här digniteten är inte färdigt förrän det har besiktigats, och man skall inte slutbetala förrän det är färdigt och slutbesiktigat.
Gjort är gjort. Jag har för mig från en annan tråd här att Garbo täcker inget förrän efter en slutbesiktning i byggfelsförsäkringen. Men däremot känns det som färdigdtällandeskyddet borde kunna gå in, de täcker dock inte det belopp du borde hållit inne (10% av totalen). Att man slutbetalar tror jag ev. kan tolkas som att man accepterar att arbetet är färdigt och OK.
Gjort är gjort. Jag har för mig från en annan tråd här att Garbo täcker inget förrän efter en slutbesiktning i byggfelsförsäkringen. Men däremot känns det som färdigdtällandeskyddet borde kunna gå in, de täcker dock inte det belopp du borde hållit inne (10% av totalen). Att man slutbetalar tror jag ev. kan tolkas som att man accepterar att arbetet är färdigt och OK.
Ja det är väl så det är. Men när man slår i varje spik själv i sitt hus och har en byggtid på 1½ år så är det ju omöjligt att inte betala före slutbesiktning.hempularen skrev:Där är problemet, ett arbete av den här digniteten är inte färdigt förrän det har besiktigats, och man skall inte slutbetala förrän det är färdigt och slutbesiktigat.
Klicka här för att svara