Hejsan!

Jag var i kontakt med en kille som skulle komma och ta en titt på vårt tak, då vi hade ett par murkna brädor. Han skulle ge oss en kostnadsfri offert på ett ev. arbete.

Han kommer ut till oss tillsammans med en till kille, som ska hjälpa till med ställningen. De åker iväg för att hämta en ställning, kommer tillbaka, sätter upp denna och tar en titt på taket.

De ser då att två pannor är spruckna, vilket de också åtgärdar genom att åka och köpa material och sedan ersätta pannorna. Det tar max 2 timmar för dem att göra detta.

Totalt var de hos oss mellan 08:00-11:00

Vi ska enligt fakturan betala följande:

Faktura med poster för rotarbete (8h), material och ställning med angivna priser och summor.

Enligt min uppfattning ska vi inte alls betala för 8h arbete och inte heller för ställningen. De borde väl inte falla på vår lott att de inte har en ställning i sitt inventarie.

Därtill borde vi väl inte betala mer än 3 h arbete, och egentligen väl bara 2 - då det var under den perioden de genomförde arbete utöver besiktningen för offerten.

Vad är korrekt egentligen?
Jag är så tacksam för svar!

De var hos er mellan 08-11, alltså 3 timmar, på två gubbar 6 timmar, därefter har de även fått åka och hämta material fram och tillbaka, all tid och kostnader kring det bil,bensin etc. låt oss säga 2 timmar, så nog låter det som 8 timmar samt material är väl rätt normalt? Även frakta dit och sätta upp en ställning lär väl ta tid och kosta lite...

Det är inte onormalt att ställning debiteras separat.

Det som väl är lite skumt här är att du hade kommit överens om att de skulle komma ut för att titta på jobbet. Någonstans har det övergått till att utföras ett arbete. På något sätt antar jag att du har beställt detta?

Om vi håller oss till tiden du noterat, 3h på plats och iväg i olika ärenden. Två gubbar blir då 6h arbete. Dessutom har de åkt dit och hem. Fullt rimligt med 1h per skalle i resor.

Detta är nog det du hade fått på en offert, om de inte hade passat på att utföra arbetet samtidigt som de tittade.

Fast drygt 4000 kr för att byta två pannor är ju lite häftigt..... Hur var det med de murkna plankorna?

Har ni gett ok för dem att byta de spruckna pannorna, eller har de gjort det på eget initiativ.

Vilka uppgifter gav ni innan de skulle komma? Har de fått veta takhöjd, bilder på taket?

För skall det vara en kostnadsfri offert, så skall de, i mina ögon stå för eventuella stegar osv som behövs för att komma upp på taket. Eller i alla fall fråga om det finns ställning, fallskydd osv på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.