snuttjulle snuttjulle skrev:
Men som flera har skrivit så är det inte bara en större säkring som behövs utan bäst en till säkring och då även ett till rör fram till centralen.
Nu ser det ut som att du ev har ett case mot elektrikern då enligt Bo inte följer det man kan normalt kan förvänta sig "standard".
Just nu kan det vara allt ifrån ett stort jobb till ett litet jobb att få till det bästa av situationen. Men ta upp frågan med di elektriker och fråga hur det kommer sig att det inte är tänkt att man ska kunna använda det som du ser som normala strömförbrukare samtidigt.
bo, vad står det för och kan man läsa på om det någonstans?

snuttjulle snuttjulle skrev:
Men som flera har skrivit så är det inte bara en större säkring som behövs utan bäst en till säkring och då även ett till rör fram till centralen.
Nu ser det ut som att du ev har ett case mot elektrikern då enligt Bo inte följer det man kan normalt kan förvänta sig "standard".
Just nu kan det vara allt ifrån ett stort jobb till ett litet jobb att få till det bästa av situationen. Men ta upp frågan med di elektriker och fråga hur det kommer sig att det inte är tänkt att man ska kunna använda det som du ser som normala strömförbrukare samtidigt.
jag fattar nu att du menar bo i tråden och ingen förkortning ‍♂️

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med. Jag ser det som ett fel att ge sex st uttag på köksbänken en och samma 10 A säkring. Det kommer aldrig att fungera i praktiken. Vet vi hur detta gick till? Standarden säger att sådana uttag bör matas från minst två olika grupper.
var kan jag läsa om den standarden?

SS 437 01 02 kapitel 7.2.1.8.1

Vid arbetsbänkar som är längre än 400 mm placeras uttag med ett inbördes avstånd av högst 1 m. Uttag som är integrerade i ljusarmaturer ska inte inkluderas vid denna dimensionering. Dessa uttag bör matas från minst två olika gruppledningar.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och standarden är alltså inte tvingande (typ som lag eller så).
Men en upphandling av en installation kan referera till standarden att den är minimikrav, t.ex.
Och även om den inte alls är nämnd någonstans så kan man nog anse att en fackmannamässig elinstallation ska till stora delar stämma med den standarden, men smärre avvikelser gör inte installationen ej fackmannamässig.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och standarden är alltså inte tvingande (typ som lag eller så).
Men en upphandling av en installation kan referera till standarden att den är minimikrav, t.ex.
Och även om den inte alls är nämnd någonstans så kan man nog anse att en fackmannamässig elinstallation ska till stora delar stämma med den standarden, men smärre avvikelser gör inte installationen ej fackmannamässig.
Nu vet inte jag hur entrepenören har det, men att välja minst standard känns väl ändå rätt lämpligt om man bygger nya hus?

Man kan dividera detta fram o tillbaka. Jag tycker fortfarande att man ska följa detta råd i standarden eftersom alla normala kök idag inte klarar sig med endast en fas på 10 A. Men det spelar ingen roll om det är för sent att försöka reklamera. Det är förhoppningsvis en ganska enkel operation att dra i en tråd till.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan dividera detta fram o tillbaka. Jag tycker fortfarande att man ska följa detta råd i standarden eftersom alla normala kök idag inte klarar sig med endast en fas på 10 A. Men det spelar ingen roll om det är för sent att försöka reklamera. Det är förhoppningsvis en ganska enkel operation att dra i en tråd till.
jag förstår. Tack för dina svar.

Mikael_L
K kjork skrev:
Nu vet inte jag hur entrepenören har det, men att välja minst standard känns väl ändå rätt lämpligt om man bygger nya hus?
Nej, det är inte helt självklart att följa minst standarden. Jag tror t.ex. inte att alla vill ha och betala för 4 st dubbeluttag för data i varje sovrum.
Standarden är alltför omfattande i många stycken.

Det folk vill ha är en kostnadseffektiv elinstallation, inte allt som finns i en omfattande standard + extra allt. För i slutändan får man trots allt betala för hela kalaset, ingen endaste elfirma tar betalt för endast halva jobbet och hälften av materialet.

Men med det sagt, så kan jag åtminstone hålla med om att jag tycker det ska finnas minst två matande säkringar till allmänuttagen i ett normalt bostadskök, jag hade inte gjort annat själv vid en nyinstallation.
Problemet är väl att välja rätt uttag för ena resp andra säkringen, det är inte gott att veta var de framtida boende kommer plugga in sina effektkrävande apparater, ens vilka apparater de kommer ha. Ja det är tom svårt att veta det om sig själv i ett kommande boende.

Redigerat:
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Hejsan, en fråga till er Elkunniga.

Under våra överskåp i köket har vi längst till höger och längst till vänster ett tre uttag på vardera plats. Dessa är uppsäkrade med en 10a säkring, vilket gör att vi inte kan köra en vattenkokare och kaffebryggare samtidigt, för då faller säkringen.

är detta något man får leva med eller har elektrikern satt dit för liten säkring? Huset byggt 2020.
Bör räcka med att pilla dit en 13 A säkring istället, om det inte funkar dra om 2,5 mm och säkra upp till 16 A.

Det står också ”bör” i standarden. Den är heller inte tvingande på det viset. Reklamera är nog svårt, men som jag sa tidigare. I med en extra tråd och kör med två faser, en 16A grupp är ett sämre alternativ.

Jag kokar kaffe åt mig själv på morgonen samt värmer vatten till hundmaten samtidigt varje morgon utan att säkringen löser. Har 10 A

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag kokar kaffe åt mig själv på morgonen samt värmer vatten till hundmaten samtidigt varje morgon utan att säkringen löser. Har 10 A
skönt för dig. Ska vi byta vattenkokare?

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
K kjork skrev:
skönt för dig. Ska vi byta vattenkokare?
Nä, men du kan ju köpa dig en ny klenare

Har fått tag i elektrikern och de ska komma och dra om elen. Så efter det kommer det förmodligen vara löst

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.