Hej, vi bor på tvåplan hus och vi har en ny 1,5 år gammal luft/vatten värmepump. Vi ser att tryck sjunker från 1 till 0.5 , och vi fyller på den tills trycket blir 1 bar.. Vi märker att trycket långsam sjunker till 0.5 igen efter några månader.
Installatören sade att ert hus behöver en trycket på 1 bar för huset är två plan.
Är det på VP?
En fråga till
Vi har bosch garanti 6 år enligt avtalet.Vad omfattar det ifall VP går sönder?
Tack lnskar er en trevlig helg
 
1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare (mvp).

Trycket i ett värmesystem behöver vara lite högre än höjdavståndet mellan manometern och högsta punkten i värmesystem i meter multiplicerat med 0,1.

Alltså ett tvåplanshus där manometern sitter på ca 1,5 meter över golvet på nedervåningen så räcker det normalt med 0,5-0,7 bar i systemtryck.


Men att trycket sjunker tyder på att det är läckage någonstans.
 
N Nannito skrev:
Hej, vi bor på tvåplan hus och vi har en ny 1,5 år gammal luft/vatten värmepump. Vi ser att tryck sjunker från 1 till 0.5 , och vi fyller på den tills trycket blir 1 bar.. Vi märker att trycket långsam sjunker till 0.5 igen efter några månader.
Installatören sade att ert hus behöver en trycket på 1 bar för huset är två plan.
Är det på VP?
En fråga till
Vi har bosch garanti 6 år enligt avtalet.Vad omfattar det ifall VP går sönder?
Tack lnskar er en trevlig helg
Kolla expansionskärlet så det inte är tomt på luft.
 
E Emanuel01 skrev:
Kolla expansionskärlet så det inte är tomt på luft.
Hej och tack för svaret. Jag glömde notera att vi har ett golvvärme i huset som är 200 m2.
Ska jag kontakta företaget för att kunna åtgärder det ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.