image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min kombinerade kyl och frys har nu lagt av. Det lyser inuti kylskåpet så det får uppenbarligen ström, men det kyler/fryser inte och låter inte.
Finns det något termostat som kan bytas, eller måste kompressorn bytas? Tveksamt om det är värt att byta kompressor på denna 7 år gamla ganska billiga kyl/frys väl?

Om du känner att du har koll på vad du gör så kan du bygla så du kopplar förbi termostaten och se om det blir kallt då.

Det lönar sig knappast att ta hjälp av reparatör då det snabbt kostar som ett nytt.

Kyl/frysar med en kompressor är kända för att inte vara så hållbara.

Kan du utifrån bilden säga vilken del som är termostaten?

P
termostaten sitter inne i skåpet bakom ratten du ändra temperaturen med.
kan vara en kyl från whirlpool och då är termostaten ett vanligt objekt att byta kostar inte heller så fasligt mycket.

Vet någon hur man får upp eller bort plasten för att komma åt termostaten?
image.jpg
Skapa konto

RilleRock
På elektriska prylar brukar det sitta en skruv bak ratten.

Stort tack hörni!

image.jpg
Skapa konto

När jag kortsluter brun och svart kabel brummar kompressorn igång!

Får jag som lekman byta termostat själv?
Var får man tag på en ny termostat, från Ikea eller någon vitvaruhandlare eller någon affär på nätet?
Frågan är ju annars vad en firma ska ha för att åka hem till mig och byta, det kanske bara nästan blir värt det?

tommib
Ja, du får byta själv.
Termostat får du såklart från interwebben, det står ju till och med nummer på den.

https://www.reservdelar247.se/atea-termostat-a13-0696r-12841

Frågan är om det är så lätt. Det beror lite på hur kapillärröret är monterat, det går inte att skarva utan måste gå obrutet hela vägen. Det beror också på hur fördelningen av kyla är gjord mellan kyl och frys, finns det något annat där eller styrs termostaten bara från den ena?

P
Skitlätt du har ju gjort det svåra redan
Kappilärröret drar du bara ur
Det nya känns när det når botten...

merparten av alla kyl/frysar idag har bara en kompressor att dom skulle hålla sämre finns det ej belägg för

H hakaninorr skrev:
Vet någon hur man får upp eller bort plasten för att komma åt termostaten?
[bild]

Hur fick du bort "huset" har slitit, bänt och bråkat men får inte loss den? :(

Inte för att jag vet, men sitter det inte en skruv dold av ratten?

H hempularen skrev:
Inte för att jag vet, men sitter det inte en skruv dold av ratten?
Japp men den har jag skruvat bort men "kåpan" sitter som berget.

P
Ta bort den vita delen som påverkar ljuset mha dörren

H hakaninorr skrev:
Stort tack hörni!

[bild]

När jag kortsluter brun och svart kabel brummar kompressorn igång!

Får jag som lekman byta termostat själv?
Var får man tag på en ny termostat, från Ikea eller någon vitvaruhandlare eller någon affär på nätet?
Frågan är ju annars vad en firma ska ha för att åka hem till mig och byta, det kanske bara nästan blir värt det?
Hej! Gammal tråd men jag står själv inför samma problem nu… När jag fått av den bakre knappen som styr lampan. Hur får jag sen loss hela delen för att komma åt termostaten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.