Jag har aldrig arbetat med geringssåg förut, men hur svårt kan det vara?

Svårt verkar det som. För hur jag än gör så sågar geringssågen snett. Eller är det skit bakom spakarna?

Bifogar bild på både geringssåg och golvlist. Jag har lagt ett vinkeljärn under, så att ni skall kunna se hur snett det är.

När jag sågar ställer jag golvlisten upp och trycker den mot geringssågens sida. Sedan sågar jag helt enkelt rakt ner. Finns det något annat sätt att göra detta på?

• bild (12).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (13).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte hjälper dig, men fick också likadant med en sån såg... Efter många försök blev jag förbannad och slängde den.

Jag antar att baksidan på golvsockeln buktar in lite (lite svängd inåt), och när du då trycker den mot det lodräta (bakre) stödet av sågen så kommer golvsockeln att luta en aning bakåt. Lägg en helt rak träbit mellan golvsockeln och det lodräta stödet så kommer golvsockelns att stå helt rakt.

stewed skrev:
Jag antar att baksidan på golvsockeln buktar in lite (lite svängd inåt), och när du då trycker den mot det lodräta (bakre) stödet av sågen så kommer golvsockeln att luta en aning bakåt. Lägg en helt rak träbit mellan golvsockeln och det lodräta stödet så kommer golvsockelns att stå helt rakt.
Jag tänkte att det kanske var något sådant. Jag provade faktiskt att lägga någonting bakom - men jag lyckades inte hålla listen mot stödet ordentligt så det blev väldigt svårt att såga då. Försökte då spänna fast listen och träbiten mot stödet, men det fungerade inte heller.

Jag har inte så många lister som jag skall såga. Bör jag ändå investera i en ny geringssåg - eller finns det något annat sätt att lösa det här på?

gadu^ skrev:
Kanske inte hjälper dig, men fick också likadant med en sån såg... Efter många försök blev jag förbannad och slängde den.
Vad köpte du istället?

Som stewed säger en träbit bakom så du har stöd för hela listens höjd. Pallar du upp andra änden på listen så den ligger vågrät när du sågar?

En sådan såg du har kanske normalt inte är 100% exakt men om den inte har fått en smäll så gissar jag att den har tillräcklig precision för det arbetet du ska göra.

myrstack skrev:
Som stewed säger en träbit bakom så du har stöd för hela listens höjd. Pallar du upp andra änden på listen så den ligger vågrät när du sågar?

En sådan såg du har kanske normalt inte är 100% exakt men om den inte har fått en smäll så gissar jag att den har tillräcklig precision för det arbetet du ska göra.
Hur skall träbiten se ut? Jag försökte ha en smal träbit bakom den övre delen av listen (den del som är tunnast). Men den gled bara ner hela tiden, och motverkade sitt syfte.

Hade samma såg och samma problem. Slängde den efter massor av försök med tvingar, bitar bakom m.m. Nu har vi en stor såg istället.

soff82 skrev:
Hade samma såg och samma problem. Slängde den efter massor av försök med tvingar, bitar bakom m.m. Nu har vi en stor såg istället.
Jag bor i lägenhet och har inte plats för någon stor såg. Finns det inte någon mindre modell som fungerar? Eller går det att hyra? Tacksam för tips om hur jag skall gå vidare

Skulle en sådan här billig variant från clas ohlsson fungera? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163229162

kia2 skrev:
Hur skall träbiten se ut? Jag försökte ha en smal träbit bakom den övre delen av listen (den del som är tunnast). Men den gled bara ner hela tiden, och motverkade sitt syfte.
Platt list som är jämnhög eller högre än den listan som du försöker såga och ungefär lika lång som anslaget på vänster sida (om du är högerhänt). Behöver ju inte vara av trä heller då du inte ska såga igenom denna så det mesta som är jämntjockt fungerar. När du sågar klämmer du fast ditt mellanlägg mellan listan och anhållet i nederkant, förslagsvis med tummen

Att köpa en elektrisk kap/gersåg i detta fallet tjänar du bara på genom att den har högre anslag så hela listen får stöd.

kia2 skrev:
Vad köpte du istället?
En kap o ger såg :)

Finns ju många kapgersågar som har detta problem också, speciellt om man ska såga lite högre golvlister. Jag har gjort extra höga stöd i mdf som jag monterar vid behov på min Bosch 10s.

Sen kan man faktiskt vända på listen och lägga utsidan av listen mot sågstödet. Då blir det också rakt, men det kan bli svårt att se hur listen blir när man sågar bakofram...

Kolla med vinkelhaken om sågbladet är rakt på sågen.
Om du inte har trä eller annat hemma för stöd bakom kan det fungera att ta en bit ca 40 cm golvlist som stöd, vänd den och sätt baksida mot baksida, nedre delen av listen brukar vara fräst i 90 grader vinkel mot golvet.
Annars få man ta vad man hittar som stöd, använde en liten ikea skärbräda i plast en gång.

kia2 skrev:
Jag bor i lägenhet och har inte plats för någon stor såg. Finns det inte någon mindre modell som fungerar? Eller går det att hyra? Tacksam för tips om hur jag skall gå vidare
Du kan investera i en Nobex. http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1962&deptid=856
Den är fysiskt sett inte mycket större än den du har, men är som jag förstått det bästa som finns att få vad gäller geringssågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.