4 417 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Fel på elpanna, stannat på mellansteget
Jag bor i ett äldre hus med en CTC-elpanna (årsmodell ca 1985) och vattenelement.
Pannan verkar ha fastnat på att köra det mellersta effektsteget (3,7) oavsett vad jag ställer in programvalstangent eller finjustering på.
Jag har provat att med fingrarna värma temperaturgivaren som sitter utomhus, men pannan kör vidare på mellansteget. Mellansteget är ju också det som används ifall jag ställer in pannan på "reserv" istället för auto, så jag har egentligen ingen aning om var felet ligger.
Ska testa att koppla in en temperaturgivare från en annan, likadan, panna och se ifall det kan bero på det.
Borde jag ge mig på kretskortet och byta ut ex. kondensatorerna? Är det lätt eller svårt för en nybörjare med lödpenna?
Några andra tankar om var som kan vara felet?
Pannan verkar ha fastnat på att köra det mellersta effektsteget (3,7) oavsett vad jag ställer in programvalstangent eller finjustering på.
Jag har provat att med fingrarna värma temperaturgivaren som sitter utomhus, men pannan kör vidare på mellansteget. Mellansteget är ju också det som används ifall jag ställer in pannan på "reserv" istället för auto, så jag har egentligen ingen aning om var felet ligger.
Ska testa att koppla in en temperaturgivare från en annan, likadan, panna och se ifall det kan bero på det.
Borde jag ge mig på kretskortet och byta ut ex. kondensatorerna? Är det lätt eller svårt för en nybörjare med lödpenna?
Några andra tankar om var som kan vara felet?
Ajdå, en kontaktor är väl nästan den dyraste komponenten? Eller kan man försöka fixa befintlig ifall den "klibbat fast" som du är inne på, sdl706?
(jag har inte kollat ifall det finns nån kontaktor i pannan, men antar att det måste finnas nån slags relä i alla fall..)
(jag har inte kollat ifall det finns nån kontaktor i pannan, men antar att det måste finnas nån slags relä i alla fall..)
kolla utegivarn den var slut på vår då gick den endast i reservläge.... jag har dock ingen koll på dessa pannor men det var iaf vårt problem...
Men frågan är väl hur du ser att den går på mellansteget? Om det är genom en visuell indikering (lysdiod eller display) som säger att den kör på mellansteget, så tror jag inte att det är kontaktorn som har brännt fast, då det oftast brukar leda till att lasten är inkopplad trots att reglersystemet tror att den inte är det.
Klicka här för att svara